سه شنبه / ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۲
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۶۱۴۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

راه اندازی صنایع پیشرفته فرآوری محصولات بومی گیلان

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان فرآوری محصولات را موجب افزایش رونق تولید دانست و راه اندازی صنایع مدرن و پیشرفته فرآوری محصولات بومی استان را در دستور کار این سازمان اعلام کرد.

حجت جوادزاده با بیان اینکه از ابتدای برنامه ششم در صدد راه اندازی صنایع مدرن و پیشرفته در فرآوری محصولات بومی استان بودیم، اظهار داشت: واحد فرآوری و تولید انواع کره از بادام در شهرستان لاهیجان افتتاح می‌شود و امیدواریم واحد فرآوری محصولات فندق هم تا پایان سال در منطقه رودسر به بهره برداری برسد.
وی از اشتغالزایی ۵۰ نفر در دو واحد فرآوری بادام و فندق خبر داد و افزود: برای راه اندازی این دو واحد بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که حدود ۴۰ میلیارد ریال آن تسهیلات بانکی است.
در مجموع بالغ بر سه هزار تن فندق و بادام در این واحدها فرآوری می‌شود.
شهرستان‌های لاهیجان و رودسر در شرق استان گیلان قرار دارند.
جوادزاده در ادامه گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه درسال رونق تولید باید از تمامی ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم، گفت: می‌توان با ایجاد زیرساخت‌های لازم زمینه رونق محصولات استراتژیک استان را فراهم کرد.
وی ادامه داد: هدف از فراوری محصولات کشاورزی ایجاد ارزش افزوده بیشتر، کاهش ضایعات و توسعه مزیت‌های نسبی دیگر از جمله صادرات، تنوع محصولی، افزایش ذائفه کیفی مصرف، اشتغالزایی و تاکید بر استفاده از محصولات بومی و داخلی از مهمترین اهداف است.
جوادزاده خام فروشی و تنوع کم محصولات کشاورزی را یکی از دلایل اصلی ارزش افزوده کم تولید دانست و افزود: برای حل این مشکل باید تنوع و کیفیت محصول را بالابرده و عرضه کنیم تا باعث رضایتمندی مردم شود.
وی محصولات بادام و فندق را از محصولات اساسی خواند و گفت: استفاده از ظرفیت‌های خشک کردن، سورت و بسته بندی بعنوان خشکبار و مصارف آجیلی ارزش افزوده این محصولات را تا سه برابر افزایش می‌دهد.
گیلان افزون بر ۴۳۸ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که از این میزان، ۲۳۸ هزار هکتار آن زیر کشت برنج است. ۳۵ درصد اراضی استان نیز زیر کشت محصولات زراعی و باغی است و بنابر آمارها ۳۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی فعالیت دارند که معادل ۲۸ درصد جمعیت شاغل استان است.
بر اساس آمارهای موجود، میزان تولید سالانه محصولات باغی استان ۵۸۴ هزار و ۵۶۲ تن است.

(سه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸) ۱۳:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها