سه شنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۸ / ۰۸:۱۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۷۳۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

افت ۲۰ درصدی تولید قارچ/نرخ هر کیلو قارچ به ۱۱ هزار تومان رسید

افشار از افت ۲۰ درصدی تولید نسبت به ماه‌های قبل خبر داد و گفت: با آغاز فصل گرما روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن قارچ در کشور تولید می‌شود.

محمد حسن افشار رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی درباره آخرین وضعیت تولید قارچ اظهار کرد: با آغاز فصل گرما، واحد‌های کوچک به سبب عدم تجهیز به سیستم‌های خنک کننده از مدار تولید خارج می‌شوند، تولید منحصربه واحد‌های بزرگ است که به سیستم سرمایش و گرمایش مجهز هستند.
وی از افت ۲۰ درصدی تولید نسبت به ماه‌های قبل خبر داد و گفت: با آغاز فصل گرما روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن قارچ در کشور تولید می‌شود.
افشار ادامه داد: در فصل تابستان، کیفیت کاپوست‌ها در اثر گرما از ۲۸ به ۱۸ درصد کاهش می‌یابد به طوریکه با افت راندمان نسبت به زمستان، واحد‌های کوچک از چرخه تولید خارج می‌شود.
این مقام مسئول متوسط قیمت فروش هر کیلو قارچ را ۱۱ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده، تولیدکنندگان در فروش هر کیلو قارچ ۸۰۰ تومان زیان می‌کنند. البته برخی واحد‌ها به سبب کیفیت بالای قارچ تولیدی، هر کیلو قارچ را با نرخ ۱۲ هزار تومان در بازار عرضه کردند.
وی درباره آخرین وضعیت صادرات قارچ بیان کرد: با توجه به مشکلات سیستم حمل و نقل، صادرات قارچ به عراق افت شدید داشته است به طوریکه هم اکنون به طور متوسط روزانه ۲ هزار تن قارچ به کشور‌های عراق، حوزه خلیج فارس و ... صادر می‌شود و با رفع مشکلات حمل و نقل در نظر داریم صادرات به روسیه را افزایش دهیم.
افشار با اشاره به اینکه سالانه حدود ۳۴۰ هزار تن قارچ در روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: اگر با رفع مشکلات حمل و نقل و انتقالات پول بتوانیم ۳۰ درصد قارچ مورد نیاز بازار روسیه را تامین کنیم، بدون تردید صنعت قارچ ایران از وضعیت فعلی نجات می‌یابد.
رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در پایان حضور دلالان و جو سازی آن‌ها در بازار را یکی دیگر از عوامل موثر بر زیان پرورش دهندگان برشمرد و گفت: دلالان با راه اندازی کانال و از طریق سایت‌های اینترنتی قیمت خرید قارچ از تولیدکنندگان را پایین نگه می‌دارند تا بتوانند سود‌های هنگفتی را به جیب بزنند.

(سه شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸) ۰۸:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها