جمعه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۶۵۳۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس سرویس عمومی

طرح احیای جهاد سازندگی به زودی تقدیم رهبری می‌شود/ در اکثر محصولات کشاورزی خودکفا هستیم

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در نماز جمعه تهران گفت: طرح احیای جهاد سازندگی تهیه شده و به زودی تقدیم مقام معظم رهبری می‌شود.

حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی دامغانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی امروز به مناسبت سالگرد صدور فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل نهاد جهاد سازندگی در 27 خرداد 1358 در سخنرانی خطبه‌های پیش از نماز جمعه به اهمیت تولید و به ویژه تولید بخش کشاورزی پرداخت و تولید را به عنوان مؤلفه‌ای برای قدرت یک جامعه ذکر کرد.
وی افزود: امیدواریم جهاد سازندگی را به عنوان یک نهاد سرحال و سرپا مانند اول انقلاب و با محور تولید و اشتغال در مناطق محروم و روستاها احیا کنیم.
تقوی دامغانی افزود: طرح احیای جهاد سازندگی آماده شده که تقدیم مقام معظم رهبری کنیم و هر گونه رهنمود فرمودند، مطابق آن عمل خواهیم کرد، نیروهای جهادی سر از پا نشناخته و شب و روز و پنج‌شنبه و جمعه هم نمی‌شناسند و همیشه برای خدمت به مناطق محروم آماده خواهند بود.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در عمده محصولات کشاورزی خودکفا هستیم و یا در مرز خودکفایی قرار داریم، گفت: کمتر از 10 درصد میزان تولید کل کشاورزی واردات صورت می‌گیرد که آن هم عمدتاً برای تنظیم بازار و تنظیم قیمت‌ها صورت می‌گیرد.
وی به تولید سالانه 10 میلیون تن شیر خام، 950 هزار تن گوشت قرمز که به اندازه نیاز کشور است، اشاره کرد و گفت: گوشت وارداتی برای تنظیم بازار و تنظیم قیمت‌ها صورت می‌گیرد.
تقوی دامغانی گفت: در غله و گندم 14 میلیون تن تولید می‌کنیم که کاملاً خودکفا هستیم، در تولید شکر در مرز خودکفایی قرار داریم، در تولید تخم‌مرغ سالانه یک میلیون تن به اندازه نیاز کشور تولید می‌شود و در مجموع اقلام کشاورزی که وارد می‌شود 10 درصد کل حجم تولید است و برای تنظیم بازار صورت می‌گیرد. مثلاً واردات دام برای تنظیم بازار قبل از روانه شدن دام‌های داخلی به کشتارگاه صورت می‌گیرد.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی مشکل بخش کشاورزی را مشکل تنظیم بازار و قیمت‌ها دانست و گفت: نظارت بر بازار و سیاست‌گذاری قیمت‌ها باید با دقت انجام شود، و گرنه بخش کشاورزی اقلام مورد نیاز معیشت مردم را به اندازه کافی و بلکه به وفور تولید می‌کند و حتی اضافه بر مصرف داخلی هم تولید می‌شود.
به گفته تقوی، برخی قوانین باید اصلاح شوند از جمله کشت‌های گلخانه‌ای که در مقایسه با کشت سنتی ۱۰۰۰ برابر افزایش تولید دارند. در بخش آبزی‌پروری و صید از دریا سالانه یک میلیون تن تولید صورت می‌گیرد.
وی افزود: توجه بیشتر به تولید  از برکات بخش تولید است و امکانات به اندازه کافی وجود دارد و آنچه که در انبارها ذخیره می‌شود برای احتیاط و تنظیم بازار است و باید نظارت بر بازار و قیمت محصولات صورت گیرد و یا اگر سیاست غلطی وجود دارد اصلاح شود چون تولیدکنندگان و کشاورزان مرتب زحمت می‌کشند و باید امکانات معیشتی مردم از هر جهت فراهم شود.
تقوی دامغانی، وزارت جهاد کشاورزی را از حساس‌ترین بخش‌های دولت ذکر کرد و گفت: آثار این وزارتخانه در معیشت مردم پیداست و این وزارتخانه متولی و متصدی تأمین غذا و معیشت مردم است. همچنین اگر داروهای گیاهی، محیط زیست فضای مناسب برای سلامت و تنفس، غله و نان، لبنیات، گوشت، شکر، روغن، میوه و سبزی وجود دارد به برکت زحمت کشاورزان و متولیان بخش کشاورزی است.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: باید بینش‌های غلط در مورد تولید برداشته شود که از مهمترین آن وابستگی به بیگانه و ضعف مدیریت در تولید برداشته شود و به جای آن رویکرد مدیریت جهادی برای رونق تولید جایگزین شود. همچنین قوانین دست و پاگیر از راه تولید برداشته شود و قوانین در خدمت رونق تولید قرار گیرد.
وی تأکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی متولی تولید غذا و کشاورزی کشور است
تقوی دامغانی با اشاره به ارزش تولیدکننده در فرهنگ اسلامی، گفت: طبق روایات کسی که در قبر قرار گرفته، اما قبل از آن درختی کاشته و یا چاه آبی حفر کرده است، ثواب این کار برایش نوشته می‌شود، همچنین پیامبر گرامی اسلام (ص) وقتی با سعد انصاری مصافحه کرد،پرسید چرا پوست دستت درشت و زخمی است و او گفت از بس که با این دست طناب می‌کشم و آب از چاه می‌کشم و بیل می‌زنم، این گونه شده که پیامبر به عنوان اشرف مخلوقات خم شد و بر دست این کارگر و تولیدکننده بوسه زد. بنابراین تولیدکننده چنین مقامی در فرهنگ اسلامی دارد. تولیدکننده‌ای که طبق ضوابط کار می‌کند و جامعه از نتیجه تولید آن برخوردار می‌شود، بنابراین باید موانع راه تولید برداشته شود.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: طبق فرهنگ اسلامی تولید کردن یک صدقه جاریه‌ای است که هر کس محصولی تولید می‌کند، برایش ثواب صدقه نوشته می‌شود.
وی همچنین با بیان اینکه 19 سال از ادغام نهاد جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی می‌گذرد، گفت: مردم هنوز یاد و خاطره عمران و آبادانی و تلاش جهادگران را در ذهن دارند.
تقوی دامغانی با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان رونق تولید گفت: تولید یکی از ارکان اقتصادی یک جامعه به شمار می‌رود.
نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با برشمردن آثار و برکات تولید، گفت: تولید در واقع تداوم وجودی حیات انسان است و با تولید چرخه حیات انسان و جامعه به حرکت درمی‌آید. اگر کسی کتابی می‌نویسد و یا بنایی احداث می‌کند، بذر و یا نهالی می‌کارد و حتی فرزندی به وجود می‌آورد چرخ زندگی را به حرکت در آورده است و اگر تولید متوقف شود، چرخ حیات و زندگی توقف پیدا می‌کند.
وی همچنین تولیدکننده را عاملی برای تأمین نیاز فردی و اجتماعی انسان دانست و با اشاره به حدیثی از امام موسی‌الکاظم (ع)، گفت: کسی که در راه توسعه زندگی خانواده‌اش و نیز تأمین نیاز همسایه تلاش می‌کند مانند مجاهد راه خدا است و حضرت علی (ع) از دسترنج خود هزار برده را خرید و آزاد کرد.
تقوی دامغانی تولید را نشانه‌ای از قدرت ملی یک جامعه دانست و گفت: مَنْ یَعمَلْ یزدد قُوَّةً، یعنی اگر کسی بیشتر تولید کند قدرت جامعه بالا می‌رود. همچنین از آثار افزایش تولید، افزایش ثروت ملی است که هر جامعه ثروت ملی‌اش بالا رود اقتدار و مصونیت آن بالا می‌رود.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی تولید را نشانه‌ای از اعتماد به نفس یک جامعه و یک فرد دانست و گفت: اگر تولید رونق گیرد اعتماد به نفس در آن جامعه افزایش می‌یابد و از پس مشکلاتش برمی‌آید و در فرهنگ اسلامی یک جامعه بعد از توکل بر خدا که منشأ خیرات است، باید اعتماد به نفس و اتکا به خود داشته باشد که دشمن سعی می‌کند اعتماد یک جامعه به توان خود را و خودباوری در جامعه را از بین ببرد.
به گفته تقوی دامغانی، رهبر فقید انقلاب و مقام معظم رهبری سعی می‌کردند این خودباوری را در ملت رشد دهند و بحث ما می‌توانیم را در ذهن مردم زنده کنند چون اگر به تاریخ گذشته بنگریم، این ملت توانایی‌های زیادی داشته است.
وی با اشاره به پیشینه فرهنگی جامعه ایرانی، گفت: مردم ما به توانایی‌های خود تکیه داشته و در مقابل تهاجم فرهنگی غرب و توطئه‌های آنها ایستاده‌اند و آنها می‌خواهند این اعتماد به نفس را از مردم بگیرند که ما باید جواب قاطعی با رشد تولید به آنها بدهیم.

(جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸) ۱۴:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها