سه شنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۸:۱۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۶۴۴۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

پروانه ها و زنبورهای عسل خراسان شمالی همکاسه شدند

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به طغیان جمعیت پروانه ها در بهار امسال، بخش زیادی از غذای زنبورهای عسل استان نصیب این حشرات شد.

حسین رضازاده اظهار داشت: افزایش بیش از حد جمعیت پروانه‌ها در عرصه‌های طبیعی، مراتع، باغ‌ها و کشتزارها موجب شده تا عملاً بخشی ازآنچه که از سوی زنبورها مورد تغذیه قرار می‌گرفت، توسط پروانه‌ها مصرف شود.
اکنون عرصه دشت‌ها، دامنه کوه‌ها و اراضی کشاورزی خراسان شمالی مملو از حشرات مختلف و به خصوص پروانه‌هایی است که در سال‌های اخیر به علت کمبود بارندگی و خشکسالی، کمتر از آنها می‌شد سراغی گرفت.
رضازاده، با خودداری از پیش بینی تولید عسل بهاره در این استان، افزود: میزان تولید و برداشت عسل همه ساله در پایان مهر اعلام می‌شود و کاهش یا افزایش میزان تولید آن نیز تا آن زمان مشخص نخواهد شد.
پیش از این رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در مصاحبه با ایرنا گفته بود که با توجه به بارش‌ها میزان تولید انواع محصولات کشاورزی، باغی و دامی در این استان ۲۵ درصد رشد خواهد یافت.
 پارسال ۲ هزار و ۲۱۱ تن عسل از زنبورستان های خراسان شمالی برداشت شد که در مقایسه با سال پیش از آن ۱۱ درصد افزایش داشت.
بر اساس آمارگیری صورت گرفته در خراسان شمالی یکهزار و ۶۷۶ زنبوردار با استقرار ۱۷۷ هزار و ۹۵۱ کلنی در زمنیه تولید عسل فعالیت دارند.
پارسال از هر کلنی ا ین استان ۱۲.۴ کیلوگرم عسل به دست آمده بود.
خراسان شمالی به لحاظ شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی در سال ۹۶ از نظر میزان تولید عسل رتبه ۱۳ و از نظر میانگین تولید به ازای هر کلني بهره وری رتبه ششم کشوری را کسب کرده بود.
وجود اقلیم متفاوت در گستره ۲ میلیون هکتاری خراسان شمالی شرایط را برای پرورش زنبور عسل فراهم کرده است به طوری که رشته‌های کوه‌های آلاداغ، سالوک و شاه جهان از بهترین مناطق برای تولید عسل در این استان محسوب می‌شوند.

(سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸) ۰۸:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها