یکشنبه / ۹ تیر ۱۳۹۸ / ۰۹:۲۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۶۷۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

چرا کشاورزی در ایران سودآور نیست؟

تصمیمات یک شبه و نبود برنامه ریزی دراز مدت در کنار تبعیض در صادرات از جمله عوامل کاهش سودآوری بخش کشاورزی است.

چنگیز اسفندیاری مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص وضعیت بخش کشاورزی کشور گفت: در سال گذشته بیش از یک هزار میلیار تومان تسهیلات به این بخش داده شده است.
 
وی ادامه داد:وجود زنجیره‌های محصولات کشاورزی از پیشرفت خوبی برخوردار بوده و در بخش صنایع تبدیلی و فناوری این بخش خصوصی است که تعیین کننده است.
 
این مقام مسئول افزود: در برخی از حوزه‌های کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی مانند فراوری زعفران، تولیدات گلخانه‌ای بخش کشاورزی سود آور بوده است.
 
مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه صنعتی که سود آور نباشد نمی‌تواند به بقا و حیات خود ادامه دهد گفت: بیش از ۹۸ درصد از صنایع غذایی خصوصی است و بیش از ۱۲۰ میلیون تن ظرفیت فرآوری در کشور ایجاد شده است.
 
 اسفندیاری تاکید کرد: بخش تولید کشاورزی به امنیت غذایی و امنیت ملی گره خورده است.
 
 
بر اساس این گزارش نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در ادامه برنامه تصریح کرد: در بخش کشاورزی حدود ۱۶ و نیم میلیون هکتار زمین کشاورزی و باغی با بیش از ۱۲۰ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی وجود دارد، اما کشاورزی از حمایت‌های مناسبی برخوردار نیست به همین دلیل سرمایه گذاری کلان در بخش کشاورزی صورت نمی‌گیرد.
 
نورانی تصمیمات یک شبه، دیوانسالاری و نداشتن برنامه ریزی دراز مدت در کنار تبعیض در صادرات را از جمله عوامل کاهش سودآوری کشاورزی دانست.
 
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی به تنوع اقلیمی کشور اشاره کرد و افزود: تصمیمات یک شبه، نداشتن برنامه ریزی مناسب در کنار تبعیض در صادرات مانع از سرمایه گذاری مناسب می‌شود.
 
بیشتر بخوانید: تحقق شعار سال در بخش کشاورزی شدنی است
 
نورایی با بیان اینکه در اصل حدود ۳۸ میلیون هکتار زمین کشاورزی در کشور وجود دارد افزود: کمتر از نیمی از زمین زراعی کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
وی از وقت کشی بعنوان مانعی برای سرمایه گذاری در بخش تولید سخن گفت: نباید فرصت‌ها را با وقت کشی و نداشتن برنامه مناسب از بین برد.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه یک شبه نباید تغییر قانون داد، افزود: صادر کننده بر اساس برنامه ریزی‌هایی که برای صادرات انجام می‌دهد نمی‌تواند در مدت کوتاه تغییر موضع بدهد.
 
وی رونق تولید را وابسته به صادرات ارزیابی کرد و گفت: می‌توانیم در بسیاری از اقلام مورد نیاز خودکفا شد. اگر تولید حمایت شود به صادرات به موقع و مناسب خواهیم رسید.
 
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی افزود: با وجود دست به دست شدن کالا نمی‌توان تضمین داد که کالا سالم به مقصد برسد.
 
وی از افزایش طول مسیر نقل و انتقالات صادرات به دلیل تحریم‌ها گفت و افزود: مسیر ۵ ساعته قطر امروزه ۱۰ ساعت طول خواهد کشید.
 
نورایی مهیا شدن زیرساخت‌های صادرات را خواستار شد.
 
علی اکبری در ارتباط تلفنی از اعتماد سازی سخن گفت و افزود: کشاورزی سود ده است و باید بیشتر روی روش‌ها کار کرد.
 
نماینده مجلس گفت: مالیات‌های پنهان و قیمت‌های دستوری مانع از دستیابی بخش کشاورزی به جایگاه مناسب شده است.
 
وی ادامه داد: به اعتقاد من باید تعادل در قیمت وجود داشته باشد و واسطه گر‌ها را از چرخه تولید تا صادرات حذف کرد. باید تولید کننده به حق واقعی خود برسد.
(یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸) ۰۹:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها