شنبه / ۱ تیر ۱۳۹۸ / ۰۸:۳۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۵۳۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

افزایش ۱۵ درصدی تولید پنبه در راه است/سطح زیر کشت پنبه به ۸۰ هزار هکتار می‌رسد

کاویانی گفت:باتوجه به شرایط جوی و توزیع بذور مناسب پیش بینی می‌شود تولید پنبه نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش یابد.

محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه درباره آخرین وضعیت سطح زیر کشت پنبه اظهار کرد: براساس آخرین آمار، در سطحی حدود ۵۰ هزار هکتار قرارداد کشت پنبه منعقد شده است که پیش بینی می‌شود قرارداد نهایی به ۸۰ هزار هکتار برسد.
وی با اشاره به اینکه کشت پنبه از اواخر فروردین در کشور آغاز شده است، افزود: روز‌های پایانی کشت پنبه در حال سپری شدن است و تا ۲ هفته آینده قرار داد نهایی سطح کشت اعلام می‌شود.
کاویانی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی و آبی، پیش بینی می‌شود که امسال با افزایش عملکرد در مزارع، تولید پنبه نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل ۱۵ درصد افزایش یابد.
به گفته این مقام مسئول، با وجود توزیع بذور مناسب میان کشاورزان انتظار می‌رود که امسال حدود ۲۰۰ هزار تن وش در کل کشور برداشت شود که از این میزان حدود ۶۰ هزار تن پنبه تصفیه شده استحصال شود.
وی درباره آخرین وضعیت واردات پنبه در سال ۹۸ گفت: بنابر آمار سه ماهه گمرک، ۱۸ هزار و ۶۰۰ تن پنبه وارد کشور شده و از آن جا که سه ماه دیگر تا فصل برداشت زمان باقی است، حداقل ۲۰ هزار تن دیگر باید پنبه وارد کشور شود.
مدیر عامل صندوق پنبه ذخیره کنونی پنبه داخل در انبار‌ها را حدود یک هزار تن اعلام کرد و افزود: این در حالی است که سال گذشته در این مقطع زمانی حداقل ۱۵ هزار تن پنبه در انبار‌ها موجود بود، از این رو واردات حداقل ۲۰ هزار تن پنبه برای تامین نیاز صنعت نساجی امری ضروری است.
کاویانی با اشاره به اینکه زارعت پنبه در مقایسه با دیگر محصولات صرفه اقتصادی ندارد، بیان کرد: امسال قیمت محصولات کشاورزی اعم از برنج، سیب زمینی، پیاز و سایر اقلام صیفی به سبب شرایط اقتصادی نوسان چشمگیری داشت، به طوریکه کشاورزان استان‌های گلستان و مازندران به سبب عدم رقابت کشت پنبه در مقابل شالی، سطح زیر کشت برنج خود را افزایش دادند.
این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با توجه به افزایش سطح زیر کشت شالی در استان‌های شمالی و عملکرد ۲ تا ۲.۵ هکتار در کشت پنبه و بی رغبتی کشاورزان به کشت این محصول، خودکفایی محقق نخواهد شد. این درحالی است که اگر قیمت تضمینی پنبه همانند سایر محصولات کشاورزی برای تولید کننده صرفه اقتصادی داشته باشد، بدون تردید همانند سال‌های گذشته نیاز صد درصدی صنایع نساجی از منابع داخل تامین می‌شود.

(شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸) ۰۸:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها