چهارشنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۶۷۷۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس سرویس عمومی

قیمت بسیاری از کالاهای اساسی از قیمت تمام‌شده با ارز آزاد بالاتر است

در حالی دولت با بهانه بهبود وضعیت معیشت مردم بر ادامه روند اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی اصرار دارد که در صورت حذف ارز ترجیحی و رقابتی شدن واردات، قیمت اکثر محصولات اساسی نه تنها افزایش نخواهد یافت بلکه احتمالا کاهش می‌یابد.

فساد و رانت‌خواری گروه‌های ذی‌نفوذ، لطمه شدید به تولید‌کنندگان داخلی، عدم اصابت به جامعه هدف و استفاده بیشتر پر مصرف‎ها، از جمله آثار اختصاص ارز ترجیحی (4200 تومانی) برای واردات کالاهای اساسی از دیدگاه کارشناسان و مراکز پژوهشی است. اختصاص 14 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور به واردات کالاهای اساسی با هدف ثبات قیمت آن‌ها در بازار، نه تنها محقق نشده‌است که بر اساس گزارش مرکز آمار درباره تورم اقلام خوراکی در خردادماه 98، بسیاری از این کالاها افزایش قیمت 20 تا 120 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نیز تجربه کرده‌اند.

تورم اقلام خوراکی در خردادماه 98



در حالیکه اکثریت کارشناسان و مراکز پژوهشی منتظر تغییر در شیوه اجرای این سیاست از سوی دولت بودند و حتی اخیرا سازمان برنامه و بودجه کشور در گزارش چارچوب اصلاحی ساختاری بودجه، پیشنهاد پرداخت یارانه کالاهای اساسی در قالب کالابرگ اعتباری به دهک‌های پایین درآمدی را مطرح کرده بود، هفته گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت گفت: «سیاست تأمین کالاهای اساسی با ارز به نرخ ۴,۲۰۰ تومان در سال ۹۸ ادامه دارد و تغییری در تصمیم دولت رخ نداده است».

همانطور که اخیرا غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری اعلام کرده است، دلیل اصلی مخالفت دولت بخصوص شخص رئیس جمهور با حذف ارز ترجیحی و اجرای طرح کوپن الکترونیک، نگرانی آنها درباره افزایش قیمت احتمالی کالاهای اساسی بخاطر حذف ارز ترجیحی این کالاها است.

به همین دلیل، در این گزارش به بررسی اثر حذف اختصاص ارز 4200 تومانی بر واردات کالاهای اساسی پرداخته ایم. در محاسبه قیمت واردات هر محصول، از دو منبع index mundi مرجع جهانی اعلام رسمی قیمت محصولات مختلف در جهان و سامانه جامع امور گمرکی استفاده شده است. برای به دست آوردن قیمت نهایی، پس از اعمال میزان تعرفه گمرکی بر محصول، 20 درصد قیمت نیز به عنوان سود توزیع اضافه شده است.

قیمت نهایی محصول با در نظر گرفتن نرخ ارز ترجیحی، 4200 تومان ، ارز نیمایی، 10هزار تومان و ارز آزاد 13هزار تومان محاسبه شده است.

در ارزیابی نتایج این محاسبات دو نکته حائز اهمیت است: الف- در بسیاری از موارد وارد‍‌کنندگان میزان سود توزیع را بیشتر از 20 درصد در نظر می گیرند، ب- قیمت محصولات در بازار اغلب از قیمت نهایی اعلام شده توسط مرکز آمار (قیمت نهایی عرضه) بالاتر است.

محاسبه قیمت تمام شده کالاهای اساسی با ارزهای مختلف و مقایسه با قیمت نهایی این کالاها

محاسبه قیمت تمام شده کالاهای اساسی با ارزهای مختلف و مقایسه با قیمت نهایی این کالاها

نتایج جدول فوق نشان می دهد، قیمت عرضه اقلامی مانند عدس، نخود، لوبیا، شکر، گوشت گوسفند و گاو یا گوساله بالاتر از واردات با ارز نیمایی و در بعضی موارد حتی از واردات با ارز آزاد نیز بالاتر است. بنابراین برخلاف نظر بعضی از مسئولان دولتی مبنی بر افزایش قیمت کالاهای اساسی در صورت حذف اختصاص ارز ترجیحی به واردات، قیمت این کالاها نه تنها افزایش نخواهد یافت، بلکه در صورت از بین رفتن رانت اختصاص ارز با نرخی پایین تر از بازار آزاد و رقابتی شدن واردات، مردم شاهد کاهش قیمت و افزایش کیفیت محصولات نیز خواهند بود.

تجربه حذف ارز 4200 تومانی، برای واردات گوشت که از فروردین ماه جاری اجرایی شد، موید خوبی بر این ماجراست؛ قیمت گوشت در سال گذشته همواره شیب صعودی را طی می‎نمود به طوری‌که در طی 10 ماه از 48 هزار تومان در خرداد 97 به بیش از 100 هزار تومان در اسفند 97 افزایش یافت. در فروردین ماه 98 دولت با حذف اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات گوشت به این روند پایان داد و باعث کاهش قیمت گوشت در اردیبهشت ماه شد.
تغییرات قیمت گوشت


 تغییرات قیمت گوشت در یک سال منتهی به خرداد 98

اکثر کارشناسان و مراکز پژوهشی اعتقاد دارند توقف سیاست اختصاص یارانه از مبدأ به کالاهای اساسی (اختصاص ارز 4200 تومانی) و اختصاص مستقیم مابه‎التفاوت نرخ ارز دولتی و نیمایی بصورت نقدی به مردم که در بسیاری از کشورهای جهان نیز رایج می‌باشد، تنها راه‌کار منطقی حل مشکلات کنونی مردم و گام بلندی برای تحقق هدف حمایت از معیشت مردم است.

به گزارش فارس، این گزارش در راستای سوژه درخواستی گروهی از مخاطبین با عنوان «افزایش یارانه نقدی از محل حذف ارز 4200» در سامانه «فارس من» تهیه شده است.

(چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸) ۱۵:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها