سه شنبه / ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۸:۲۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۱۳۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

خرید تضمینی کلزا به ۲۱۰ هزار تن رسید/ پیش‌بینی تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن کلزا در کشور

مهاجر گفت: براساس آخرین آمار تا ۱۱ خرداد، ۲۱۰ هزار تن کلزا با ارزش بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است.

علیرضا مهاجر، مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره آخرین وضعیت خرید کلزا اظهار کرد: براساس آخرین آمار تا ۱۱ خرداد، ۲۱۰ هزار تن کلزا با ارزش بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است.
وی از پرداخت ۳۰ درصد مطالبات کلزا کاران خبر داد و گفت: ظرف یک تا ۲ هفته آینده انتظار می‌رود مابقی مطالبات کلزاکاران پرداخت شود.
مهاجر از افزایش ۲۵ درصدی تولید کلزا نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: با توجه به خسارت ۲۰ درصدی مزارع ناشی از سیل اخیر در استان‌های گلستان، مازندران، لرستان و خوزستان پیش بینی می‌شود که تولید کلزا به بیش از ۳۰۰ هزار تن برسد، در حالیکه برآورد اولیه قبل از وقوع سیل بیش از ۳۵۰ هزار تن بود.
مجری طرح دانه‌های روغنی ادامه داد: در صورت تحقق تولید بالای ۳۰۰ هزار تن کلزا پیش بینی می‌شود که ۱۵۰ هزار تن روغن از این محل استحصال شود که به این ترتیب ۱۵ درصد میزان واردات کاسته خواهد شد.
به گفته وی، با توجه به آنکه کشت سایر دانه‌های روغنی در حال انجام است، از این رو نمی‌توان پیش بینی خاصی راجع به وضعیت تولید داشت.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی درباره تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات روغن گفت: بنده با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و واردات روغن با ارز آزاد موافقم چرا که در صورت حذف ارز دولتی از واردات، مشکل کمبود روغن در مدت زمان کوتاه تری مرتفع می‌شود.
مهاجر با اشاره به اینکه قدرت رقابت تولید داخل با ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به آنکه حداقل ۳ برابر قیمت داخل به واردکننده یارانه می‌دهیم، از این رو کشاورزان داخل نمی‌توانند به رقابت با کشاورز خارجی بپردازند. در حالیکه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این امکان وجود دارد که ظرف مدت زمان ۳ تا ۴ سال آینده به خوداتکایی ۷۰ درصدی در این زمینه دست یابیم که به این ترتیب نیاز به واردات و ابستگی به کشور‌های بیگانه کاهش می‌یابد.
وی خرید مناسب و پرداخت به موقع پول کشاورزان در سال گذشته، تامین بذور، به روز شدن تولید در کشور و استفاده از تکنولوژی روز دنیا در مزارع را از جمله علل افزایش تولید کلزا در کشور اعلام کرد.
مجری طرح دانه‌های روغنی در پایان با انتقاد از نبود سنخیت قیمت تمام شده با نرخ خرید تضمینی تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی کلزا نسبت به محصولات رقیب افزایش چندانی نداشته است که همین امر مانع پیشرفت توسعه دانه‌های روغنی خواهد شد.

(سه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸) ۰۸:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها