سه شنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۸ / ۰۸:۲۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۶۹۰۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس سرویس عمومی

کالاهای فسادپذیر در گمرک رسوب کرده‌اند

عضو هیأت مدیره فدراسیون واردات ایران می‌گوید که به دلیل تحریم‌ها و عدم امکان پرداخت پول به فروشنده خارجی، کالاهای وارداتی و بعضاً فاسد شدنی که با استفاده از اعتبار تجار خوشنام ایرانی وارد کشور شده‌اند، بیش از چندین ماه است که در گمرکات رسوب کرده و امکان ترخیص ندارند.

محمدمهدی نهاوندی درباره مشکلات ناشی از رسوب کالا در گمرکات کشور، اظهار کرد: دقیقاً در شرایطی که انتظار به حق فعالان بخش‌خصوصی و تلاش شبانه‌روزی مسئولان، رفع آثار سو ناشی از تحریم و محدودیت‌های اقتصادی تحمیل شده از سوی دشمنان بر بنگاه‌ها و تجار است، با کمال تعجب بعضاً شاهد موانع و مشکلات خسارت باری از سوی برخی دستگاه‌های داخلی هستیم.
وی افزود: به عنوان نمونه در شرایطی که به دلیل تحریم‌های خارجی واردات کالا به کشور با دشواری‌های جدی مواجه است و همین مسئله مراحل رسیدن کالا به مرزهای ایران را سخت می‌کند، می‌بینیم که کالاهای زیادی در گمرکات باقیمانده و واردکنندگان این کالاها عملاً شاهد نابودی سرمایه و اعتبار خود هستند.
عضو هیأت مدیره فدراسیون واردات ایران از مشکل برخی واردکنندگان با سازمان اموال تملیکی نیز خبر داد و مدعی شد: متأسفانه این سازمان بدون توجه به شرایط تحریم و صرفاً به استناد مقررات و رویه‌های حاکم در شرایط عادی کشور، اقدام به تملک اموال تجاری می‌کند درحالیکه صاحبان کالا به طور ناخواسته و صرفاً به دلیل تحریم‌های خارجی و مشکلات بانک مرکزی در تأمین و انتقال ارز مربوطه، امکان ترخیص کالای خود از گمرک را ندارند.
این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر وزارت امور اقتصادی و دارایی هیچ برنامه‌ای در مسیر دفاع از حقوق و منافع فعالان اقتصادی و حمایت از آنها ندارد، حداقل ترتیبی اتخاذ کند تا از تشدید آثار و ایراد خسارت‌های مضاعف به بخش خصوصی از سوی برخی از دستگاه‌ها و سازمان‌های داخلی جلوگیری شود.
در طول ماه‌های گذشته با توجه به نیاز کشور به مدیریت مصرف ارز، دولت واردات تعدادی از کالاها را ممنوع کرده و برای دیگر واردات نیز شروطی را در نظر گرفته است.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران در روزهای ابتدایی هفته جاری اعلام کرد که دولت تلاش می‌کند مقدمات واردات کالاهایی را که برای واردات مجوز داشته‌اند و تمام مراحل ثبت سفارش را به طور کامل طی کرده‌اند، فراهم کند.
مودودی این را نیز گفته که باید میان واردکنندگان واقعی و کسانی که کالاهای ممنوعه را وارد کرده‌اند و امروز به دنبال فشار آوردن به گمرک برای ترخیص این کالاها هستند، تفاوت قائل شد.

(سه شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸) ۰۸:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها