جمعه / ۱۴ تیر ۱۳۹۸ / ۰۷:۳۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۶۸۰۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

انتقاد دامداران از افزایش بی رویه قیمت سبوس/نرخ نهاده‌های دامی در بازار سیاه تعدیل شد

سلطانی گفت: قیمت سبوس طی هفته‌های اخیر از ۵۴۰ به یک هزار و ۲۵۰ تومان افزایش یافته که این امر با واکنش شدید دامداران روبرو شده است.

سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور با انتقاد از افزایش بی رویه قیمت سبوس اظهار کرد: با توجه به نوسان شدید قیمت سبوس، گویا قرار نیست دامداران آرامش پیدا کنند چرا که این امر بر افزایش هزینه‌های تولید تاثیر بسزایی دارد.
وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد هزینه تولید شیر و گوشت به خوراک دام باز می‌گردد، افزود: با وجود آنکه قیمت پیشنهادی هر کیلو شیر خام با احتساب ۱۰ درصد سود، ۲ هزار و ۵۷۰ تومان بود، اما ستاد تنظیم بازار با استدلال کاهش قدرت خرید خانوار و افت سرانه مصرف، نرخ مصوب را ۲ هزار و ۳۹۰ تومان اعلام کرد که هم اکنون با تغییر قیمت سبوس به عنوان یکی از نهاده‌های تولید، تولیدکنندگان متحمل زیان هستند.
سلطانی ادامه داد: با افزایش قیمت شیر خام، اتحادیه دامداران به اکراه تغییر نرخ سبوس از ۵۴۰ به ۸۴۰ تومان را پذیرفت، اما علی رغم آنکه زمان زیادی از اعلام نرخ مصوب شیر خام نگذشته است، کارخانه‌ها مجدد نرخ هر کیلو محصول را به یک هزار و ۲۵۰ تومان افزایش دادند، در صورتی که این نرخ کاهش پیدا نکند، اتحادیه از خرید امتناع می‌کند.
مدیر عامل اتحادیه دامداران درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی گفت: در ماه‌های اخیر، واردکنندگان اقدام به توزیع نهاده‌های دامی با نرخ‌های دلخواه در بازار می‌کردند که به سبب اعتراض تولیدکنندگان، وزارت جهاد کشاورزی اقدام به توزیع ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب در بازار کرد.
وی نرخ مصوب هر کیلو ذرت و جو را یک هزار و ۳۵۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون هر کیلو ذرت و جو در بازار سیاه با نرخ یک هزار و ۷۵۰ و کنجاله سویا ۳ هزار و ۳۰۰ تومان در اختیار مرغداران و دامداران قرار می‌گیرد که نسبت به ماه‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است.
این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه نوسان مجدد سبوس در افزایش قیمت تمام شده خوراک دام تاثیر بسزایی دارد، بیان کرد: اگر سبوس ۱۵ درصد خوراک دام را تشکیل دهد، افزایش حدود ۴۰۰ تومانی قیمت در خوراک دام بدان معناست که به سبب افزایش هزینه تمام شده تولید با زیان سنگینی روبرو هستند.

(جمعه ۱۴ تیر ۱۳۹۸) ۰۷:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها