پنج شنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۷:۰۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۳۳۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

خرید تضمینی برگ سبز چای از ۵۰ هزار تُن گذشت/ رشد ۱۸ درصدی تولید نسبت به سال گذشته

رئیس سازمان چای گفت: بر اساس آخرین آمار ۵۰ هزار و ۵۳۴ تن چای خشک به ارزش ۱۵۸ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.

حبیب جهان‌ساز، رئیس سازمان چای درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار تا ۱۹ خرداد ماه، ۵۰ هزار و ۵۳۴ تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۱۵۸ میلیارد تومان از چای‌کاران دو استان گیلان و مازندران خریداری شده است.
وی از پرداخت بیش از ۵۴ درصد مطالبات چای‌کاران خبر داد و گفت: تاکنون ۸۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از مطالبات چای‌کاران پرداخت و مابقی طی هفته آینده به حساب چای‌کاران واریز می‌شود.
جهان‌ساز با اشاره به اینکه عمده چای چین بهاره از کیفیت بالایی برخوردار است، بیان کرد: با توجه به شرایط مناسب اقلیمی ۹۴ درصد برگ سبز خریداری شده درجه یک و مابقی درجه دو است.
رئیس سازمان چای با بیان اینکه چین اصلی برداشت از ۲۵ خرداد به بعد آغاز می‌شود؛ اظهار کرد: با استمرار شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که میزان خرید تضمینی برگ سبز چای به ۱۳۰ هزار تن برسد که در صورت تحقق این امر ۲۶ هزار تن چای خشک استحصال می‌شود.
وی از رشد ۱۸ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: تاکنون از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده ۱۱ هزار و ۴۰۰ تن چای خشک تولید شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به افزایش تقاضا و استقبال مصرف کنندگان از چای داخل به سبب کیفیت بالا مشکلی در فروش چای تولیدی نداریم.
رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه ۲۶ تا ۲۷ درصد نیاز کشور از تولید چای داخل تأمین می‌شود، بیان کرد: با توجه به مصرف سالانه ۱۰۵ هزار تن چای در کشور و مابقی نیاز از طریق واردات تأمین می‌شود.
جهان‌ساز اختصاص ارز نیما به واردات را عاملی مهم در کنترل قاچاق برشمرد و گفت: با توجه به کیفیت چای تولیدی و استقبال مصرف کنندگان از چای داخل به سبب رقابت با برند‌های خارجی کارخانه‌های چای مشکلی در فروش ندارند.
وی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای تا حدودی تعدیل شده است، گفت: بر اساس درخواست کشاورزان و پیگیری سازمان چای نرخ خرید تضمینی هر کیلو برگ سبز درجه یک ۳۲۵ تومان و درجه دو ۳۵۰ تومان افزایش پیدا کرده است که چایکاران با افزایش عملکرد از طریق توسعه مکانیزاسیون و سیستم‌های نوین آبیاری می‌توانند هزینه‌های تولید را کاهش دهند.
رئیس سازمان چای ادامه داد: با استمرار شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که تولید برگ سبز چای نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش یابد.
وی در پایان تصریح کرد: از مسئولان دولتی انتظار می‌رود که به جای اختصاص ارز دولتی به واردات چای به تولید داخل توجه بیشتری داشته باشند به طوری که با اختصاص ارز یارانه‌ای به واردات ماشین آلات و به روز کردن کارخانه‌های چای و باغات میزان واردات کاهش یابد.

(پنج شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸) ۱۷:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها