پنج شنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۵۲۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

دولت سالانه ۱۵۰ هزار میلیارد ریال یارانه خرید گندم می پردازد

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سالانه ۱۵۰ هزار میلیارد ریال یارانه خرید گندم به کشاورزان پرداخت می کند که در شرایط فعلی کشور کار بسیار سختی است.

هادی قوامی روز پنجشنبه در جمع کشاورزان شهرستان اسفراین اظهار داشت: امسال تولید گندم در کشور به ۱۴ میلیون تن رسیده که این میزان از مرز مصرف داخلی گذشته و کشور وارد حوزه خودکفایی شده است.
وی لازمه خودکفایی را خوداتکایی و تکمیل زنجیره تولید بخش کشاورزی دانست و گفت: گندم محصولی راهبردی است که به عنوان ابزار سیاسی علیه کشورها استفاده می‌شود و تولید آن برای کشور ضروری است.
قوامی با اشاره به یارانه پرداختی بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریالی برای خرید گندم، گفت: این وضعیت با توجه به شرایط اقتصادی کشور در چند سال اخیر و تغییر نرخ ارز با قیمت وارداتی گندم هیچ همخوانی ندارد.
 
افزایش قیمت خرید گندم در مجلس
نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت خرید تضمینی گندم امسال از سوی دولت بر ای هر کیلوگرم ۱۶ هزار ریال تعیین شده بود که با تلاش‌هایی که در کمیسیون تلفیق مجلس انجام شد، این رقم به ۱۷ هزار ریال افزایش یافت.
قوامی اظهار داشت: دولت گندم را کیلویی ۱۷ هزار ریال از کشاورز می خرد اما آرد را با قیمت ۶ هزار ریال در اختیار نانوا قرار می‌دهد و در این میان دولت ۱۱ هزار ریال تفاوت قیمت آن در هر کیلوگرم را، تنها با هدف تأمین نان ارزان مردم پرداخت می‌کند.
 
این نماینده مجلس افزود: امسال با تولید ۱۴ میلیون تن گندم دولت باید ۱۵۰ هزار میلیارد ریال برای یارانه گندم پرداخت کند که این میزان ۳۰ برابر کل بودجه استان خراسان شمالی است که در بهترین وضعیت میزان تحقق آن ۵ هزار میلیارد ریال است.
 
وی گفت: با وجود هزینه فراوان، اما گندم یک کالای سیاسی و راهبردی است که اگر تولید نشود در شرایط سخت، دیگر کشورها می‌توانند از آن به عنوان ابزار فشار علیه کشورمان بهره برداری کنند.
 
اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال به علاج بخشی سد بیدواز
نماینده مردم اسفراین در مجلس در بخش دیگری با اشاره به اهمیت علاج بخشی سد بیدواز این شهرستان گفت: در ۴ سال گذشته ۴۰۰ میلیارد ریال، خارج از ردیف بودجه برای علاج بخشی سد بیدواز تخصیص یافته تا این سد با استحکام بیشتر و ساخت دیوار بتنی بتواند حجم بیشتری از سیلاب‌ها را مهار کند.
قوامی با بیان اینکه استفاده از آبیاری نوین در بخش کشاورزی باید بیشتر ترویج شود، افزود: تاکنون ۵ هزار هکتار از کشتزارهای اسفراین زیر پوشش طرح‌های نوین آبیاری قرار گرفته است.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.
 
این شهرستان ۳۵ هزار هکتار عرصه باغی و کشاورزی دارد و معیشت نیمی از اهالی آن وابسته به بخش کشاورزی است.
 
(پنج شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸) ۱۱:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها