شنبه / ۱ تیر ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۵۵۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

میلیارد ریال کمک بلاعوض به کشاورزان خسارت دیده کردستانی تخصیص یافت

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: سهم این استان از ۲۵ هزار میلیارد ریال کمک بلاعوض برای کشاورزان و دامداران خسارت دیده از سیل در کشور حدود ۲۱۴ میلیارد ریال است.

شهرام ملکی روز شنبه در جلسه چگونگی پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان خسارت دیده کردستان در اثر سیل فروردین ماه اظهار داشت: مبلغ کمکی بلاعوض تخصیصی به کشاورزان و دامداران خسارت دیده کردستان هشت دهم درصد کل خسارت‌های کشور را شامل می‌شود.
وی میزان خسارت واردشده به بخش کشاورزی و دامداری در اثر سیل فروردین ماه استان را یک هزار و ۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: برآوردهای اولیه میزان خسارت این بخش‌ها در سطح کشور ۱۳۵ هزار میلیارد ریال است.
معاون عمرانی استاندار کردستان یادآور شد: به محض اعلام تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به خسارت دیدگان بخش کشاورزی براساس دستور العمل جلسات کارگروه تخصصی برگزار و اساس کار پرداخت کمک‌ها به شهرستان‌ها بود.
ملکی تاکید کرد: با توجه به بالا بودن حجم پرونده‌های خسارتی در شهرستان‌ها، سرعت کار پرداخت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض توسط ارگان‌های مربوط و بانک‌های عامل باید افزایش یابد.
وی با بیان اینکه در این جلسه پرداخت تسهیلات به ۷۱۰ پرونده مربوط به کشاورزان شهرستان‌های سنندج، دیواندره، دهگلان و سروآباد مصوب می‌شود افزود: به احتمال زیاد تعداد پرونده‌ها در هفته‌های آینده افزایش می‌یابد، بنابراین باید سرعت کار در این حوزه بیشتر شود.
۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به کشاورزان خسارت دیده پرداخت می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم اظهار داشت: ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره چهار درصد به کشاورزان و دامداران خسارت دیده از سیل این استان تخصیص یافته است.
خالد جعفری با اشاره به اینکه با پرداخت این تسهیلات و کمک‌های بلاعوض، یک پنجم خسارت‌های برآوردی جبران می‌شود، افزود: برخی از متقاضیان دریافت کمک‌ها و تسهیلات، خسارت‌ها را غیرواقعی اعلام کرده‌اند که باید در زمینه پرداخت‌ها دقت لازم را داشت.
وی اضافه کرد: بانک‌های ملی، ملت، صادرات، تجارت، کشاورزی، سپه و رفاه بانک‌های عامل برای پرداخت این تسهیلات به کشاورزان خسارت دیده در نظر گرفته شده‌اند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: این استان از بین ۲۲ استان سیل زده کشور، جزو هشت استانی بوده که پرداخت تسهیلات شهرستانی شامل آن شده است، ضمن اینکه تاکنون هیچ استانی در زمینه پرداخت کمک‌های بلاعوض اقدام نکرده است.
جعفری اظهار داشت: تاکنون ۵۰۰ پرونده برای دریافت تسهیلات خسارت به سیستم بانکی استان معرفی شده و ۱۸۴ پرونده نیز آماده پرداخت تسهیلات است.
۸۳۲۸ کشاورز و دامدار کردستانی از سیل فروردین خسارت دیدند
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز گفت: تاکنون براساس برآوردهای انجام شده هشت هزار و ۳۲۸ کشاورز و دامدار کردستانی خسارت دیده از سیل فروردین امسال در سامانه سجا ثبت نام کرده و یک هزار و ۲۳۶ پرونده مصوب کارگروه تخصصی تشکیل شده است.
خلیل فعله گری افزود: از این تعداد پرونده ۷۱۰ مورد آماده پرداخت کمک بلاعوض است که ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال ثبت شده در سامانه سجا به خسارت دیدگان پرداخت می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ۱۸۴ پرونده نیز برای دریافت تسهیلات بانکی کم بهره چهار درصد به بانک‌های استان معرفی شده است، یادآور شد: در قالب این تعداد پرونده هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال به خسارت دیدگان پرداخت می‌شود.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: در مجموع ۲۱۴ میلیارد ریال به این استان برای کمک بلاعوص به کشاورزان و دامداران خسارت دیده اختصاص یافته که ۵۰ درصد این مبلغ به سازمان مدیریت و برنامه ریزی تخصیص یافته و مابقی نیز در حال پیگیری است.
طبق آخرین بررسی ها، امسال خسارت ناشی از سرمازدگی و سیلاب به کشاورزان این استان سه هزار و ۷۴ میلیارد و ۱۳۶ میلیون ریال بوده که یک هزار و ۹۹۰ میلیارد و ۲۰۳ میلیون ریال از این میزان خسارت به علت سرمازدگی و یک هزار و ۸۳ میلیارد و ۲۰۳ میلیون ریال نیز بر اثر بروز سیلاب به بهره برداران این بخش وارد شده است.
استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی بویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه دوم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

(شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸) ۱۵:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها