چهارشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۶:۰۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۶۵۰۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

بیماری نیوکاسل در طیور کشور کنترل می شود

معاون تحقیقات موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت که بیماری نیوکاسل طیور در سطح مزارع پرورش مرغ کشور در شرایط کنترلی قرار دارد.

مجتبی محرمی روز چهارشنبه در حاشیه سمینار آخرین یافته های نیوکاسل در طیور که در موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی مستقر در کرج برگزار شد در جمع خبرنگاران، افزود: بیماری نیوکاسل در زمان حاضر یکی از مهم ترین بیماری تنفسی طیور در کشور است که تا کنون باعث تلفات بسیار زیادی در سطح مزارع پروشی ایران شده است.
وی اظهار داشت: این بیماری در واقع توام با سایر بیماری های تنفسی طیور از جمله آنفلوانزا و برونشیت باعث خسارت های بسیار زیادی در مزارع گوشتی و تخم گذار کشور شده که با توجه به اهمیت آن در این صنعت همایش امروز را به نام همایش نیوکاسل برگزار کردیم تا اندیشمندان این حوزه از سازمان های اجرایی، دامپزشکی، دانشگاه ها، بخش خصوصی، اتحادیه ها و مجامع مربوط به حوزه صنعت طیور دعوت کردیم که اینجا یک هم اندیشی در حوزه این بیماری شکل بگیرد.
وی گفت: موسسه رازی از تولید کنندگان اصلی واکسن های نیوکاسل در کشور محسوب می شود و بنیانگذاری تولید این واکسن را رازی توسط دکتر حقیقت انجام داد و ما در اشکال مختلف واکسن در خصوص این بیماری تولیداتی را انجام می دهیم که می توان به واکسن ۲ گانه نیوکاسل آنفلوانزا و۲ گانه برونشیت اشاره کرد که در شکل های مختلفی این واکسن در حال تولید است.
محرمی افزود: دستاورد این همایش این است که معرفی تولیدات موسسه رازی در حوزه واکسن نیوکاسل و ارایه آخرین یافته های ما در حوزه اثر بخشی این واکسن در مزارع پرورشی است، همکاران ما از هیات علمی گزارشاتی در این همایش ارائه که نتایج واکسیناسیون انجام شده در سطح مزارع چه بوده و در مقایسه با واکسن های وارداتی چه مزیت هایی را داشته است که این موضوع از دستاوردهای بسیار مهم این همایش خواهد بود.
وی اظهار داشت: در شرایط تحریمی که در کشور وجود دارد تولید کنندگان موسسه رازی در حوزه واکسن طیور خدمت بزرگی ارایه می کنند چون به هر حال با شرایط موجود خیلی بحث واردات به سادگی انجام نمی شود ضمن اینکه واکسن های موسسه رازی با توجه به سویه های بومی در گردش که تولید می شود تاثیرات بسیار خوبی در مقایسه با واکسن های وارداتی در حوزه بيماری نیوکاسل داشته است.
معاون موسسه رازی با بیان اینکه از دستاوردهای ما در این همایش ارایه این مزیت ها است، گفت: در بخش بعدی نظرات محققان، کارشناسان و کلنسین هایی که در سطح مزارع طیور کار می کنند؛ نظرات شان در خصوص واکسن موسسه رازی ارایه می کنند و با اعضای هیات علمی ما تبادلات علمی و همایش هایی و راه های کنترل و پیشگیری بهتراین بیماری در سطح فارم ها است.
محرمی در ادامه با اشاره به اینکه این بیماری در سطح فارم های تخم گذار و گوشتی تلفات شدیدی را ایجاد می کند و کرده خاطر نشان کرد: به خصوص بیماری انفولانزا فوق حاد طیور که در طی سالیان اخیر با آن درگیر بودیم و توام شدن بیماری انفلانزا فوق حاد و بیماری نیوکاسل باعث خسارت های بیشتری شده است.
وی ادامه داد: در واقع این بیماری در کشور وجود دارد ولی با اقداماتی که سازمان دامپزشکی در گستره واکسیناسیون در کشور و موسسه رازی در هماهنگی با سازمان دامپزشکی برای افزایشتولید واکسن و برای مقابله با این بیماری صورت گرفته، این بیماری در شرایط کنترلی قرار داردو خسارت های آن محدود شده است.
معاون موسسه رازی افزود: اما به هر حال این بیماری در سطح فارم ها وجود دارد اما کنترل شده است.
محرمی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از واکسن های مورد نظر کشور در حوزه طیور توسط موسسه رازی تامین می شود خاطر نشان کرد: با افزایش نرخ دلار، موسسه رازی عزم خود را جزم و بر حسب نیازهای کشور به خصوص از ابتدای امسال تولیدات خود را افزایش داد.
وی ادامه داد: طی سه ماهه اخیر، موسسه رازی توانست یک میلیارد دوز انواع واکسن نیوکاسل را در اختیار این صنعت قرار دهد.
محرمی گفت: با توجه به مشکلاتی که در تامین مواد اولیه بوجود امد، به خصوص در تامین ارز با توجه به اینکه بسیاری از مواد واقلام تولید واکسن عمدتاً وارداتی بوده و با توجه به اینکه قیمت ها چند برابر شد، با این حال موسسه رازی توانست با وجود این تنگناها جوابگوی این صنعت باشد و تولید کند.
وی ادامه داد: در صورتی که این ابزارهای حمایتی بیشتر شود، می توانیم ظرفیت تولید را بالا ببریم.

(چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸) ۱۶:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها