دوشنبه / ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۲
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۸۶۱۱۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس

آزمایشگاه تشخیص بیماری لکه سفید میگو در بوشهر راه اندازی شد

مدیرکل استاندارد استان بوشهر گفت: نخستین آزمایشگاه بخش خصوصی کشور در زمینه تشخیص بیماری لکه سفید میگو با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار در بوشهر راه اندازی شد.

محمد رحیم بهره مند روز دوشنبه در آئین آغاز بکار این آزمایشگاه افزود: یکی از چالش‌ها در تولید و بویژه پرورش آبزیان بهداشت و بیماری‌های مربوط به آنهاست که در صورت بروز آلودگی صنعت پرورش خسارات فراوانی متحمل می‌شود.
 
وی بیان کرد: در این ارتباط مجموعه آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان در تبادل نظری که با کارشناسان سازمان دامپزشکی انجام داد به این نتیجه رسید که در این حوزه ورود و با سازمان دامپزشکی کشور همکاری خود را به صورت تخصصی آغاز کند.
 
بهره مند ادامه داد: این مجموعه آزمایشگاهی پس از گذراندن دوره‌های مختلف و انجام چندین بار آزمون روی نمونه مجهولی که مرکز ملی تشخیص بیماری‌های میگوی کشور برای آزمایشگاه ارسال کرد موفق به دریافت تاییدیه صلاحیت از دامپزشکی برای انجام آزمون بیماری لکه سفید در میگو شد.
 
وی یاداور شد: این آزمایشگاه، راه اندازی آزمون تشخیص سایر بیماری‌های میگو را نیز در برنامه خود دارد.
 
عامل ایجاد کننده بیماری لکه سفید یک ویروس است که اکنون در بیشتر جاهایی که میگو پرورش می‌دهند، وجود دارد.
 
این بیماری در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۴ مزارع پرورش میگو در استان‌های خوزستان و بوشهر را آلوده و چند سال بعد منطقه گواتر چابهار را نیز درگیر کرد.
 
عوامل این بیماری براحتی می‌تواند بوسیله انواع سخت پوستان دیگر، حتی از طریق فیتوپلانکتونها و لارو حشرات منتقل شود.
 
از علائم بیماری ظاهر شدن لکه‌های سفید ابتدا در سر و سپس در تمام بدن میگو، کم شدن اشتهای میگو، قرمز شدن اندام‌ها و تلفات شدید در عرض یک هفته است.
 
بروز چند دوره بیماری لکه سفید ویروسی، خسارات هنگفتی به صنعت میگوی پرورشی کشور از خوزستان تا سیستان و بلوچستان وارد کرده طوری که این صنعت در خوزستان برای چند سال به طور کامل به تعطیلی کشیده شد.
 
بیماری لکه سفید (White Spot Syndrome, WSS) یک بیماری ویروسی مهم میگو است که باعث مرگ و میر بالا و ضرر و زیان اقتصادی در صنعت پرورش میگو در مناطق مختلف جهان مانند جنوب شرق آسیا، آمریکای مرکزی و جنوبی می‌شود.
 
استان بوشهر سال گذشته با تولید ۲۱ هزار تن میگوی پرورشی رتبه اول کشور را در این زمینه به خود اختصاص داد.
 
در استان بوشهر بیش از پنج هزار هکتار سایت پرورش میگو فعال است که اشتغال زایی و ارز آوری خوبی برای کشور دارد.
(دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۸) ۱۰:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها