سه شنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۸:۲۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۴۴۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ظرفیت توسعه افقی در بخش کشاورزی کشور دیگر وجود ندارد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: به دلیل محدودیت منابع آب و خاک در کشور دیگر ظرفیت توسعه بخش کشاورزی به صورت افقی وجود ندارد و باید بهروری را بالا برده و کشت گلخانه ای بیشتر شود.

علی مراد اکبری در ادامه سفر یک روزه به استان قزوین پس از افتتاح چند طرح عمرانی در بخش کشاورزی و بازدید از چند طرح آبرسانی و زهکشی در دشت قزوین عصر دوشنبه در جلسه با معاونان، مدیران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان در باغستان پس از شنیدن گزارشی از وضعیت کشاورزی استان و نیز دیدگاه‌های ارائه شده در خصوص پیگیری مشکلات بیان شده قول مساعد داد.
علیمراد اکبری در این نشست اظهار داشت: از آنجا که در کشور خشک و نیمه خشکی هستیم و رفتار اقلیم در نوسان است اگر برای منابع آبی خود تدبیر نکنیم و بهره وری در تولیدات کشاورزی را بالا نبریم با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.
کشور ظرفیت توسعه افقی در بخش کشاورزی را ندارد
وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن همه ظرفیت‌ها و چالش‌های پیش رو باید اذعان کرد دیگر در کشور ظرفیت توسعه افقی در بخش کشاورزی را نداریم و توسعه تنها با افزایش بهره وری و تولید پایدار و مطلوب با کمترین هزینه، آب بری و توسعه گلخانه‌ها محقق می‌شود.
اکبری اضافه کرد: در کشور ظرفیت‌های زیادی در مناطق غربی و شمال غربی داریم که از آن غفلت شده و اگر مورد توجه قرار گیرد می‌تواند به اقتصاد و کشاورزی کشور کمک کند.
افزایش ۶ درصدی بهره وری در کشور
وی از افزایش بهره وری در بخش کشاورزی خبر داد و اظهار داشت: در سال‌های اخیر با اقدامات خوب انجام شده توانسته‌ایم میزان بهره وری را تا ۶ درصد بالا ببریم که این میزان باز هم قابل افزایش است اما باید حداقل بهره وری مشخص شود تا بتوان به شکاف بهره وری رسید و آن را کاهش داد.
اکبری گفت: میزان راندمان بهره وری در بخش کشاورزی کشور در سال ۹۵ حدود ۳۹ درصد بود که با برنامه ریزی و اقدامات انجام شده این میزان به ۴۵ درصد افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: پروتکلی بین وزارت جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی امضا شده تا برنامه ریزی مدونی برای افزایش بهره وری صورت گیرد.
نقش آب در بهره وری ۳۴ درصد است
اکبری بیان کرد: بر اساس ارزیابی کارشناسی انجام شده نقش آب در بهره وری حدود ۳۴ درصد است و بقیه موارد در بخش‌های تحقیقات و پژوهش، برنامه ریزی، توجه به امور کارشناسی و ده‌ها موارد دیگر است.
وی با اشاره به ظرفیت استان قزوین و اقدامات خوب انجام شده در لایروبی و احیای قنوات منطقه گفت: در استان کارهای خوبی شده و ریاست سازمان جهاد کشاورزی بسیار پیگیر امور هستند و می‌تواند نتایج خوبی برای استان داشته باشد.
پیگیر دریافت سهم ۲۵ میلیون مترمکعب آب شاهرود هستیم
اکبری گفت: برای توسعه کشت در اراضی شیب دار و انتقال سهم آب به میزان ۲۵ میلیون مترمکعب آب از رودخانه شاهرود به استان برای تأمین نیازهای کشاورزی آمادگی داریم و در این زمینه مساعدت لازم صورت خواهد گرفت.
وی اظهار داشت: در قزوین لازم است میزان بهره وری، تعداد چاه‌های مجاز و غیر مجاز مشخص شود تا بتوان برنامه ریزی مناسبی کرد.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: قزوین ظرفیت افزایش توسعه با اجرای طرح‌های بهره وری را دارد و باید گیاهان پر مصرف را به فضاهای بسته و گلخانه منتقل کنید تا مصرف آب کاهش یابد.
وی بیان کرد: اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در استان وضعیت خوبی دارد و در شرایطی که در طول برنامه پنجم سهم شما ۲۵۰۰ هکتار بوده تاکنون ۶۸۰۰ هکتار عملیاتی شده و بیش از ۱۲۰ هزار هکتار اراضی شما استعداد آبیاری مدرن را دارد که به همین دلیل در استان قزوین به هر میزان که طرح آبیاری بویژه به صورت تجمیع برگزار شود و تعهد ایجاد کنید اعتبار آن را تأمین می‌کنیم.

(سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸) ۰۸:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها