سه شنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۳
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۶۴۷۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

خرید تضمینی گندم به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید

اسفندیاری پور گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون، سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است.

اسماعیل اسفندیاری پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون، سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش را نشان می‌دهد.
وی روند تولید و تحویل گندم را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به روند مناسب تولید پیش بینی می‌شود که امسال برای چهارمین سال متوالی خودکفایی استمرار یابد و گندم مورد نیاز از محل تولید داخل تامین شود.
اسفندیاری پور با اشاره به اینکه برداشت تا اواسط شهریور ادامه خواهد داشت، بیان کرد: با توجه به وضعیت مطلوب مزارع پیش بینی می‌شود که تولید گندم به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد.
مجری طرح گندم با بیان اینکه برداشت گندم از استان‌های دارای اقلیم گرم و خشک به پایان رسیده است، افزود: هم اکنون برداشت از استان‌های دارای اقلیم معتدل در حال انجام است و از دهه دوم تیر اقلیم سرد وارد چرخه خرید می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه استان خوزستان با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن بالاترین آمار خرید را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: استان‌های فارس، ایلام و جنوب کهنوج از دیگر استان‌های اصلی خرید تضمینی گندم هستند.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی مجموع سطح زیر کشت گندم آبی و دیم در سال زراعی ۹۸-۹۷ را ۶ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: علی رغم کاهش ۱۲ درصدی سطح زیر کشت، متوسط خرید گندم از ۴ میلیون به بیش از ۹ میلیون تن رسیده است.
مجری طرح گندم در توصیه‌ای به گندمکاران تصریح کرد: گندمکاران پس از برداشت از آتش زدن بقایای کاه و کلش در مزارع اجتناب کنند چرا که ماندگاری بقایای گندم در مزارع حاصلخیزی خاک تاثیر بسزایی دارد. ضمن آنکه به طور دائم مزارع را پایش کنند و در صورت هر گونه آفت سن گندم و زنگ گندم با کارشناسان مشورت کنند.

(سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸) ۱۴:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها