دوشنبه / ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۶
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۸۶۲۳۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

باغداران لیمو ترش و واسطه ها بلای جان تولید کنندگان شده اند

دبیر انجمن صنفی صنعت آبلیموی ایران اظهار داشت در سال های اخیر لیمو ترش از کشورهای برزیل و عمان وارد می شود و باعث شده تا باغداران ایرانی ضرر کنند زیرا این لیمو ترش ها از نظر قیمت نسبت به لیمو های ایرانی ارزان تر هستند.

بنا به گفته دبیر انجمن صنفی صنعت آبلیموی ایران در سال های اخیر لیمو ترش از کشورهای برزیل و عمان وارد می شود و باعث شده تا باغداران ایرانی ضرر کنند زیرا این لیمو ترش ها از نظر قیمت نسبت به لیمو های ایرانی ارزان تر هستند و برخی از واحدهای تولیدی به سمت خرید آن می روند؛ متأسفانه این لیمو های وارداتی به دلیل بالا بودن فلزات سنگین و باقیمانده سموم از نظر کیفیت به لیمو های داخلی نمی رسند.
 
رویا جعفری شاهی، دبیر انجمن صنفی صنعت آبلیموی ایران گفت: انجمن‌ صنفی کارفرمایی صنعت آبلیموی ایران در سال 1390 با مشارکت کارخانه های با سابقه در زمینه تولید آبلیموی کشور برای ایجاد هماهنگی بین واحد های تولید کننده آبلیمو، برقراری و حفظ ارتباط منظم ، پیگیری مشکلات تولیدکنندگان برای توسعه بهره‌ وری و بهبود صنعت آبلیموی کشور در سال 90 راه اندازی شده است.
وی افزود: هم اکنون انجمن 32 عضو دارد و تعداد 48 شرکت در این صنعت فعال هستند؛ میزان تولید آبلیمو در هر کارخانه متفاوت بوده و با توجه به ظرفیت موجود محصولات خود را عرضه می کنند.

لیمو ترش های وارداتی به کیفیت لیموهای داخلی نمی رسد
 
وی ادامه داد: این لیمو ترش ها از نظر قیمت نسبت به لیمو ترش های ایرانی ارزان تر هستند و برخی واحدهای تولیدی به سمت خرید آنها می روند؛ متأسفانه این لیمو های وارداتی به دلیل بالا بودن فلزات سنگین و باقیمانده سموم از نظر کیفیت به لیمو های داخلی نمی رسند.
دبیر انجمن صنفی صنعت آبلیموی ایران درباره تأمین مواد اولیه تولیدات داخلی گفت: 90 درصد تولیدات از لیمو ترش مناطق جنوبی کشور است و تنها 10 در صد از کشور های برزیل و عمان وارد می شود.
وی روند تجارت لیموترش از باغ تا کارخانه را تاسف بار خواند و گفت: باغداران لیموترش را به واسطه ها می فروشند و آنها لیموترش را بین دو تا سه برابر قیمت به کارخانجات می فروشند که وجود این واسطه ها و عملکرد برخی باغداران بلای جان کارخانجات آبلیموی کشور شده است.
 
انجمن صنفی صنعت آبلیموی ایران دارای کارشناسان با تجربه است
 
دبیر انجمن صنفی صنعت آبلیموی ایران اظهار کرد: کارشناسان و مدیران سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد همکاری و همراهی مناسبی با انجمن دارند اما نداشتن قدرت اجرایی یکی از بزرگترین مشکلات انجمن ها است زیرا این انجمن ها علاوه بر داشتن مهارت های فنی و علمی دارای کارشناسان با تجربه ای در صنعت خود هستند که می توانند به شکل کامل محصولات و تولید کنندگان زیر مجموعه خود را رصد و نظارت کنند؛ تحقق این امر باعث بهبود در کیفیت محصولات تولیدی کارخانه ها خواهد شد. 
 
آبلیمو سرشار از ویتامین C و پتاسیم است. قندها، پلی ساکارید، اسیدهای عالی، چربی، کاراتنوئیدها، ویتامین‌های A , B 1، B 2، B3، مواد معدنی، فلانوئیدها و لیمونوئیدها و اسانس از ترکیبات موجود در آب لیموست. مهم‌ترین اسیدهای عالی لیموترش اسیدسیتریک است که ۱۰ درصد آب لیمو را تشکیل می‌دهد و همچنین ۲ درصد سیترات کلسیم و پتاسیم در آب لیمو وجود دارد.
 
اما روند آبگیری لیمو در صنعت به چه شکل است؟ لیمو پس از ورود به کارخانه شسته و خشک شده و برشی به آن می زنند و سپس آن را حرارت می دهند تا علاوه بر حذف آلودگی های احتمالی، با نرم شدن بافت لیمو آب بیشتری از آن خارج شود. در مرحله بعد آبلیمو از صافی رد شده و دوباره پاستوریزه می شود.
مهمترین فعالیت های انجمن صنفی صنعت آبلیموی ایران را می توان ارتباط مستقیم با کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی ایران و مکاتبات مستمر در تمام زمینه ها، عضویت کمیته فنی کانون انجمن های صنفی و مشارکت در تصمیم گیری های مهم در صنایع غذایی، حضور نماینده انجمن به عنوان اعضاء تدوین استانداردهای ملی مرتبط، تفاهم نامه با اداره کل نظارت بر مواد غذایی در خصوص بازرسی ، نمونه برداری و همکاری در تمام زمینه ها، پیگیری نمودن نامه ها و جوابیه ها به استان ها، ارسال نمونه به آزمایشگاه های همکار با اداره استاندارد و سازمان غذا و دارو و پرداخت هزینه های جاری آنها، تحقیقات و ارائه روش های جدید برای تجدید نظر استاندارد به موسسه استاندارد و اداره کل نظارت بر مواد غذایی، همکاری با سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان برای تثبیت قیمت در بازار عرضه، تفاهم نامه کانون با استاندارد برای انتخاب و معرفی بازرس از انجمن ها برای نظارت به بازار عرضه و کارخانه های تولیدی، مکاتبه و همکاری با مرکز سلامت و وزارت بهداشت در خصوص جمع آوری محصولات فاقد کیفیت و نشان استاندارد در سطح عرضه اشاره کرد.

صادرات آبلیمو به کشورهای حاشیه خلیج فارس
 
دبیر انجمن صنفی صنعت آبلیموی ایران درباره صادرات آبلیمو گفت: بیشترین صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای عمان مانند امارات، کویت، قطر، عمان، عراق و افغانستان انجام می شود؛ البته سهم کمتری از صادرات مربوط به کشورهای کانادا و انگلیس بوده که به شکل موردی انجام می شود.

بیشتر مواد اولیه مصرفی تولید آبلیمو داخلی است
 
جعفری شاهی با اشاره به واردات لیمو ترش از سایر کشورها تصریح کرد: مواد اولیه مصرفی تولید آبلیمو بیشتر داخلی بوده زیرا کشور خودمان سرشار از باغ های مرکبات در جنوب است که یکی از این مرکبات لیمو ترش بوده و در حال حاضر به دلیل متنوع بودن واریته های لیمو در چهار فصل برداشت می شود؛ متأسفانه در سال های اخیر لیمو ترش های از کشور برزیل و عمان وارد کشور می شود و باعث شده تا باغداران ایرانی ضرر کنند.
(دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸) ۰۹:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها