دوشنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۶۲۳۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

رونق تولید با شهد شیرین زنبورداری در طارم

با توجه به شرایط مساعد اقلیمی طارم، این شهرستان ظرفیت بالایی در صنعت زنبورداری و تولید عسل دارد و توسعه این صنعت با ارزش از طرفی موجب ایجاد اشتتغال پایدار و رونق تولید و اقتصاد داخلی خواهد شد.

توجه به رونق تولید برای تقویت اقتصاد کشور موضوعی که مقام معظم رهبری در سال جاری بر آن تاکید داشته و مسئولان را بر توجه ویژه به تولید و اقتصاد داخلی فراخوانده اند.
تولید داخلی بخصوص در حوزه کشاورزی و صنایع وابسته به آن در روستاها با توجه به بالا گرفتن فشارها و تحریم‌های ظالمانه می‌تواند در رفع مشکلات اقتصادی کشور تأثیرگذار بوده و رونق تولید را به دنبال داشته باشد.
این روزها که مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و یکی از معضلاتی که گریبانگیر جامعه شده بیکاری جوانان است، بد نیست آنها به سراغ مشاغلی از جمله پرورش زنبورعسل بروند که علاوه بر هزینه کم نگهداری، سرمایه و امکانات خاصی نیاز ندارد و گامی در راستای اقتصاد داخلی و رونق تولید است و درآمد خوبی نیز می‌توان هم از محل تولید عسل و هم از محل سایر تولیدات جانبی از آن کسب کرد.
شغل زنبورداری با توجه به هزینه کم برای آغاز کار و سود زیاد برای تولید کننده می‌تواند در شهرستان طارم برای بسیاری از افرادی که جویای کار بوده و دارای سرمایه اندکی هستند به عنوان شغل پر درآمد و پایدار محسوب شود.
در چند سال اخیر خشکسالی‌های پی در پی موجب خشک شدن گل‌ها و گیاهان بیابانی و به وجود آمدن مشکل برای زنبورداران شده بود، به طوری که بسیاری از فعالان این بخش در شهرستان طارم شغل زنبورداری را رها کرده و یا آن طور که باید در تولید عسل مرغوب موفق نبودند.
با توجه به بارش‌های فراوان در اواخر سال قبل و ابتدای سال جاری و خنک شدن هوا، شرایط برای رویش گل‌ها و گیاهان در دشت‌ها و ارتفاعات شهرستان طارم محیا شد و همین موضوع کافی بود تا صنعت زنبورداری دوباره رونق گرفته و فعالان این بخش اشتیاق بیشتری به ادامه این شغل شیرین داشته باشند.
طارم با وجود داشتن شرایط اقلیمی متنوع و گونه‌های فراوان گیاهی معطر، از دیرباز به عنوان خاستگاه حرفه زنبورداری و تولید عسل بوده است و عسل با کیفیت، طبیعی و شیرین طارم، ثمره همین تنوع گونه‌های گیاهی است.
طبق گفته زنبورداران و مصرف کنندگان دائمی این محصول، عسل تهیه شده در شهرستان طارم با توجه به شرایط جغرافیای و اقلیمی از بهترین کیفیت برخوردار بوده و می‌تواند به عنوان عسل مطمئن در بازار عرضه شود.
مرغوبیت عسل طارم ثمره تنوع گونه‌های گیاهی و قرار گرفتن این شهرستان در میان رشته کوه‌های البرز شمالی و البرز جنوبی می باشد.
وجود گونه‌های گیاهی بسیار متنوع مرتعی معطر و غیر معطر در اقلیم این شهرستان، موجب شده که عسل تولیدی آن از مرغوبیت بالایی برخوردار باشد. وجود انواع گل‌ها و گیاهان در دامنه رشته کوه‌های این شهرستان در تابستان و همچنین گل و گیاهان فراوان در دشت‌های طارم در زمستان، مرتع‌های وسیع، آب و هوا مناسب، اقلیم چهار فصل و آب شدن اندک و اندک برف در ارتفاعات و دامنه‌های این شهرستان، می‌تواند طارم را به یکی از قطب‌های مهم تولید عسل مرغوب و با کیفیت مطرح کند.
*نبود بازار فروش و ورود عسل تقلبی در بازار، عمده ترین مشکل زنبورداران طارمی
کارآفرین جوان طارمی که ۷ سال است در حرفه زنبورداری فعالیت می کند گفت: عسل تولیدی شهرستان طارم به علت شرایط خاص جغرافیایی این شهرستان و همچنین رعایت استانداردها در پروسه تولید، یکی از مرغوبترین عسل‌های کشور است که حتی می‌توان در زمینه تولید انبوه و صادرات این محصول با ارزش تلاش نمود.
عباس هاشم لو که خود فارغ التحصیل رشته تحصیلی در حوزه کشاورزی و امور دام می باشد، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۲۰ کندوی زنبور عسل دارم و با روند روبه رشد پرورش زنبور عسل سالیانه ۵۰ کندو به مجموعه زنبورستان خود اضافه می‌کنم.
این جوان ۲۸ ساله طارمی از ورود عسل تقلبی در بازار گلایه کرد و افزود: درست هم زمان با فصل برداشت عسل و ارائه آن به بازار تشخیص عسل مرغوب با عسل نامرغوب در بازار فروش برای مردم امکان پذیر نبوده و اگر محل مناسبی برای عرضه این محصول در طارم مشخص شود که بتوان عسل آن را توسط مراجع ذیصلاح آزمود و عسل مطمئن در اختیار مردم قرار داد، مشکل فروش عسل زنبورداران طارمی را حل خواهد کرد.
این کارآفرین برتر در زمینه تولید عسل عنوان کرد: به دنبال تولید محصولات جانبی از محل پرورش زنبور عسل هستم و در آینده‌ای نزدیک در زمینه تولید و برداشت زهر زنبور عسل که ارزش دارویی فراوانی دارد فعالیت خود را آغاز خواهم کرد.
هاشم لو اظهار داشت: زنبورداران طارمی می‌توانند در کنار تولید عسل محصولات جانبی همانند؛ ژل رویال، بره موم، موم، گرده گل و زهر زنبور عسل تولید کنند که سود بالایی برای آنان خواهد داشت.
این زنبور دار جوان طارمی این شهرستان را به عنوان یکی از بهترین مناطق پرورش زنبورعسل عنوان کرد و افزود: با توجه به شروع تخم ریزی زنبور در اواخر دی ماه، بسیار ی از گیاهان و درختان این شهرستان بخصوص درختان فندق در این زمان گل دهی می‌کنند که این موضوع موجب رشد جمعیتی زنبورهای عسل طارم نسبت به سایر نقاط استان زنجان شده و فعالیت زنبورهای عسل یک ماه زودتر از سایر نقاط استان شروع می‌شود.
علی نصیری دیگر کارآفرین زنبورداری شهرستان طارم نیز گفت: نبود شکر یارانه‌ای به حد کافی و نبود بازار ف روش مناسب در مقابل عسل تقلبی موجود در بازرا از مشکلات این حرفه است.
این کارآفرین ۳۲ ساله طارمی که ۱۰ سال است در این حوزه فعالیت می‌کند، عنوان کرد: در صورت حمایت‌های لازم از طرف دستگاه‌های متولی از صنعت زنبورداری، تولید عسل در شهرستان طارم افزایش خواهد یافت که موجب ایجاد اشتغال در شهرستان می‌شود.
*پیش بینی تولید ۲۵۹ هزار کیلوگرم عسل در طارم
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم از سیر صعودی ایجاد اشتتغال در زمینه زنبورداری گفت: در سال جاری با توجه به بارندگی‌های فراوان و وجود گل‌ها و گیاهان فراوان در مراتع و ارتفاعات این شهرستان و همچنین اشتیاق جوانان این شهرستان به فعالیت در بخش پرورش زنبور در زمینه تولید عسل افزایش چشمگیری خواهیم داشت.
مجتبی اسکندری فصل آمار گیری تعداد زنبورداران شهرستان طارم را مهر ماه هر سال عنوان و خاطرنشا: کرد طبق آمار بدست آمده در مهرماه سال ۹۷ از ۴۰۴ زنبورستان شهرستان طارم ۴۱۷ بهره بردار در تولید عسل فعال بوده اند که از این تعداد زنبورستان ۱۰۶ هزار کیلوگرم عسل تولید شد.
وی اظهار داشت: با توجه به عبور از خشکسالی و بارش‌های فراوان و همچنین رویش انواع گونه‌های گیاهی در دشت‌ها و ارتفاعات شهرستان طارم پیش بینی می‌شود تولید عسل در طارم به مقدار ۲۵۹ هزار کیلوگرم افزایش یابد.
اسکندری؛ عرضه شکر یارانه‌ای برای زنبورداران، مشاوره و برگزاری کلاس‌های آموزشی و صدور مجوزه جهت دریافت تسهیلات را از اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی طارم در جهت حمایت از فعالین این عرصه برشمرد و افزود: برای تولید محصولات جانبی در صنعت زنبورداری، کلاس‌های آموزشی و مشاوره‌های لازم جهت تولید ژل رویال، گرده گل، بره موم، موم و همچنین تکثیر زنبور عسل برای زنبورداران طارمی ارائه داده شده و امیدواریم در سالهای آینده با تولید این محصولات با ارزش و ارزآور گام بلندی در زمینه رونق تولید برداشته باشیم.
شهرستان طارم با ۴۷ هزار نفر جمعیت (حدود ۵ درصد جمعیت و ۱۰ درصد مساحت استان زنجان) در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استان‌های قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.

(دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸) ۱۰:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها