سه شنبه / ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۸:۲۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۱۲۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به پروژه سامانه نوین آبیاری/۱۵۰ هزار هکتار اراضی آبی به سامانه نوین آبیاری تجهیز می‌شوند

زارع گفت:از صندوق توسعه ملی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و در قانون بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به توسعه سامانه نوین آبیاری اختصاص داده شده است.

عباس زارع مجری طرح سامانه های نوین آبیاری از تخصیص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به اجرای پروژه های سامانه نوین آبیاری در سال ۹۸ خبر داد و گفت: از صندوق توسعه ملی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و در قانون بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به توسعه سامانه نوین آبیاری اختصاص داده شده است.
وی توسعه سامانه های نوین آبیاری را سازگار با کم آبی دانست و افزود: افزایش ۳۰ درصدی تولید، کاهش ۳۰ درصدی مصرف سم و کود و ارتقای مدیریت مزرعه تاثیر بسزایی دارد.
زارع ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت لوازم و تجهیزات پیش بینی شده است که امسال در سطح ۱۵۰ هزار هکتار سامانه های نوین آبیاری اجرا شود، این درحالی است که در قانون برنامه ششم توسعه مقرر شده سالانه حدود ۴۰۰ هزار هکتار اراضی آبی کشور به سامانه نوین آبیاری تجهیز شود.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه آیا افزایش قیمت لوازم و تجهیزات در ‌کاهش میل و رغبت کشاورزان به اجرای پروژه سامانه نوین آبیاری تاثیر گذار است، بیان کرد: با توجه به مزایای اجرای پروژه های سامانه نوین آبیاری، بهره برداران و کشاورزان استقبال بیشتری در مشارکت اجرای پروژه ها دارند و تنها باید سهم اولیه خود را افزایش دهند.
به گفته وی، ۶۰ تا ۶۵ درصد هزینه اجرای پروژه های سامانه نوین آبیاری به صورت کمک بلاعوض دولت پرداخت می شود.
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری اجرای پروژه های سیستم های نوین آبیاری در اراضی آبی را به عنوان اصل مدیریت صحیح مصرف در جهت تولید پایدار امری ضروری دانست و گفت: در کشورهایی که میزان بارش آنها چند برابر کشور ماست، سطح بیشتری از اراضی خود را به سامانه نوین آبیاری تجهیز کردند.
زارع در پایان افزایش تولید، حفظ منابع آب و خاک، کاهش مصرف سم و کود شیمیایی و کاهش هزینه های کارگری و تولید را از دیگر مزایای توسعه سامانه های نوین آبیاری برشمرد.

(سه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۸) ۰۸:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها