شنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۴
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۶۳۹۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس اقتصاد

صادرات ۲۳.۴ میلیارد دلار به ۱۵ کشور هم مرز یا نزدیک به کشور

زرندی گفت: حدود ۲۳.۴ میلیارد دلار از مجموع ۴۶ میلیارد دلار کل صادرات کشور در سال ۹۷ مربوط به ۱۵ کشور هم مرز به کشور است.

سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز در حاشیه نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: تغییراتی که در حوزه بین المللی به وجود آمده بود کار را برای حوزه صنعت، معدن و تجارت سخت کرده بود و می‌بایست برنامه ریزی به سمتی می‌رفت که از این شرایط سخت و پیچیده عبور کنیم.
زرندی افزود: به این شرایط سخت به عنوان نوعی فرصت نگاه کردیم و برنامه سال ۹۸ را بر محور مهار تحریم و تبدیل شرایط تحمیلی به یک فرصت رشد مبتنی کردیم.
مسئول تأمین ارز و مباحث ارز، بانک مرکزی است و ما به عنوان همکار سعی کردیم شرایطی را که برای واحد‌های تولیدی مثمر باشد را مدنظر قرار دهیم.
وی تصریح کرد: هزینه‌های تولید در این شرایط بالا رفت و تغییرات نرخ ارز موجب گلایه تولیدکنندگان شد و ما سعی کردیم در این مدت کمترین تغییرات را داشته باشیم و به سمت ثبات حرکت کنیم.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: محیط سیاسی و محیط اقتصادی کلان باید همسوی رشته فعالیت‌های صنعتی باشد تا بتوانیم از شرایط عبور کنیم. توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل، شعار و محور برنامه‌های وزارت صمت در سال ۹۸ است.
به گفته وی، افزایش صادرات غیرنفتی، محور دوم وزارت صمت در سال ۹۸ است.
زرندی گفت: توسعه معدنی، توجه به شرکت‌های دانش بنیان، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک، بهبود فضای کسب و کار داخل وزارتخانه و تأمین مالی و توسعه سرمایه گذاری محور‌های دیگر هستند.
وی ادامه داد: ۳۵ برنامه برای ۷ محور کاری وزارتخانه در سال رونق تولید تدوین و برنامه ریزی شده است که هر هفته این ۷ محور رصد و پایش و گزارش‌های مربوطه به صورت منظم و مداوم به وزیر صمت ارسال می‌شود.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: به سمتی می‌رویم که یک طرح ملی برای تعمیق ساخت داخل داشته باشیم و نخستین گام شناسایی نیاز‌ها با تحلیل وضعیت نوع کالا‌هایی است که وارد می‌شوند.
زرندی افزود: از ۴۲ میلیارد دلار واردات سال ۹۷ حدود ۳۵ میلیارد دلار آن مربوط به بخش صنعت است. ۵۵ کد تعرفه‌ای به ارزش ۱۲ میلیارد دلار، بیشترین سهم را در واردات این بخش داشته است.
وی اظهار کرد: فعالسازی ظرفیت خالی واحد‌های تولیدی کشور را در برنامه کاری خود قرار دادیم که احیای واحد‌های راکد و احیای ظرفیت واحد‌هایی که زیر ظرفیت کار می‌کنند را شامل می‌شود. جذب سرمایه گذاری برای جایگزینی واردات را در برنامه کاری داریم که هدف گذاری ۳ میلیارد دلاری را انجام دادیم.
به گفته وی، رویکرد وزارتخانه این است که تا حد امکان، واحد ایجادی جدید نداشته باشیم و به سمت فعال سازی و احیا و تکمیل ظرفیت واحد‌های موجود برویم.
زرندی گفت: هدف گذاری توسعه و رشد ۲۵ درصدی صنایع نساجی و پوشاک را در راستای طرح توسعه نساجی و پوشاک در برنامه داریم. توسعه صنایع دریایی، ریلی و لوازم خانگی را در دستور کار داریم. ایجاد ۱۳ هزار و یکصد واگن در دستور کار است.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در موضوع صادرات غیر نفتی صادرات به ۱۵ کشور را در دستور کار داریم. حدود ۲۳.۴ میلیارد دلار از مجموع ۴۶ میلیارد دلار کل صادرات کشور در سال ۹۷ مربوط به این ۱۵ کشور هم مرز یا نزدیک به ما است.
حدود ۱۲ هزار واحد صنعتی با ظرفیت ۳۰ تا ۵۰ درصد کار می‌کنند
زرندی با اشاره به وجود ۱۰ هزار و ۶۴۰ طرح با پیشرفت کاری بالای ۶۰ درصد در وزارت صمت افزود: از استان‌ها خواستیم که سرمایه‌گذاران جدید را به سمت خرید واحد‌های نیمه تمام و ارایه مدل برای افزایش ظرفیت واحد‌های موجود ببرند.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تأمین مالی طرح‌ها با استفاده از سرمایه‌های سرگردان مردمی را به صورت پایلوت در ۳ استان کشور در دستور کار  داریم.
زرندی تصریح کرد: عدم ساماندهی سرمایه‌های سرگردان سبب شد که خودرو از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شود.
وی گفت: یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه در دست مردم است که عمدتا در حساب‌های بانکی آنها است و ۲۰۰ میلیارد تومان آن نقدینگی کوتاه مدت است.
زرندی تصریح کرد: تحریم‌ها اثر کوتاه مدت منفی داشت که با گذشتن دوره‌ای از این اثر کم شد و خیلی از کشور‌ها دوست داشتند این اثر همچنان ادامه داشته باشد، اما نشد.
وی با بیان اینکه برای توسعه اقتصادی نگاه ویژه‌ای به بخش معدن داریم، افزود: فعالسازی معادن کوچک مقیاس در دستور کار است و هدف‌گذاری کردیم که حدود ۱۵۰ واحد کوچک مقیاس را احیا کنیم و از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و شرکت‌های معدنی خواستیم که برای تأمین سرمایه آن مدل ارایه دهند.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: برای نوسازی تجهیزات و ماشین آلات معدنی مدل ۳ جانبه میان معاونت امور معدنی وزارتخانه، ایمیدرو و صندوق حمایت از فعالیت‌های معدنی در حال تدوین است.
به گفته وی، برای توسعه صنعت به بازگشت ارز حاصل از صادرات نیاز داریم و این ارز باید بازگردد.
زرندی گفت: حدود ۱۲ هزار واحد صنعتی با ظرفیت ۳۰ تا ۵۰ درصد کار می‌کنند. ۶۰ هزار واحد صنعتی داریم که حدود ۴۲ هزار تا در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند.
وی افزود: سازمان گسترش و معاونت امور صنایع برای موضوع ساخت داخل مأموریت دارند. نمایشگاه ساخت داخل را در روز صنعت و معدن برگزار می‌کنیم.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: حدود ۲۰۰ واحد بزرگ از جمله لوازم خانگی، معدنی، ریلی، فولاد، مس و غیره در نمایشگاه ارایه توانمندی‌ها و نیازمندی‌های ساخت داخل از ۱۰ تا ۱۴ تیر شرکت می‌کنند.
زرندی تصریح کرد: بومی سازی قطعات خودرو را با کمک شرکت‌های قطعه ساز ایرانی به پیش می‌بریم. نمایشگاه دائمی نیازمندی‌ها و توانمندی‌های قطعات در خودروسازی‌ها در حال برگزاری است.
وی با بیان اینکه حدود ۸۵ درصد از قطعات مورد نیاز خودرو‌ها در سال‌های گذشته بومی سازی شده است، گفت: اولویت برای داخلی سازی خودرو، خودرو‌های پرمصرف و پرتیراژ است.
به گفته زرندی، قطعه سازی خودرو سرفصل تحریم‌ها بود تا نارضایتی عمومی به وجود آید.
معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: نگاه ما این است سرمایه‌گذاری‌های جدید به سمت تکمیل واحد‌های موجود و تکمیل واحد‌های زیر ظرفیت برود. در سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای مجوز‌ها رشد داشتیم.
وی ادامه داد: در ۲ ماهه امسال ۱۴ مجوز برای سرمایه‌گذاری خارجی صادر شد که این رقم در مدت مشابه پارسال ۸ مجوز بود. در ۲ ماهه امسال ۳ هزار و ۵۹۹ مجوز صادر شد که ۲۵ درصد افزایش داشت.
به گفته وی، ۵۲ هزار و ۲۲۲ مجوز صنفی در ۲ ماهه اول سال صادر شد که ۶.۹ درصد افزایش داشت.

(شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸) ۱۳:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها