چهارشنبه / ۱۲ تیر ۱۳۹۸ / ۱۰:۳۹
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۶۷۷۰
گزارشگر : ۳۶۳۲
اتاق ایران
سرویس اقتصاد
توصیه رئیس اتاق ایران به فعالان بخش خصوصی

به‌جای طرح مکرر مشکلات، به راه‌حل‌ها بیندیشیم

شافعی در نشست تعیین ترکیب کمیسیون‌های تخصصی و مشورتی اتاق مشهد، کمیسیون‌ها را یکی از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در ساختار اتاق‌ها دانست که نوعی عقلانیت جمعی برای گره‌گشایی و چاره‌جویی در مشکلات ایجاد کرده است. او با بیان اینکه همه از نقایص مطلع هستند، توصیه کرد فعالان بخش خصوصی به‌جای طرح مکرر مشکلات، به راه‌حل‌ها بیندیشند و راهکار ارائه دهند.

شافعی در نشست تعیین ترکیب کمیسیون‌های تخصصی و مشورتی اتاق مشهد، کمیسیون‌ها را یکی از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در ساختار اتاق‌ها دانست که نوعی عقلانیت جمعی برای گره‌گشایی و چاره‌جویی در مشکلات ایجاد کرده است. او با بیان اینکه همه از نقایص مطلع هستند، توصیه کرد فعالان بخش خصوصی به‌جای طرح مکرر مشکلات، به راه‌حل‌ها بیندیشند و راهکار ارائه دهند.8

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، کمیسیون‌های تخصصی و مشورتی ایجاد شده در اتاق‌ها را بازوان پارلمان بخش خصوصی توصیف کرد و گفت: یکی از ظرفیت‌های مهمی که در ساختار اتاق پیش‌بینی شده و می‌تواند ساختار هیات نمایندگان و هیات رئیسه آن را به سمت اثرگذاری هدایت کند، همین کمیسیون‌ها هستند که نگاه تخصصی و جنبه‌های مشورتی آنها، فرصتی مغتنم ایجاد کرده تا عقلانیت جمعی به کمک گره‌گشایی و چاره‌جویی برای مشکلات بیاید.

غلامحسین شافعی در نشست تعیین ترکیب کمیسیون‌های تخصصی و مشورتی اتاق مشهد، افزود: مشکلاتی که در بخش‌های مختلف اقتصادی وجود دارد، باید به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع شود تا نمایندگان بخش خصوصی مربوطه و کارشناسان این حوزه نظرات خود را پیرامون این مباحث بیان کنند البته که باید نگاهی واقع‌بینانه به ظرفیت‌ها داشت و قرار نیست تمامی مشکلات کشور در یک یا چند کمیسیون حل‌وفصل شود.

شافعی از هیات نمایندگان و اعضای کمیسیون‌های تخصصی و مشورتی اتاق‌های استانی خواست در کنار پیگیری مسائل روزمره که باید در برنامه کاری کمیسیون‌ها بگنج،. اولویت‌های مهم هر کمیسیون را مشخص کرده و بر چاره‌جویی در این اولویت‌ها تمرکز کنند. البته که

به‌جای طرح مکرر مشکلات، راه‌حل ارائه کنیم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه تصریح کرد: همه ما به مشکلات و چالش‌های کشور واقفیم و کسی نیست که از نقایص بی‌اطلاع باشد اما فریادهای مکرر، راهی برای حل این مشکلات و عبور از چالش‌ها پیش پای ما نمی‌گذارد؛ ازاین‌رو ضرورت دارد که جای طرح مکرر مشکلات، به راه‌حل‌ها بیندیشیم.

شافعی ادامه داد: به‌غایت از خلأها صحبت شده، پس فعالان بخش خصوصی در کمیسیون‌های تخصصی اتاق‌ها باید بر چاره‌جویی تمرکز باشد. برگزاری جلسات کمیسیون‌ها نباید به فرصتی برای سخن‌سرایی تبدیل شود، بلکه در این ساختار باید نظرات و راهکارهای کارشناسان و متولیانی که در میدان عمل ایفای نقش می‌کنند، گرفته و مسیر تحقق آن‌ها پیگیری شود.

شافعی تأکید کرد: دبیرخانه کمیسیون‌ها هر 6 ماه و پس از انجام بررسی‌های قاعده‌مند، ارزیابی کمیسیون‌ها را به جلسه هیات نمایندگان بیاورد. طبیعتاً برای تهیه چنین گزارشی به تعریف فاکتورهای قابل‌سنجش، رصد عملکرد و ارزیابی‌های متقن نیاز است.

نگاه به ظرفیت و جایگاه کمیسیون‌ها تخصصی واقع‌بینانه باشد

در ادامه محمود سیادت، نایب‌رئیس اتاق مشهد با بیان اینکه باید نگاه به ظرفیت و جایگاه کمیسیون‌های تخصصی مبتنی بر واقعیت باشد، گفت: مطالبه اصلی این کمیسیون‌ها باید عمدتاً بر سهولت، شفافیت و سرعت اقدامات تمرکز پیدا کند و با توجه به اینکه در چارچوب اختیارات این کمیسیون‌ها، برای ورود به مباحث کلان و کشوری محدودیت‌هایی نیز وجود دارد، همین امور را در چارچوب هماهنگی با زیرساخت‌های ملی مرتبط پیگیری و به ثمر برسانند.

سیادت افزود: اتاق ایران نیز باید جامع‌تر به مباحث تخصصی و ظرفیت کمیسیون‌های خود بنگرد و موضوع دیگر آنکه باید در ساختار کمیسیون‌ها نمایندگان تمام تشکل‌های مرتبط حضور پیدا کنند تا اثرگذاری کاملی ایجاد شود.

در بخش دیگری از این جلسه، علی شریعتی مقدم، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد با اشاره به حدود اختیارات و ظرفیت نفوذ کمیسیون‌های تخصصی اتاق مشهد گفت: به‌رغم تعاملاتی که در سطوح ملی و استانی انجام گرفت اما نتیجه لازم حاصل نشد و شاید این مسئله از محدود بودن اختیارات برای این کمیسیون‌ها نشات می‌گیرد که باید برای رفع آن همفکری شود.

محمدحسین روشنک، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد نیز در همین رابطه گفت: کمیسیون‌ها به‌مثابه یک تشکل داخلی در ساختار اتاق عمل می‌کنند و نگاه و رویکردهایی تخصصی را برای ساختارهای فرادستی در این مجموعه فراهم می‌آورند، این منظر باید حمایت و رصد لازم بر عملکرد آن‌ها صورت بگیرد.

محمدعلی چمنیان، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد نیز اظهار کرد: اگر نوع نگاه به کمیسیون‌ها متفاوت باشد، منطقاً در راهبرد و خروجی عملکرد آن‌ها نیز این تفاوت مشاهده خواهد شد و اگر این ساختارهای تخصصی و مشورتی قرار است پیگیر مباحث یک حوزه خاص در استان باشند، اقتضای توفیق آنها، حضور همه بازیگران مرتبط با آن حوزه است و به‌صرف حضور فعالان بخش خصوصی در بدنه این کمیسیون‌ها نمی‌توان گرهی از مشکلات باز کرد.

(چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸) ۱۰:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها