شنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۸:۱۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۳۷۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تاج گل بر سر اقتصاد محلات

شهرستان محلات با جمعیت ۵۵ هزار نفر چون نگینی ارزشمند در نوار جنوبی استان مرکزی واقع شده و ظرفیت های قوی آن در پرورش گل و گیاه زینتی، بید قرمز، سنگ تزئینی، تریکو و ماهیان زینتی زبانزد خاص و عام است.

این شهرستان کوچک و باصفا در صنعت گل و گیاه سبقه ۷۰ ساله دارد و با سه هزار و ۷۰۰ واحد تولید پرورش گل و گیاه زینتی و بیش از ۹۰۰ هکتار اراضی زیر کشت توانسته به نام «هلند ایران» شهرت یابد و تولیدات گل آن با کیفیت مرغوب چون تاجی بر سر اقتصاد این منطقه می‌درخشد.
۳۰ درصد از محلاتی ها در صنعت گل و گیاه اشتغال دارند و در این شهرستان کوچک اما پرآوازه، ۳۵۰ گونه مختلف از گیاهان زینتی، آپارتمانی و فضای سبز پرورش داده می‌شود که حسن یوسف، دیفن باخیا، گل سنگ، داوودی، کاکتوس، فیلکوس و پتوس از جمله تولیدهای آپارتمانی و آهار، بنفشه، اطلسی، میمون و پریوش از جمله گونه‌های تولیدی فصلی آن هستند.
به گفته کارشناسان امر ۱۸ درصد سطح زیرکشت گل و گیاه زینتی کشور در محلات است و سالانه ۱۲ درصد از تولید گل‌های شاخه بریده، ۸۰ درصد تولید گل‌های فصلی و نشایی، ۲۱ درصد تولید درختچه‌های زینتی و ۱۴ درصد گیاهان آپارتمانی ایران در این خطه تولید می‌شود.
این در حالی است که ۶۰ درصد نیاز بذر کشور نیز در گونه‌های مختلف گل و گیاه زینتی توسط محلات تأمین می‌شود و بذرهای تولیدی این منطقه در زمره نمونه‌های مرغوب و قابل رقابت است که حمایت مؤثر از روند تولید آن می‌تواند کشور را در زمینه دستیابی به بخش استراتژیک تولید گیاه زینتی بی نیاز کند و سرفصلی جدید از تولید را برای بازارهای داخلی و خارجی رقم بزند.
توانمندی محلات در گل و گیاه زینتی تنها به تولید و اشتغالزایی ختم نمی‌شود بلکه استقرار مرکز ملی تحقیقات کشور در این شهرستان سرمایه ارزشمندی را در اختیار قرار داده که هر از گاهی دستاوردهای مهمی را در ارقام جدید گل‌ها و ارایه دانش فنی پیش رو می‌گذارد و این مهم به عنوان حلقه کلیدی در صنعت گل کشور خودنمایی می‌کند.
ایجاد دهکده گل و گیاه محلات نیز از سال ۷۲ با سرمایه گذاری دولتی یک هزار میلیارد ریال و آورده خصوصی ۵۰۰ میلیارد ریال کلید خورده و امروز بزرگ‌ترین مجموعه پرورش گل کشور با ۵۶ گلخانه دایر، امکانات پایانه صادراتی و آزمایشگاه‌های تخصصی از جمله مرکز سنجش حشرات مفید در این شهرستان وجود دارد اما نواقصی در تأمین آب و برخی زیرساخت‌های مهم دارد که برای جبران آن همت والا و حمایت‌های برنامه محور مسئولان استانی و کشوری نیاز است.
این دهکده با ۱۱۰ هکتار وسعت دارای ۶ هزار متر مربع فضای گلخانه‌ای است و توجه ویژه در توسعه و تکمیل آن می‌تواند بسترساز تحولی در صنعت گل و گیاه زینتی باشد و توسعه هدفمند این حوزه و بهبود سهم گل را در سبد درآمدی استان و کشور رقم بزند.
این شهرستان در زمینه بازاریابی محصولات نیز گام‌های اساسی داشته و تولیدات آن برای فضای سبز و عرضه انواع محصولات گیاه زینتی علاوه بر شبکه توزیع در تمام نقاط کشور، هرسال با پهن شدن بساطی از گل در قالب نمایشگاه ملی محلات دنبال می‌شود که میزبانی طیف وسیعی از مسئولان و مقامات کشوری و استانی، محققان حوزه گل و گیاه، دانشجویان و علاقه مندان از طیف‌های مختلف مردم را دارد.
اگرچه برپایی نمایشگاه سالانه در محلات دریچه‌ای ارزشمند در معرفی داشته‌های پرورش گل و گیاه و فرصتی برای عرضه محصولات تولیدی است اما این مهم نباید به ایام خاص بسنده شود و طرح ریزی نمایشگاه‌های دوره‌ای در استان‌های مختلف و معرفی توانمندی محلات در حوزه تولیدات فضای سبز برای شهرداری‌های کشور از موضوعاتی است که باید بیشتر برای آن سرمایه گذاری شود.
توسعه پایدار حاصل توازن در نقش آفرینی اصولی هر بخش در مناسبات اجرایی و برنامه‌ای است و محلات با توجه به اقلیم مناسب برای پرورش گل و گیاه و بید قرمز می‌تواند در توسعه فرصت‌های شغلی، کسب و کارهای نو و مرتبط با گیاهان زینتی، افزایش چتر صادرات محصول از این حوزه بدرخشد به شرط آنکه نواقص موجود در زنجیره تولید تا بازاریابی و صادرات در قالب راهبردهای مؤثر ترمیم شده و تولید کنندگان این حوزه با انگیزش مضاعف، دانش فنی قوی و بهره مندی از امکانات بتوانند رونق بیشتری به فعالیت خود بدهند.
تابلوی هزار رنگ گل در محلات در کمتر جایی از ایران وجود دارد و پهنه این شهر در گلزارها و گلخانه‌ها سبدی از زیبایی را فرا رو گذاشته که ضمن زیبایی بصری گنجی درآمدزاست.
روز ملی گل و گیاه (۲۵ خرداد ماه) فرصتی است تا سرمایه های حوزه کشاورزی و سهم پرورش گل در اقتصاد استان مرکزی بازنگری شود و تلاش هدفمندی برای بهبود این جایگاه صورت بگیرد.
توجه به راهبردهای توسعه گردشگری با محوریت گل موضوعی است که باید در اقتصاد محلات بیش از گذشته جدی گرفته شود و ظرفیت‌های این بخش با شیوه‌ای نوین به فرصت کسب و کار و اشتغال تبدیل شوند چرا که محلات به غیر از گل از نعمت خداداد چشمه‌های آب درمانی، طبیعت بکر نیز بهره مند است.

(شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸) ۰۸:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها