سه شنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۸ / ۰۸:۳۲
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۸۶۹۱۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس تغذیه و سلامتی

خط قرمز وزارت بهداشت در محصولات تراریخته

وزیر بهداشت با اشاره به چالش های حوزه محصولات تراریخته در کشور، گفت: در این حوزه اختلاف نظر وجود دارد و برخی از این جدل ها نیز شاید بیشتر ریشه اقتصادی و سیاسی داشته باشد.

سعید نمکی، در نشست مشترک با عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، که با موضوع بررسی چالش تراریخته ها و تاکید بر رعایت قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد، اظهار کرد: موضوع تراریخته در کشور به جای اینکه از مسیر علمای این رشته‌ها مدیریت شود، بعضاً به دست سیاسیون و تاجران افتاده، اما اعتقاد ما بر این است که تراریخته نه کاملاً مضر است و نه کاملاً ایمن و سالم است.
وی یادآور شد: در این حوزه اختلاف نظر وجود دارد و برخی از این جدل‌ها نیز شاید بیشتر ریشه اقتصادی و سیاسی داشته باشد تا علل علمی. البته ما به عنوان تولیت سلامت نباید به دام برخوردهای غیرعلمی در این حوزه گرفتار شویم.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نقش تولیتی دارند و در این حوزه قطعاً براساس مستندات متقن علمی و شواهد و مدارک با در نظر داشتن مصالح مردم باید عمل شود. در این خصوص باید به یک مدل ملی در مواجهه و ارزیابی رویدادهای تراریخته دست یافت. البته خط قرمز ما هم در این حوزه، فقط سلامت، مصالح مردم و منافع ملی است.
نمکی تاکید کرد: به تجربه دنیا در حوزه تراریخته ها باید احترام گذاشت و باید مستندات، مدارک و شواهد علمی معتبر جهانی را در این حوزه بپذیریم. پیشنهاد بنده این است که کمیته مشترک علمی برای پژوهش در خصوص سلامت محصولات تراریخته تشکیل و پروژه‌های کلیدی با حمایت وزارت بهداشت در این کمیته انجام شود.
وزیر بهداشت عنوان کرد: این کمیته ملی می‌تواند تمامی ابعاد و جوانب عمده موضوع را مورد پژوهش، تجمیع و نتیجه گیری قرار دهد. تمام حرکت‌ها باید به سمت ابهام زدایی از موضوع تراریخته و ایمنی و سلامت آن پیش رود، البته با ذهنیت قبلی نمی‌توان در این زمینه به نتایج مورد اجماع دست یافت.
نمکی در پایان تاکید کرد: وظیفه ما شفاف سازی علمی، تنویر افکار عمومی و ابهام زدایی است، بنابراین نباید اجازه داد ذهنیت‌ها و پیش انگاری‌ها بر یک موضوع علمی سایه بیفکند.

(سه شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸) ۰۸:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها