چهارشنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۱
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۸۶۷۷۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

خرما با افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: بیش از ۱۰ هزار تن خرما در سردخانه‌ها نگهداری می‌شود، کشاورزانی که در سردخانه خرما دارند حاضر هستند محصول خود را پایین تر از نرخ مصوب در اختیار دولت قرار دهد.

حبیب الله نیکزادی پناه  عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص آخرین وضعیت حذف عوارض سنگین صادرات خرما، گفت: باید از وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور رونق تولید خرما در سطح کشور با حذف عوارض اعمال شده بر صادرات خرما تشکر کرد.

قیمت تمام شده خرما مضافتی بیش از 13 هزار تومان است

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر عوارض صادرات خرما حذف نمی‌شد کشاورزان و باغداران خرما توان ادامه زندگی را از دست می‌دادند و قیمت این محصول به حدود 2 هزار تومان می‌رسید در حالی که قیمت تمام شده هرکیلوگرم از نوع مضافتی بیش از 13 هزار تومان است.

صادرات خرما روند طبیعی دارد


این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، افزود: در حال حاضر با حذف عوارض گمرکی خرما روند صادرات به صورت طبیعی در حال انجام است و صادرکنندگان می‌توانند کماکان بازارهای هدف خود را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه خرما در سردخانه‌ها به قیمت کیلویی 30 هزار تومان خریداری می‌شد اما با اعمال افزایش قیمت 100درصدی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسید، تصریح کرد: ناظران موجود در بازار خرما نتوانسته‌اند فاصله عمق خرما از سردخانه تا بازار را کنترل کنند و آن را کاهش دهند.


امکان احتکار خرما وجود ندارد

نیکزادی پناه با اشاره به اینکه برخی از مسئولین بر این باور بودند که عده‌ای اقدام به احتکار خرما کرده‌اند اما باید به این موضوع توجه کرد که امکان احتکار این محصول وجود ندارد، افزود: نوع خرمای صادراتی که از کشور خارج می‌شود در بازار داخلی مشتری و مصرف ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از 10 هزار تن خرما در سردخانه‌ها نگهداری می‌شود، خاطرنشان کرد: کشاورزانی که در سردخانه خرما دارند حاضر هستند محصول خود را پایین تر از نرخ مصوب در اختیار دولت قرار دهد./

(چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸) ۱۵:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها