شنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۸:۰۲
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۸۶۳۶۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فرآورده های لبنی

قیمت پیشنهادی دامداران پذیرفته نشد/ قیمت مصوب هر کیلو شیر خام ۲ هزار و ۳۹۰ تومان

سلطانی گفت: ستاد تنظیم بازار به سبب کاهش قدرت خرید خانوار با افزایش نرخ ۲ هزار و ۵۷۰ تومانی برای هر کیلوشیر خام موافقت نکرد.

سعید سلطانی، مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور درباره آخرین وضعیت قیمت شیر خام در بازار اظهار کرد: بر اساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار قیمت هر کیلو شیر خام تحویل درب دامداری از ۲ هزار تومان به ۲ هزار و ۳۹۰ تومان افزایش یافت این در حالی است که اتحادیه بر اساس هزینه‌های تولید نرخ ۲ هزار و ۵۷۰ تومان را به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد داده بود.
وی افزود: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار نرخ پیشنهادی توسط ستاد تنظیم بازار پذیرفته نشد و در نهایت چکش‌کاری روی قیمت صورت گرفت.
سلطانی ادامه داد: با توجه به افزایش کرایه‌های حمل و نقل برخی کارخانه‌های لبنی ۲ تا ۳ ماه با تأخیر مطالبات دامداران را پرداخت‌ می‌کنند و در مقابل تولیدکنندگان ۲ تا ۳ ماه قبل از تحویل نهاده‌های دامی پول را می‌پردازند که این امر در کمبود نقدینگی دامداران دامن می‌زند.
مدیر عامل اتحادیه دامداران با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر اختلاف نرخ مصوب نهاده‌های دامی با بازار آزاد بسیار چشمگیر بود، بیان کرد: در حال حاضر هر کیلو کنجاله سویا با درصدی کاهش نسبت به ماه‌های اخیر حدود ۴ هزار تومان و ذرت و جو یک هزار و ۷۰۰ تومان در بازار آزاد عرضه می‌شو.
به گفته وی با وجود اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی باید ذرت و جو بر اساس نرخ مصوب وزارت جهاد کشاورزی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد که متأسفانه برخی واردکنندگان با نرخ‌های بالاتری اقدام به فروش نهاده‌ها به دامداران می‌کنند که این امر در کنار افزایش هزینه‌های حمل و نقل سود دامدار را بسیار کاهش می‌دهد.
سلطانی با اشاره به اینکه ۷۰ در صد هزینه‌های تولید به نهاده‌های دامی باز می‌گردد گفت: امسال حدود ۱۵ میلیون تن انواع نهاده‌های دامی همچون جو، ذرت و کنجاله سویا برای تأمین نیاز کشور باید وارد شود که نوسان نرخ ارز در قیمت تمام شه محصولات نهایی شیر و گوشت قرمز تأثیر بسزایی دارد.
مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور ادامه داد: با وجود افزایش هزینه‌های حمل، اما متأسفانه برخی رانندگان به این افزایش قیمت راضی نیستند و مجدد مبلغی مازاد پشت بارنامه دریافت می‌کنند که تمامی این عوامل بر افزایش هزینه‌های تولید دامن می‌زند.
سلطانی در پایان از افزایش ۶ درصد تولید شیر خام در کشور خبر داد و گفت: امسال پیش بینی می‌شود که تولید شیر خام به سبب اصلاح نژاد دام با رشد ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۱ میلیون تن برسد.

(شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸) ۰۸:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها