یکشنبه / ۲ تیر ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۵۸۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشاورزان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند/ ضرورت پایش مزارع برنج نسبت به آفت کرم ساقه خوار

حقیقت گفت: با توجه به روند افزایش دما به برنجکاران توصیه می‌شود که به طور دائم نسبت به پایش کرم ساقه‌خوار در مزارع اقدام کنند.

مسعود حقیقت، مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی از بارش باران در برخی مناطق کشور خبر داد و گفت: امروز در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در برخی مناطق شرق مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات البرز رگبار و رعد و برق و وزش باد را خواهیم داشت. ضمن آنکه در جنوب سیستان و بلوچستان به سبب رشد ابرهای جوششی، احتمال رگبار دور از انتظار نیست.
وی با اشاره به اینکه تا اواسط هفته روند افزایش دما در بسیاری از مناطق استمرار دارد، افزود: براین اساس به برنج کاران توصیه می شود که به طور دائم نسبت به پایش کرم ساقه خوار در مزارع اقدام کنند و در صورت لزوم از روش های بیولوژیکی و مکانیکی برای از بین بردن آفت استفاده کنند.
حقیقت در توصیه ای دیگر به کشاورزان گفت:  با توجه به افزایش دما، چغندرکاران نسبت به تنظیم دور آبیاری یا کوتاه کردن دور آبیاری اقدام کنند.
مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با وجود ماندگاری هوای گرم به استخرداران مناطق شمالی و جنوبی توصیه می شود که در شب هنگام نسبت به هوادهی استخرهای پرورش ماهی اقدام کنند.
به گفته وی، توت فرنگی کاران مناطق کردستان، چهار محال بختیاری  و .. که اقدام به کشت توت فرنگی می کنند، نسبت به تنظیم دور آبیاری در این مناطق اقدام کنند تا مشکلی برای کشت محصولشان پیش نیاید.
حقیقت درباره تاثیر بارش های نرمال و فراتر از نرمال در سال زراعی جدید بر منابع آبی کشور بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد بارش، بخش قابل توجهی از کمبود منابع آب‌های سطحی مربوط به سال‌های گذشته در کشور جبران شده است و کمبودی در این زمینه نداریم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه خشکسالی هیدرولوژیکی به طور کامل رفع نشده است، بیان کرد: با وجود خشکسالی‌های ۱۱ سال گذشته، بارش نرمال و فراتر از نرمال در سال زراعی ۹۸-۹۷ تنها بخشی از کمبود منابع آبی سال‌های گذشته را جبران کرده است.
وی در پایان میزان بارش از دیدگاه هواشناسی در سال زراعی جدید مطلوب بوده است، تصریح کرد: این در حالی است که از لحاظ هیدرولوژیکی بعید است که خشکسالی به طور کامل رفع شده باشد.

(یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۸) ۱۴:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها