پنج شنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۹:۵۴
سرویس : صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی
کد خبر : ۸۶۳۴۵
گزارشگر : ۳۶۳۲
سرویس صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی

صنعت بسته بندی و ارتباط آن با مقاصد گردشگری

بسته بندی یک محصول با اهدافی نظیر محافظت و جلوگیری از آسیب ها و تغییر شکل ظاهری و همچنین جلوگیری از تغییر در ماهیت و کارکرد آن انجام می شود

در ابتدای مقاله می پردازیم به معرفی و برند سازی مقاصد گردشگری با تکیه بر صنعت بسته بندی :

بسته بندی یک محصول با اهدافی نظیر محافظت وجلوگیری از آسیب ها و تغییر شکل ظاهری و همچنین جلوگیری از تغییر در ماهیت و کارکرد آن انجام می شود. بنابراین مراحل بسته بندی یک محصول (مطالعه، طراحی و اجرا) همزمان با تولید محصول و بعضا پیش از تولید آن صورت می پذیرد.

امروزه هدف از بسته بندی بسیار فراتر از محافظت فیزیکی وتغییر ماهیت محصول است. در واقع سعی می شود در بسته بندی یک محصول به مواردی نظیر بازاریابی، تبلیغات، برند سازی و... نیز توجه شود به همین خاطر بسته بندی محصول از اهمیت بسزایی برخوردار است.

این اهمیت به خاطر نقش و تاثیر بسته بندی در معرفی آن و ایجاد تصویری ذهنی از محصول در نزد مشتری است. مثلا ما با دیدن کارتن مکعب مستطیلی و اغلب به رنگ های شاد و طرح های فانتزی به یاد دستمال کاغذی و بالعکس آن یعنی با شنیدن نام دستمال کاغذی به یاد بسته بندی آن می افتیم. در واقع تصور از یک محصول تاحد زیادی تحت تاثیر بسته بندی آن و اعتماد ما به برخی محصولات تحت تاثیر تصویر ذهنی است که از بسته بندی آنها داریم.

به عنوان مثال اگر فردی به فروشگاهی مراجعه کرده و درخواست روغن مایع دارد تصویری که وی از روغن مایع دارد (فارغ از نام و برند محصول)کالایی در بسته بندی بطری شکل به رنگ زرد یا طلایی است، حال اگر روغن مایعی در استوانه سفید رنگ به مشتری عرضه شود از خرید آن امتناع می کند زیرا در ذهن وی روغن مایع یعنی بطری یک لیتری زردرنگ.

به همین خاطر است که برای ورود به بازار ابتدا سعی می شود محصولاتی مشابه (حداقل از نظر نوع بسته بندی) را عرضه و سپس به صورت مرحله به مرحله تغییرات موردنظر خود را با اهدافی نظیر تمایز، نوآوری و... در محصول و بسته بندی ارائه کنند.

*بسته بندی و محصولات سنتی

امروزه ما شاهد آن هستیم که تمایل و امکان سفر رفتن به شدت گسترش یافته و این مسافرت ها بیشتر با هدف رسیدن به مقاصد روستایی و... که دارای آب وهوایی مطبوع و فارغ از تنش های موجود در زندگی شهری است، صورت می گیرد. یکی از رسوم مسافرت و سفر رفتن نزد ما ایرانیان خرید سوغات و محصولات محلی و تولیدی در مقصد است که به بخشی جدایی ناپذیر از سفرهای مان تبدیل شده است.

محصولات خریداری شده مانند هر کالای دیگری برای اهدافی که پیشتر ذکر شد نیاز به بسته بندی دارند. حال می توان با اعمال استانداردهایی در بسته بندی محصولات محلی و ایجاد شرایطی که باعث سهولت حمل ونقل می شود موجب فروش و استقبال بیشتر مسافران از این محصولات شد.

علاوه بر سهولت حمل ونقل، استفاده از بسته بندی در عرضه محصولات باعث افزایش نظارت سازمان های ذی ربط در صنایع دستی و محصولات محلی می شود که موجب اطمینان خاطر بیشتر مسافران از سالم بودن و استاندارد است.

همچنین با بسته بندی محصولات از ورود افراد سودجو در این بخش جلوگیری می شود. در واقع ایجاد انحصاری مدیریت شده، علاوه بر حفظ بازار افراد محلی باعث جلوگیری از ورود افراد سودجو در تولید محصولات موردنظر می شود که این امر سبب استمرار مشاغل در این حوزه خواهد شد.

می توان با اتخاذ تصمیماتی در طراحی بسته بندی محصولات به استراتژی های تبلیغاتی خاصی برای یک محصول و منطقه گردشگری دست یافت. به عنوان مثال امروزه تمامی افراد با دیدن ظرف های حلبی دایره ای شکل به قطر 15 تا20سانتی متر و ارتفاع 5سانتی و نقوشی که برآن طراحی شده به یاد شهر های مذهبی و خصوصا شهرقم می افتند. درواقع به مرور زمان و با ایجاد بسته بندی مرسوم برای سوهان به عنوان مهم ترین سوغات شهر قم با دیدن بسته بندی تصویر، شهر قم در خاطر بیننده زنده می شود.

حال با توجه به این نکته می توان از این طریق به تبلیغات بلند مدتی نسبت به حضور فرد در مقصد گردشگری نائل آمد. به این وسیله یاد و خاطره شهر و مقصد موردنظر بیشتر در ذهن افراد باقی می ماند.

*پیشنهاداتی برای بسته بندی محصولات محلی

1- مرحله مطالعه طراحی و نوع بسته بندی به دقت صورت گیرد تا از ایجاد تغییرات احتمالی تاحدممکن جلوگیری شود زیرا تغییرات زیاد در بسته بندی یک محصول مدت زمان تثبیت برند سازی آن را طولانی می کند.

2- در طراحی محصول به استانداردهای نگهداری محصولات به خوبی دقت شود و عواملی نظیر حمل ونقل، قرارگیری در کنار سایر وسایل و... مورد توجه قرار گیرد.

3- این بسته بندی ها به صورت کلی و با ارائه استانداردهایی از سوی سازمان های ذی ربط ساخته شود که بتوان تبلیغات را به خوبی و هدفمند اجرا کرد.

4- در طراحی این بسته بندی ها به کاربردهای فرعی آنها پس از مصرف نیز توجه شود که مدت نگهداری بسته بندی نزد افراد طولانی تر باشد. به عنوان مثال کاربردهای فرعی نظیر گلدان گل، تابلو های سنتی و جعبه های فانتزی یا نقوش اسلیمی و... .

سعی شود تا حد امکان نمادها وآداب ورسوم منطقه موردنظر در بسته بندی به کار گرفته شود که به خوبی معرف منطقه موردنظر باشد.

در آخر شناسه هایی برای بسته بندی های مورد تایید تعیین شود که از ورود افرادسودجو به این بخش جلوگیری شود.

صنعت بسته بندی پر از شگفتی است!

در کسب و کار بسته بندی، متوجه خواهید شد که بسته بندی تنها یک کارتن تاشو برای محفوظ نگه داشتن محصول نیست و خیلی فراتر از این است. بسته بندی زمینه را برای برندینگ فراهم می کند، همانطور که به خلاقیت اجازه عمل می دهد. همچنین به معنای چیزهایی است که شما باور نخواهید کرد که درست باشند.

در ادامه به بسته بندی برخی از محصولات می پردازیم:

Coca-Cola* شناخته شده ترین برند در جهان است

یک تحقیق که چند سال پیش منتشر شد، اعلام کرد که ۹۴درصد از جمعیت جهان برند قرمز کوکاکولا را به رسمیت می شناسند. نام برند، دومین کلمه جهان بعد از کلمه okay است که قابل فهم است. این چیزی است که شما به عنوان برندینگ آن را می شناسید!

لوگو کوکاکولا

*بوی قهوه شدید دقیقا همان چیزی نیست که شما فکر می کنید

به گفته محققان، قهوه یکی از جذاب ترین عطرهای جهان است. تولید کنندگان قهوه می دانند که بوی قهوه چیزی است که قهوه را به یک محصول وسوسه انگیز تبدیل می کند. اما رایحه تند و شدیدی که پس از باز کردن یک شیشه محتوی قهوه به سمت راست بینی شما می رسد، بوسیله یک نوع خاص از رایحه اسپری است که در زیر آن استفاده می شود، بوجود می آید.
قهوه

*جعبه مقوایی بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد!

اولین جعبه مقوایی مورد استفاده در حمل و نقل در سال ۱۹۰۳ اختراع شد، در حالی که کارتن دارای قدمت بیشتری است و در سال ۱۸۵۶ اختراع شد. به نظر می رسد که پشت جعبه های سفارشی داستان های زیادی وجود داشته باشند.
بسته بندی
*بسته بندی های اپل

تا حالا برایتان پیش آمده که ویدئوی باز کردن بسته بندی محصولات اپل رو تماشا کنید، زیبایی و سادگی این بسته بندی ها مثال زدنی است. برای آن که شرکت به این سطح از کمال برسد یک فرهنگ منحصر به فرد را برای جعبه هایش رقم زده. این اثبات می کند که سردمداران اپل برای بسته بندی محصولات جدید خود روندی خاص را پشت سر می گذارند تا هر کدام از محصولاتشان خاص و متمایز باشند.
اپل
*جعبه با قابلیت گرم شدن در مایکروویو

Nongshim، تولید کننده پیشرو در تولید نودل فوری در کره، یک بسته نوآورانه را برای استفاده امن در مایکروویو ساخته است. به گفته این شرکت، مواد افزوده مورد استفاده در این جعبه ها می توانند بدون ذوب شدن حتی دمای ۱۰۰ درجه را تحمل کنند.

نودل
* نوع نوآورانه بسته بندی – جعبه جادویی آبمیوه

یک شرکت طراح سوئدی Tomorrow Machine سازنده یک جعبه آبمیوه سحرآمیز است. جعبه کوچک از ژل جلبک دریایی آگار-آگار و آب ساخته شده است و برای نگهداری آبمیوه های تازه و کوتاه مدت اختصاص یافته است. جعبه با همان سرعتی که نوشیدنی محتوای آن مصرف می شود، از بین می رود.
بسته بندی

*آیا می دانید تاریخ انقضا بر روی بطری به شما چه می گوید؟

اگر چه بیشتر مواد غذایی که مصرف می کنیم دارای تاریخ انقضا هستند ولی تاریخ انقضا به آن مربوط نیست. با این حال، تاریخ انقضا بر روی هر بطری وجود دارد. اما اشتباه نکنید، زیرا این تاریخ ها به انقضای بطری اشاره می کند.
آب
*نایک اولین جعبه های کفشی را تولید کرد که به طور کامل از مواد زباله بازیافت بودند.

این شرکت پیشگام در صنعت از نظر تولید بسته بندی های نوآورانه است. این جعبه کفش جدیدا طراحی شده را می توان به راحتی مانند یک کوله پشتی استفاده کرد و علاوه بر این ۱۰۰ درصد از زباله های بازیافت شده بوجود آمده است. مواد مورد استفاده برای ساخت این جعبه ها عمدتا ظرف های نوشیدنی اند . طراحی این جعبه ها توسط یک شرکت تایوانی به نام Miniwiz انجام شد.
نایک

در پایان هفت ثانیه اول زمانیست که مشتری همه چیز را از برند شما درک خواهد کرد بنابراین بسته بندی و ارتباط گرافیکی از دیدگاه یک شرکت بسیار مهم است!

(پنج شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸) ۱۹:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید