جمعه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۵۳۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سیلاب در ۹۵ درصد اراضی کشاورزی استان‌های سیل‌زده تخلیه شد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی گفت: در شرایط کنونی، کمتر از ۲۰ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی در کل کشور، زیر آب و ۹۵ درصد این اراضی از زیر آب خارج شده است.

سیدمحمد موسوی گفت: حدود ۳۱۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سیل زیر آب رفت که از این مقدار، ۲۱۳ هزار هکتار مربوط به استان خوزستان بود؛ این در حالی است که در این استان، حدود ۲۵ درصد تخلیه آب از اراضی کشاورزی به صورت ثقلی بود و بقیه با کمک پمپ تخلیه شد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی افزود: به جز تخلیه آب اراضی کشاورزی، رسوب گیری و برای کشت دوم آماده شد که تاکنون ۸۶ هزار هکتار از اراضی سیل زده آماده کشت دوم هستند.
وی تصریح کرد: حدود ۱۶ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان گلستان و همین مقدار در استان خوزستان زیر کشت دوم رفته؛ ضمن اینکه دو هزار و ۳۰۰ کیلومتر جاده های بین زمین های کشاورزی نیز مرمت شده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی گفت: بیش از ۹۸ درصد مشکل آبیاری باغات لرستان نیز حل شده و پس از سیل اسکان موقت یک میلیون راس دام، تامین ۳۰ هزار تن علوفه، دفن بهداشتی ۳۰ هزار دام تلف شده، دفن یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه مرغ و ضدعفونی یک میلیون متر مربع اماکن دامداری و مرغداری انجام شد.
موسوی گفت: بر اساس آخرین گزارش، ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان که ۵۲ درصد از آن به زیر بخش زراعت، هشت درصد به زیر بخش باغبانی، ۱۴ درصد به دام و طیور و آبزیان و ۲۶ درصد به زیرساخت ها و امور آب و خاک اختصاص دارد بر اثر سیل به بخش کشاورزی خسارت وارد شد.
وی افزود: دولت ۲ هزار و ۶۹۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض به بخش کشاورزی تصویب کرد و پرداخت ۵۰ درصد از این مبلغ به خزانه ابلاغ شد اما تاکنون به جز استان گلستان و مازندران از طرف خزانه هیچ نقدینگی در اختیار استان های دیگر قرار نگرفته است.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی گفت: تاکنون ۱۱۶ هزار پرونده بررسی اولیه شده و ۷۲ هزار پرونده را کمیته های تخصصی شهرستان ها بازدید و تایید کرده اند که به ۴۲۵ میلیارد تومان منابع نیاز دارد.
موسوی گفت: در این دو استان پنج هزار پرونده به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان به مرحله پرداخت رسیده اما به دلیل تخصیص ۵۰ درصد، ۵۰ درصد نیز در اختیار بهره برداران قرار گرفته و در عین حال، کمتر از پنج هکتار از انجیرستان های استان لرستان زیر رسوب است که آن نیز در حال پاکسازی است.

(جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸) ۱۴:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها