شنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۳۸۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آماده باش برای مقابله با موج جدید هجوم ملخ های صحرایی

ملخ های صحرایی که در ماه های اخیر بسیار خبرساز شده اند و هر روز خبری از مبارزه با آنها می شنویم، یکی از خطرناک ترین و نابودگرترین آفت های تهدیدکننده اقتصاد کشاورزی مناطق درگیر هستند.

این آفت نابودگر در صورت ریشه کن نشدن می‌تواند زیان‌های جبران ناپذیری بر جای بگذارد و امنیت غذایی مناطق مورد هجوم را به خطر بیاندازد.
از ملخ صحرایی مهاجم به عنوان آفتی نابودگر و همه چیز خور نام برده شده که اگربه موقع با آن مبارزه نشود در کمتر از یک ماه با تخم ریزی دسته‌های میلیونی سطح آلودگی آنها دهها برابر افزایش می‌یابد که مبارزه باآنها نیاز به هزینه‌های هنگفتی دارد.
جمعیت هر دسته ملخ صحرایی مهاجر بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون عدد اعلام شده و با توجه به اینکه هر یک از آنها ۸۵ تا ۹۰ عدد تخم می‌گذارد، می‌توان تخمین زد در صورت مبارزه نکردن اصولی با این موجود مخرب، تنها جمعیت یکی از دسته‌های آن با گذراندن دوره سه هفتگی تکاملی (از پورگی تا بلوغ) به چند میلیارد می‌رسد.
این روزها خبرهایی از پیش بینی‌های صورت گرفته مبنی بر موج جدید هجوم ملخ‌های صحرایی به کشور و تاکید بر آماده باش کامل و استفاده از امکانات همه دستگاه‌ها برای مبارزه با این آفت خطرناک از سوی مسوولان جهاد کشاورزی اعلام می‌شود.
با توجه به خسارات جبران ناپذیر ملخ‌های صحرایی و سرعت گسترش آن در شهرها و روستاهای کشور، دستگاه‌های مسوول با تا تمام توان در جهت مقابله با این ملخ‌ها وارد صحنه شده‌اند و امکانات تمام بخش‌ها و نهادها از جمله ارتش و سپاه نیز در این مسیر بسیج شده است.
ورود ملخ‌ها به ایران
اواخر دی ماه پارسال بود که سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نسبت به هجوم ملخ‌های صحرایی به ایران هشدار داد و در اوایل بهمن این ملخ‌ها از صحرای آفریقا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، عمان و قطر راهی استان‌های جنوبی از جمله هرمزگان شدند.
این ملخ‌های صحرایی چنان وحشی و نابودگر هستند که به هیچ سرسبزی در مسیر حرکت و هجوم خود رحم نمی‌کنند و هر چه هست و نیست را نابود می‌کنند و ویرانی بسیاری برجای می‌گذراند.
موج جدید هجوم ملخ‌های صحرایی در پیش است
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد: با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته طی ۱۰ روز آینده شرایط ویژه ای در خصوص موج جدید هجوم ملخ‌های صحرایی خواهیم داشت.
به گزارش ایرنا، محمدرضا درگاهی شامگاه پنجشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان هرمزگان اظهار داشت: با توجه به هشدارهای موجود باید تمامی امکانات نهادها و دستگاه‌ها از جمله بسیج، سپاه و ارتش برای مبارزه به کار گیری شود.
وی بیان داشت: تاکنون در بیش از ۵۹۰ هزار هکتار در سطح کشور با این آفت مبارزه شده و استان سیستان و بلوچستان در رتبه اول در سطح مبارزه و استان‌های کرمان و هرمزگان در سطح دوم و سوم مبارزه با این آفت قرار دارند.
درگاهی تصریح کرد: استان هرمزگان الگوی مشارکت مردم در مبارزه با ملخ‌های صحرایی بوده و در سطح بسیار بالایی مردم این استان در مبارزه با این پدیده مشارکت داشته‌اند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت:: در تمامی شهرستان‌های درگیر این پدیده در هرمزگان ستادهای مدیریت بحران تشکیل شده و امکانات لازم برای مقابله با این پدیده به کار گرفته شده است.
هشت استان جنوبی در معرض ریزش‌های ملخ‌های صحرایی قرار دارند
سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور یازدهم خردادماه امسال اعلام کرد: طبق پیش بینی دبیر کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا هجوم ملخ صحرایی بین ۱۰ تا ۱۵ روز آینده به استان‌های جنوبی کشور شدت می‌یابد البته به جز استان‌های جنوبی تهدیدی برای استان‌های دیگر کشور نیست.
سیدمحمدرضا میر بیان داشت: البته طبق نظر «کیث کرسمن» نماینده فائو و دبیر کمیسیون مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب غرب آسیا، هدف مهاجرت این دسته ملخ‌ها، ایران نیست بلکه ایران کشور عبوری این ملخ‌ها برای حضورشان در هندوستان و پاکستان است.
وی با بیان اینکه هشت استان جنوبی کشور در معرض ریزش‌های ملخ صحرایی قرار دارند، اظهار داشت: در صورت عبور ملخ‌های صحرایی از ایران به سمت کشورهای هند و پاکستان، نگرانی در خصوص تشدید آفت نخواهیم داشت اما حتی اگر این آفت در ایران حضور پیدا کند نیز ما همچنان چهارماه اخیر به سطح مبارزاتمان ادامه خواهیم داد.
وی تاکید کرد: حضور آفت ملخ صحرایی در اراضی کشاورزی و عرصه‌های طبیعی استان‌های جنوبی کشور خسارت عمده‌ای نداشته است، ‏ البته اخیراً ملخ صحرایی در باغ‌های مرکبات رودان و سیاهو استان هرمزگان ورود پیدا کرده بود که با اقدام به موقع توانستیم از بروز خسارت در این اراضی جلوگیری کنیم.
سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور ریزش ملخ صحرایی به کشور را از بهمن سال گذشته تاکنون ۱۵۰ ریزش دانست و گفت: در حال حاضر مبارزه با ملخ صحرایی در سطح بیش از ۴۵۰ هزار هکتار از اراضی هشت استان جنوبی کشور عملیاتی شده است و همچنان در حال انجام است.
وی با بیان اینکه بیشترین میزان حملات ملخ صحرایی مربوط به سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان است افزود: تاکنون ۱۰ میلیارد تومان از اعتبارات درخواستی سازمان حفظ نباتات کشور تخصیص یافته و در استان‌های درگیر این آفت، توزیع شده است اما این سازمان برای گسترش سطح مبارزات با این آفت نیازمند ۲۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر است که هنوز تخصیص نیافته است.
تمام امکانات برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی به کار گرفته شده است
استاندار هرمزگان گفت: تمامی امکانات و منابع استان برای مبارزه با هجوم ملخ‌های صحرایی به کار گرفته شده و توانسته‌ایم تمامی درخواست‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در این راستا را برآورده کنیم.
فریدون همتی تصریح کرد: از روز نخست بروز این پدیده پیگیری‌های لازم از طریق تماس با وزیر کشور انجام شد و با دستور وزیر تمامی امکانات در راستای مدیریت بحران هجوم ملخ‌ها به کار گرفته شد.
استاندار هرمزگان افزود: مردم استان نیز در شهرستان‌هایی که درگیر پدیده هجوم ملخ‌ها بودند، مشارکت خوبی برای مبارزه داشتند و امکانات خود را پای کار آوردند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به هشدار داده شده مبنی بر موج جدید هجوم ملخ‌ها به استان هرمزگان، تمامی دستگاه‌های مرتبط در آماده باش کامل هستند و امکانات لازم بر اساس اعلام شورای هماهنگی مدیریت بحران استان به کار گرفته می‌شود.
همتی بیان داشت: نیروهای بسیج، سپاه و ارتش در استان نیز برای همکاری آمادگی لازم را دارند و طبق تقاضای سازمان جهاد کشاورزی استان، امکانات خود را به مناطق مورد نظر اعزام خواهند کرد.
وی با تاکید بر اینکه اولویت ما حفاظت از مزارع کشاورزی و باغات استان است، اظهار داشت: با توجه به حجم گسترده هجوم ملخ‌ها، باز هم نیازمند همراهی و مشارکت مردم در راه مبارزه هستیم.
سمپاشی ۱۱۷ هزار هکتار از زمین‌های هرمزگان برای مقابله با ملخ‌های صحرایی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اعلام کرد: تاکنون ۱۱۷ هزار هکتار از زمین‌های استان برای مقابله با ملخ‌ها سمپاشی شده که این میزان به ۲۰۰ هزار هکتار خواهد رسید.
علی باقر زاده در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از بهمن ماه پارسال در ۱۵۶ نقطه از استان ریزش ملخ مشاهده شده که ۱۵۱ دسته ۵۰ میلیونی در یک مرحله و ۵۰ دسته ۲۰۰ میلیونی نیز در مرحله دوم وارد استان شدند.
وی با اشاره به فعالیت ۲۵۰ نفر در روند سمپاشی مناطق آلوده، گفت: شهرستان‌های رودان، میناب و بندر لنگه ار ملخ صحرایی پاکسازی شده است.
وی درباره جبران خسارت کشاورزان نیز گفت: در حال جمع بندی این خسارت‌ها هستیم و پس از آن سعی در جبران خسارت‌ها می‌شود.
ملخ زنده کیلویی هشت هزار تومان از روستاییان خریداری می‌شود
فرماندار بندرعباس گفت: به منظور تبدیل این تهدید به فرصت و برای ارتقاء معیشت روستاییان طبق دستور استاندار هرمزگان و هماهنگی انجام شده با جهاد کشاورزی استان، هر روستایی می‌تواند به ازای جمع آوری و تحویل هر کیلوگرم ملخ زنده به دهیار روستای خود مبلغ ۸۰ هزار ریال دریافت کند.
عزیز الله کناری در نشست اخیر مدیریت بحران بندرعباس که با دستور کار مبارزه با ملخ صحرایی تشکیل شد، اظهار داشت: دهیاران نیز در پایان هر روز و پس از جمع آوری و تحویل ملخ‌های روستاییان به بخشداران به ازای هر کیلو ۹۰ هزار ریال دریافت کنند.
وی ادامه داد: بخشداران مسؤول مبارزه با ملخ در بخش مربوطه هستند و دهیاران باید در خصوص خرید تضمینی ملخ صحرایی اطلاع رسانی گسترده انجام دهند.
کناری ادامه داد: دهیاران از طریق نیروهای مردمی نسبت به رصد محیط و اطلاع آنی به بخشداران اقدام کرده و جهاد کشاورزی بندرعباس با نظر بخشداران دهیاران را آموزش دهد.
وی ابراز داشت: همچنین شوراهای بخش به عنوان نیروهای تشویق کننده مردم در زمینه مبارزه با ملخ در خط مقدم قرار گیرند.

(شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸) ۱۰:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها