چهارشنبه / ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۴۹۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

گل محمدی برند خلخال می شود

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: با اجرای طرح توسعه کشت گل محمدی در اراضی دیم ، این محصول با ارزش کشاورزی به عنوان برند شهرستان معرفی خواهد شد.

بهبود علیزاده روز سه شنبه در بازدید از برداشت گل محمدی از مزارع زیر کشت این محصول افزود: این منطقه بدلیل داشتن شرایط لازم از جمله ارتفاع مناسب از سطح دریا، اراضی مستعد کشاورزی و رطوبت پایین از مناطق بسیار مستعد کشور برای کشت گل محمدی بوده و تلاش می‌شود تا با حمایت‌های لازم از دانش آموختگان رشته کشاورزی از جمله ارائه نهال یارانه دار و پرداخت تسهیلات بانکی کشت آن در منطقه رونق گیرد.
وی اظهار داشت: امروزه گل محمدی در جهان نه تنها به عنوان یک محصول کشاورزی با خواص غذایی بلکه به عنوان یک دارو نیز در درمان بیماری‌های گوارشی و پوستی مورد توجه بوده و محصولات فراوری شده آن در صنایع بهداشتی، آرایشی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
او گفت: ایران از نظر میزان تولید اسانس گل محمدی رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده و در این میان استان‌های اصفهان، کرمان، فارس و آذربایجان شرقی نیز به ترتیب چهار استان برتر کشور در تولید محصول کشاورزی گل محمدی هستند.
وی بیان کرد: برغم قرار گرفتن نام خلخال در لیست ۴۰ منطقه مستعد برای پرورش گل محمدی در کشور و وجود مناطق مستعد این شهرستان برای کشت و پرورش این محصول، بی توجهی در گذشته موجب شده تا در حال حاضر تولید گل محمدی خلخال از حد انتظار پایین‌تر باشد.
مدیر جهاد کشاورزی خلخال همچنین گفت: در حال حاضر بیش از ۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت گل محمدی اختصاص یافته و با توجه به میانگین عملکرد ۴۵۰ کیلوگرمی محصول در هر هکتار پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۴۰ تن گل محمدی از مزارع زیر کشت این محصول برداشت وروانه بازار مصرف شود.

او بیان کرد: در سال های اخیر توجه خاصی به توسعه کشت گل محمدی در خلخال شده و با توزیع بیش از ۱۰۰ هزار بوته در بین کشاورزان و باغداران منطقه و با برنامه ریزی صورت گرفته در آینده میران برداشت این محصول نزدیک به ۲ تا سه برابر میزان تولید فعلی افزایش خواهد یافت.
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

(چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸) ۱۱:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها