سه شنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۶:۱۰
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۶۴۷۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس اقتصاد

اتاق‌های بازرگانی خواستار حذف ارز دولتی و نیمایی‌‌ هستند/ یارانه ارزی به صورت نقدی اختصاص یابد

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اتاق‌های بازرگانی خواستار حذف دو نوع محدودیت ارز دولتی و نیمایی و یکسان‌سازی نرخ ارز هستند.

محمدرضا انصاری  در رابطه با تغییر سیاست‌های ارزی دولت که قرار است در جلسه پنجشنبه هفته جاری در مورد آن تصمیم‌گیری شود، گفت: اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران از سال گذشته که این موضوع مطرح شد نظرات خود را به صورت کتبی و شفاهی اعلام کرده‌اند بطوریکه هر دو اتاق بازرگانی  موافقند که هر دو محدودیت یعنی ارز دولتی و نیمایی حذف شود و نرخ ارز یکسان‌سازی شود.
 
* یارانه ارزی به صورت نقدی اختصاص یابد
 
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: بنابراین در صورت حذف این دو ارز اگر لازم  بود سوبسید یا یارانه‌ای به اقشار آسیب‌پذیر پرداخت شود، که این اقدام سالم‌تر است زیرا در حال حاضر پرداخت ارز 4200 تومانی موجب رانت شده ضمن اینکه یارانه‌ای که بابت پرداخت ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی صرف می‌شود به جامعه هدف نمی‌رسد.
 
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که در حال حاضر یارانه حاصل از هدفمندی یارانه‌ها هم در بعضی از موارد به جامعه هدف نمی‌رسد و بسیاری از افراد غیر نیازمند این یارانه را دریافت می‌کنند چه راهکاری وجود دارد که  یارانه حاصل از این اقدام به جامعه هدف برسد، گفت: طبیعتا چنین کاری برای حصول نتیجه نیازمند نظارت دقیق است.
 
وی با بیان اینکه گرانی یا ارزانی معلول است و محصول عرضه و تقاضا است، گفت: در صورتی که که صادرکنندگان حمایت شوند حتما حصول ارز حاصل از صادرات هم بیشتر می شود و در نتیجه چنین اقدامی  ارز قابل کنترل است اما اگر خیل عظیم افرادی که توان تولید و صادرات را دارند فراموش کنیم همین شرایط فعلی باقی می‌ماند. 
 
انصاری با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران اظهار داشت: در این شرایط باید بستر ساز توفیق فعالان اقتصادی باشیم تا این افراد به تولید بپردازند و صادر کنند  و در نتیجه این فعالیت ارز به کشور وارد شود. 
 
گفتنی است روز گذشته امیر باقی نماینده شورای اقتصادی سران سه قوه در ششمین جلسه شورای راهبردی اقتصادی ایران اعلام کرد در جلسه روز پنجشنبه سران سه قوه در رابطه با حذف یا ماندن ارز دولتی تصمیم‌گیری شود و این موضوع در این جلسه تعیین تکلیف خواهد شد. 
(سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸) ۱۶:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها