چهارشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۶:۲۵
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۶۵۰۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

اصلاح الگوی غذایی با گنجاندن غلات کامل در برنامه غذایی

کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: گروه نان و غلات به عنوان یکی از شش گروه اصلی مواد غذایی، بیشترین سهم را در تأمین انرژی روزانه دارد.

 نسرین نسیمی با بیان اینکه غلات به دو زیرگروه، شامل غلات کامل و غلات تصفیه شده تقسیم می‌شوند، توضیح داد: غلات کامل مانند آرد سبوس دار، بلغور گندم، بلغور جو دو سر، بلغور ذرت کامل و برنج قهوه‌ای غلاتی هستند که سبوس و جوانه آنها جدا نشده است.
 
او ادامه داد: میزان مصرف غلات کامل در ایران خیلی کم است و بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعات کشوری، با وجود مصرف بیش از حد گروه نان و غلات که زمینه افزایش بروز چاقی را زیاد می‌ کند، گرسنگی سلولی در اثر تأمین نشدن ریزمغذی ‌های موردنیاز سلول‌ها، سلامت ما را تهدید می‌ کند، زیرا در فرآیند سبوس‌ گیری قسمت عمده ریزمغذی ‌ها گرفته می‌شود.
 
این کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه یادآور شد: سبوس منبع بسیار خوبی از فیبر، ویتامین‌ هایی مانند نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین، فولات و املاحی مانند پتاسیم، فسفر، روی، آهن، منیزیم و سلنیوم است، از این رو، می تواند نقش موثری در حفظ سلامت بدن داشته باشد.
 
او افزود: نتایج مطالعات نشان می دهد که مصرف غلات کامل خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری قلبی- عروقی، سرطان های دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ، دیابت و چاقی را کاهش می دهد و همچنین نقش مهم و موثری در کنترل قندخون در بیماران دیابتی دارد، از این رو گنجاندن این دسته از مواد خوراکی در رژیم غذایی بسیار پرفایده و سرشار از مواد مغذی است.
 
نسیمی توصیه کرد: بهتر است به جای مصرف غلات تهیه شده با آرد سفید؛ از نان‏‌ های سبوس‏‌ دار، برنج قهوه‌‌ای یا پاستای سبوس ‌‌دار، غلات صبحانه دارای غلات سبوس ‌‏دار، ذرت بو داده شده بدون کره و بیسکویت ‌‏های دارای غلات سبوس‌‏دار برای میان وعده استفاده شود.
(چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸) ۱۶:۲۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید