دوشنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۸ / ۰۱:۲۳
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۸۶۶۹۶
گزارشگر : ۳۵۱۴
فودنا
سرویس شیرینی و شکلات
به بهانه روز ملی صنعت، معدن تجارت

گروه صنعتی و پژوهشی زر و افتخاری شیرین

احداث بزرگترین مجتمع تولیدی شیرینی و شکلات (کانفکشنری) در شرایطی با شتاب و سرعت پیش می رود که تکیه بر مزیت محوری در صنایع، مسیر اصلی بهبود شرایط تولید و به روز رسانی صنعت و گذر اقتصاد از وضعیت دشوار امروز نامیده می شود.

 این مزیت محوری وقتی در هلدینگ‌های صنعتی دارای سرمایه، با برند شناخته‌شده و سهم بازار قابل توجه دنبال شود، احتمال موفقیت بالاتری داشته و از دید اقتصاددانان، صرفا راه اندازی یک پروژه بدون در نظر داشتن ابعاد و گام های آتی آن نیست، بلکه توجه به اهمیت حفظ آن برند و عرضه محصول باکیفیت در جهت ارتقای خواست مشتریان، مد نظر مدیران گروه صنعتی و پژوهشی زر قرار می گیرد. 

 

حالا گروه صنعتی و پژوهشی زر در سالی که توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال «رونق تولید» نام گرفته می کوشد در کنار تولید با حداکثر ظرفیت و برطرف‌کردن گلوگاه های تولید در این مجموعه عظیم غذایی، ابر پروژه کانفکشنری را بی توجه به تحریم ها، با تکیه بر مدیریت ریسک و استفاده از ابزارهای نوین مالی  با سرعت برای راه اندازی و قرار گرفتن در مدار تولید به پیش می برد. 

 

برند زر برای خانواده ایرانی و مشتریان بسیاری در نقاط مختلف جهان، دارای حس اعتماد به برند مشخص و سرمایه اجتماعی و ملی حاصل از عرضه محصولات باکیفیت در سراسر جهان و سرزمینمان است. این مجموعه بزرگ صنعتی و پژوهشی با تکیه بر توان و تخصص سرمایه انسانی خود در راستای اجرای برنامه‌ های توسعه‌ و راهبردی برای دستیابی ایران به جایگاهی ممتاز در صنعت و تجارت غذای جهان، تاسیس اولین پالایشگاه دانش بنیان غلات از خانواده شیرین کننده های طبیعی بر پایه ذرت با تاکید بر سه مزیت کیفیت، سلامت و صرفه اقتصادی را از شعار به یک پروژه عملیاتی تبدیل کرده که می توان پیشرفت پروژه را به صورت روزانه مورد ارزیابی و رصد قرار داد. گروه صنعتی و پژوهشی زر با به کارگیری منابع انسانی متعهد، نوآوری در صنعت، توجه به حقوق مصرف‌کننده، کسب‌و‌کار حرفه‌ای اخلاق‌مدار، مجموعه ای پیشتاز، نوآور و قدرتمند در تولید با کیفیت و به‌روز در اقتصاد ایران محسوب می‌گردد و در جایگاه یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های صنعتی ایران به شمار می‌رود. 

 

صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و صنایع غذایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ به پیشرفت‌های شگرفی دست یافته‌است. پس از انقلاب اسلامی روند توسعه صنایع غذایی‌ به گونه‌ای بود که اگرچه ایران در گذشته به واردات بیشتر محصولات غذایی وابسته بود، اما اکنون بعد از گذشت چهار دهه با وجود دو برابر شدن جمعیت و افزایش تقاضای زمانی، مدیریت بازار محصولات کشاورزی به نفع تولیدات داخلی است و در عرصه صادرات، تراز بازرگانی خارجی کشاورزی حدود ۲ میلیارد دلار به نفع ایران است و تمام پروژه های عملیاتی در هلدینگ زر در راهبرد فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای خودکفایی است.

 

گروه صنعتی و پژوهشی زر در سالیان متمادی فعالیت خود موفق به خلق ده‌ها محصول و برند مشهور در صنایع غذایی شده‌است. به گونه ای است بخش عظیمی از مصرف کنندگان بین المللی و منطقه ای محصولات زر جز اصلی سبد خریدشان است. تقریبا تمامی ایرانیان و بخشی از مصرف‌کنندگان منطقه‌ای و بین‌المللی با بسیاری از برندهای زر آشنا هستند؛ انواع محصولات پاستا و ماکارونی با برند «زرماکارون» به عنوان دومین تولیدکننده پاستا در جهان افتخاری است که این گروه صنعتی به آن می بالد. انواع محصولات دانش بنیان (High Tech) با دانش و فناوری نوین که ایران را به سومین تولیدکننده فروکتوز در جهان تبدیل کرده است. 

 

با توجه به نیازها و ظرفیت‌های سرزمین‌مان ابتکارات جدیدی در گروه زر در صنایع غذایی از گذشته تاکنون صورت گرفته است؛ پس از راه اندازی خطوط تولید آرد سمولینا، مجموعه زر با برنامه‌ریزی دقیق مقدمات تولید انواع محصولات ماکارونی و پاستا را مطابق استانداردهای بین المللی در کشور پایه‌گذاری کرد.

 

زرماکارون به عنوان بزرگترین سایت تولیدی پاستا در منطقه، بلافاصله  محصولاتش را علاوه بر  بازارهای داخلی روانه بازارهای خارجی کرد و  هشت دوره متوالی از سال 87 تا 94 صادرکننده نمونه کشور است. به این ترتیب ایران به جمع صادرکنندگان بزرگ این محصولات تبدیل شد.

 

این مجموعه بزرگ صنعتی و پژوهشی با تکیه بر توان و تخصص نیروهای انسانی جوان خود در راستای اجرای برنامه‏ های توسعه‏ ای برای دستیابی ایران به جایگاهی شایسته‏ تر در صنعت و تجارت غذای جهان، اقدام به تاسیس اولین پالایشگاه دانش بنیان غلات در کشور با نام پالایشگاه غلات زر نمود. از این رو محصولاتی دانش بنیان (High Tech)  از خانواده شیرین کننده های طبیعی بر پایه ذرت با تاکید بر سه مزیت کیفیت، سلامت و صرفه اقتصادی به بازار ایران و جهان وارد شد. گروه صنعتی و پژوهشی زر در دو سال اخیر پرچم دار صادرات محصولات شیرین کننده بر پایه ذرت شامل فروکتوز و گلوکز بوده است که برای نخستین بار در کشور انجام شد. این شرکت به عنوان مهم ترین تولیدکننده این محصولات در ایران ضمن تأمین نیاز کشور به شیرین کننده های طبیعی آن را به بسیاری از کشورهای جهان صادر می کند. محصولی که تاکنون در لیست واردات به ایران قرار داشته است اکنون و به همت جوانان این مرزوبوم در مسیر صادرات قرار گرفته است. 
 نقش آفرینی به عنوان بندر خشک، استقرار در تقاطع ترانزیتی، دسترسی به شبکه ریلی سراسری، وجود مخازن مکانیزه نگهداری استاندارد غلات با ظرفیت بالا از جمله ویژگی های منحصر به فرد پالایشگاه غلات زر محسوب می شود. 

 

حفظ مزیت های رقابتی 
مزیت های رقابتی برای صنایع وابسته به این پروژه، می تواند تدوام تولید با کیفیت را تضمین کند تا در رقابت با برندهای بزرگ دنیا نیاز زیرساختی تولید محصولی با کیفیت جهانی با تجهیزات و فناوری مدرن را محقق کند. موضوعی که افزایش ظرفیت این صنعت عظیم و در نتیجه افزایش تقاضا برای افزایش تولید را به دنبال خواهد داشت و امکان ایجاد واحدهای مرتبط با نگاه به افزایش مصرف داخلی و افزایش سبد صادراتی آن را تسهیل می کند. خروجی افزایش ظرفیت تولید در اثر افزایش تقاضا که رونق صنعت و بخش تولید کشور را تضمین می کند، ایجاد مشاغل بسیاری به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مسیر تکمیل زنجیره ارزش را توسط گروه زر محقق می گردد.

 

محصولی با نیاز بازار داخلی و بین المللی قابل توجه
شیرین کننده بر پایه ذرت شامل فروکتوز و گلوکز از جمله محصولات نوین شیرین کننده در صنایع غذایی است که تولید آن احتیاج به پالایشگاه هایی به تکنولوژی به روز دارد. این شیرین کننده ها پایه اصلی صنعت شیرینی و شکلات به شمار می رود. ارز آوری در شرایطی که اصلی ترین منبع درآمد ارزی کشور یعنی صنعت نفت و فراورده های وابسته به آن در تحریم های بی سابقه امریکا گرفتار شده است، برای اقتصاد ایران حیاتی است و چه گزینه ای بهتر از صادرات غیر نفتی که هم دانش بنیان است و هم می تواند بدون وابستگی به منابع زیر زمینی، صادرات دانش بنیان با تاکید بر برند سازی محصولات ایرانی در جهان را سامان دهد.

 

کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، آذربایجان، امارات و قطر، مشتری این محصول ایرانی هستند و در این میان کشور عراق به‌عنوان نخستین کشور هدف بیشترین سهم صادراتی محصولات شیرینی و شکلات و فرآورده‌های غلات را به خود اختصاص داده به گونه‌ای که در 11 ماهه سال گذشته این محصولات به ارزش 375میلیون دلار به بازار عراق صادر شده است. سهم افغانستان نیز به عنوان دومین کشور هدف صادراتی، از واردات شیرینی و شکلات ایران 134 میلیون دلار بوده است. اما اگر از این مقاصد اصلی بگذریم، تعداد زیادی کشور هستند که با حجم پایین تر، وارد کننده شیرینی و شکلات از ایران هستند. بر اساس آمارهای ITC، صنعت شیرینی و شکلات ایران توانسته در حال حاضر به بیش از 80 کشور جهان صادرات داشته باشد و رتبه 30 جهانی را در صادرات این محصول به خود اختصاص دهد.

 

در همین حال، مرتضی سلطانی بنیانگذار گروه صنعتی و پژوهشی زر که احداث بزرگترین مجتمع تولیدی کانفکشنری را از سال گذشته در این مجموعه آغاز کرده است، چندی پیش در برنامه تلویزیونی پایش، ظرفیت بازار شیرینی و شکلات را در سطح خاورمیانه مطلوب ارزیابی کرد. به گفته او صنایع تبدیلی ایران در سطح منطقه خاورمیانه از اندازه بازار بسیار بالایی برخوردار است و ما با کمی پشتکار می توانیم در جایگاه اول منطقه قرار بگیریم. 

 

سلطانی در این گفتگو از  وضعیت سهم بازار کمپانی مارس مثال آورد که در سال 2016 هجده میلیارد دلار در سطح منطقه فروش داشته است. 
باید در نظر داشت سهم گرفتن از این بازار نیاز به پشتکار بالایی در تولیدکنندگان دارد که در حال حاضر گروه صنعتی زر با تکیه بر توان جوانان این مرز و بوم این همت را به خرج داده است. بنابراین با راه اندازی مجتمع تولیدی کانفکشنری گروه صنعتی و پژوهشی زر تحولی بزرگ را در صنعت شیرینی و شکلات ایران به نظاره خواهیم بود.  

 

صدر نشین صادرات 
در هشت ماه منتهی به آبان سال ۱۳۹۷ بیش از ۷۵ میلیون و ۲۷۰ هزار تن کالاهای غیرنفتی به ارزش ۳۱ میلیارد و ۴۹۱ میلیون دلار از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد به لحاظ وزنی کاهش و ۱۳ درصد به لحاظ ارزشی افزایش داشته است.  متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی ۴۱۸ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد افزایش داشته است. از این میزان صادرات، از ابتدای سال 97 تا انتهای آبان گذشته، معادل ۴ میلیون و ۵۶۵ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به ارزش ۴ میلیارد و ۵۰۳ میلیون دلار از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد به لحاظ وزنی و ۷ درصد به لحاظ ارزشی افزایش یافته است. بنابراین سهم ارزشی محصولات کشاورزی و غذایی از کل صادرات ۸ ماهه ابتدای سال 97، ۱۴ درصد بوده است. متوسط قیمت هر کیلو صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی صادراتی کشور در این دوره ۹۸ سنت بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ سنت کاهش داشته است. صادرات شیرینی و شکلات از ابتدای سال 97 تا انتهای آبان نشان می‌دهد در مجموع حدود ۱۸۴ هزار تن انواع شیرینی و شکلات به ارزش بیش از ۵۷۰ میلیون دلار از کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۲۷ درصد به لحاظ وزنی و ۲۱ درصد به لحاظ ارزشی افزایش داشته است. بنابراین به جرأت می‌توان گفت صنایعی همچون شیرینی و شکلات از بهترین صنایع غذایی کشور هستند و در حد کیفیت جهانی محصولات خود را به بازارهای بین المللی عرضه می کنند. حالا گروه صنعتی و پژوهشی زر با ابر پروژه کانفکشنری خود در تلاش است در جهش صادراتی این محصول مهم و دارای مزیت و تقاضا در بازار جهانی، نقش اصلی را ایفا کند و نام ایران را در بازار جهانی شکلات اعتلا بخشد.

 

حل مشکل کلیدی
پای درد دل تولیدکنندگان این صنعت نشستن، خروجی روشنی دارد. این صنعت علاوه بر مسائل عامی که گریبان گیر بخش تولید است، از مسائل خاص خود نیز رنج می‌برد. تامین مواد اولیه با‌کیفیت و قیمت مناسب و رقابت سخت با رقبای بین‌المللی از چالش‌های این صنعت محسوب می‌شود. تحریم ها سبب شده بسیاری از واحدهای تولیدی این صنعت به طور جدی نیازمند بازسازی و نوسازی باشند و در این میان گروه صنعتی و پژوهشی زر تلاش کرده با تجربه و دانش فنی لازم و بازار بالقوه موجود، با دشواری های بسیار اما با هدف گذاری معطوف به نتیجه، به دنبال تامین مالی برای ایجاد واحدی با استانداردهای جهانی باشد. صنعت شیرینی و شکلات ایران حدود 50 درصد مازاد ظرفیت دارد و برای استفاده از همه ظرفیت تولید، تکمیل زنجیره تولید و حمایت از آن یک نیاز جدی است. 
 
(دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸) ۰۱:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها