پنج شنبه / ۱۳ تیر ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۷۸۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

افزایش رشد و عملکرد برنج، جو و پنبه با کودهای بیولوژیکی تولیدشده از باکتری

از آنجایی که برخی از باکتری‌های مستقر در اندام‌های هوایی گیاهان در سلامت و عملکرد بهتر گیاهان موثر هستند؛ از این رو پژوهشگران کشور با استفاده از این باکتری‌ها کود زیستی را عرضه کردند که پاشش آن به گیاهان موجب افزایش رشد و سطح عملکرد گیاهانی چون گندم، جو و برنج می‌شود.

سمیه رحیمی از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه اندام‌های هوایی گیاهان (فیلوسفر) با طیف نسبتاً وسیعی از میکرو ارگانیسم‌ها پوشیده شده است، گفت: این میکروارگانیزم‌ها اثرات زیادی در رشد، سلامت و عملکرد گیاه دارد؛ به گونه‌ای که مطالعات انجام‌شده ثابت کرده است که باکتری‌های مفید جدا شده از فیلوسفر گیاهان قادر هستند پس از محلول پاشی روی سطح برگ و اندام هوایی با مکانیسم‌های مختلف، رشد و عملکرد گیاهان زراعی را افزایش می‌دهد.
وی "سودوموناس"ها را از جمله باکتری‌های ساکن در فیلوسفر گیاهان دانست و ادامه داد: این باکتری‌ها از پتانسیل بالایی برای استفاده در تولید کودهای بیولوژیک ویژه محلول پاشی برخوردار هستند؛ از این رو کود زیستی تولیدشده با استفاده از این باکتری‌ها بوده است.
رحیمی همچنین اضافه کرد: باکتری‌های تثبیت کننده "ازت" مانند آزوسپیریلوم نیز به دلیل خصوصیات محرک رشدی مانند تثبیت بیولوژیک ازت می‌توانند در تأمین بخشی از نیتروژن مورد نیاز گیاه مؤثر باشند.
این محقق اضافه کرد: بر این اساس ماده موثره این محصول تلفیقی از باکتری‌های محرک رشد گیاه است که قابلیت کاربرد به صورت محلول پاشی داشته و نقش مهمی در افزایش رشد گیاه ایفا می‌کند.
وی به مکانیزم اثر این کود بیولوژیکی اشاره کرد و یادآور شد: تولید انواع تنظیم‌کننده‌های رشد گیاهی مانند "اکسین"، "جبیرلن" و "سینوکتین" توسط این باکتری‌ها پس از محلول‌پاشی روی گیاهان، قادر به ایجاد تعادل در میزان هورمون‌های داخلی گیاهان دارند. تعادل هورمون‌های گیاهی منجر به توسعه سیستم ریشه‌ای شده و جذب بهتر آب و مواد غذایی از عمده‌ترین پیامدهای کاربرد این کود زیستی است.
رحیمی خاطر نشان کرد: این باکتری‌ها با تأمین بخشی از نیتروژن مورد نیاز گیاهان به رشد و نمو بهتر گیاهان کمک می‌کنند و در عین حال با ترشح انواع آنتی بیوتیک‌ها، سیانید هیدروژن، سیدروفور و اسید سالیسیک قادر به کنترل برخی از عوامل بیماری‌زای گیاهی به‌ویژه انواع عوامل بیماری‌زای ساکن در سطح برگ‌ها هستند.
به گفته وی این کود بیولوژیکی برای گیاهانی چون گندم، جو، برنج، پنبه، ذرت، درختان میوه و درختچه‌ها و گل‌های زینتی قابل استفاده است.

(پنج شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸) ۰۹:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها