چهارشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۳۰۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

۳۷۷.۵ تن محصول گل محمدی در یزد برداشت شد

کارشناس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت:در سال جاری ۳۷۷.۵ تن محصول گل محمدی از سطح ۲۰۲ هکتار گلستان های استان تولید و روانه بازار مصرف شد.

حمید حمزه روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از تعدادی باغ‌های شهرستان ابرکوه افزود: بخشی از گل محمدی در واحدهای گلاب‌گیری، استحصال و بخشی هم بعنوان گیاهان دارویی به صورت خشک در بازار عرضه می‌شود.
وی بابیان اینکه بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی مربوط به شهرستان‌های تفت، مهریز، اشکذر، خاتم، اردکان و ابرکوه است، اضافه کرد: سطح زیرکشت این گیاه از ۲۰۰ هکتار در یک برنامه پنج‌ساله به ۶۰۰ هکتار در استان افزایش خواهد یافت.
حمزه با اشاره به اینکه توسعه کاشت محصول کم آبخواه از چند سال قبل به دلیل کاهش بارندگی و افت سطح آب‌های زیر زمینی در دستور کار سازمان قرار دارد، یادآور شد: کشت محصول کم آبخواه به‌ویژه گیاهان دارویی که محصولی زود بازده دارند در اولویت این سازمان است.
کارشناس امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد تاکید کرد: افرادی که متقاضی توسعه و کشت گلستان‌های گل محمدی هستند، این سازمان علاوه بر پرداخت وام خود اشتغالی کم‌بهره، در اجرای کاشت با توزیع نهال یارانه‌ای با آنها همکاری می‌کند.
وی در ادامه بیان کرد: همچنین در این زمینه افزایش سطح زیر کشت گل‌های زینتی گلخانه‌ای در برنامه قرار دارد.
حمزه تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۱۷ هزار مترمربع از اراضی تفت، یزد، مهریز و اشکذر که از مناطق عمده تولید گل‌های زینتی استان است به پرورش این گیاه اختصاص دارد.
به گفته وی در این مناطق با فعالیت ۲۷ بهره‌بردار زمینه اشتغال مستقیم ۸۰ نفر فراهم شده است.
وی یادآور شد: پارسال ۱۷ میلیون شاخه انواع گل‌های زینتی شامل رز، گلایول، مریم، ژربرا و لیسیانتوس در استان تولید و ۹۰ درصد آن به بازار سایر استان‌ها عرضه شد.
این مسئول باغبانی استان افزود: تولید محصول کشاورزی در فضاهای بسته که منجر به صرفه‌جویی آب و استفاده مطلوب در مصرف این ماده حیاتی با ارزش اقتصادی بالا می‌شود، از مزیت‌های کشت گلخانه‌ای است.
زمین‌های قابل‌کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی، کاهش بارندگی و توسعه کشت گیاهان کم آبخوان، ۱۱۶ هزار هکتار آن کشت می‌شود و از این میزان ۶۹ درصد مربوط به باغ‌ها و ۳۱ درصد مربوط به زمین‌های زراعی است.
مرکز شهرستان ۵۳ هزارنفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

(چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸) ۱۳:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها