دوشنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۶۸۷۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایلنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

انباشت ۳۵ درصدی دام سنگین و ۲۰ درصدی دام سبک در دامداری‌های کشور/ ترکیه از طریق ایران ۲۶ هزار راس دام صادر کرد

رییس شورای تامین‌کنندگان دام کشور گفت: گزارش‌ها و بازدیدهای میدانی نشان می‌دهد با انباشت ۳۵ درصدی دام سنگین و ۲۰ درصدی دام سبک در دامداری‌های کشور روبه‌رو هستیم.

منصور پوریان با بیان اینکه مشکل انباشت دام به تائید وزارت جهاد کشاورزی نیز رسیده است، اظهار کرد: پس از گزارش‌های متعدد دامداران درباره انباشت دام در دامداری‌ها، در بازدیدی که همراه با معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی و رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور از دامداری‌ها داشته‌ایم، این موضوع تائید و به وزیر جهاد کشاورزی اطلاع داد شد.

وی ادامه داد: بیشترین انباشت دام مربوط به استان‌ تهران است و پس از آن استان‌های قم، مرکزی و فارس به عنوان قطب‌های بزرگ تولید دام قرار دارند.

پوریان با اشاره به کاهش قیمت گوشت قرمز در خرداد و تیرماه سالجاری علت کاهش قیمت را افزایش تولید دام داخلی عنوان کرد.

وی گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم گوشت دام سنگین به طور متوسط ۸۰ هزار تومان و هر کیلوگرم دام سبک ۸۷ تا ۸۸ هزار تومان در کشور به فروش می‌رسد که نسبت به ماه گذشته کاهش ۳ تا ۴ هزار تومانی داشته است.

پوریان همچنین از افزایش جمعیت دام مولد سبک خبر داد و گفت: جمعیت دام مولد سبک از ۲۸ میلیون راس در سال گذشته به ۳۱ میلیون راس در سالجاری رسیده است.

وی افزایش جمعیت دام مولد را نوید بخش افزایش تولید در سالجاری دانست و گفت: پیش بینی آب و هوا نیز نشان می‌دهد که سال پر بارانی را در پیش رو داریم که مراتع سبز و زایش های بالای دام ها را در پی دارد.

پوریان با تاکید بر اینکه نگرانی دامداران از ادامه افزایش انباشت دام به جا است، افزود: برای این مشکل چند راهکار به وزارت جهادکشاورزی پیشنهاد داده‌ایم. امیدواریم با توجه به نتایج منفی انباشت تولید در دامداری‌ها دولت با یکی از آن‌ها موافقت کند.

رییس شورای تامین‌کنندگان دام کشور راهکارهای پیشنهادی را خرید دام‌های مازاد توسط دولت و یا صدور اجازه صادرات دام زنده عنوان کرد.

پوریان اظهار کرد: کشور ترکیه از ابتدای خردادماه سالجاری تا امروز از طریق بنادر جنوبی ما حدود ۲۰ هزار راس دام سبک به کشورهای حاشیه خلیج فارس و ۶ هزار راس دام سنگین به کشور عراق صادر کرده است، در حالی این ظرفیت‌های صادراتی پیشتر متعلق به ما بود.

(دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸) ۱۰:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها