یکشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۱۰۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آتش زدن کاه و کلش شیوه‌ای نادرست ، متخلفانه و تخریب گرانه است

مدیر کل منابع طبیعی مهران گفت: آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی که این روزها توسط کشاورزان این شهرستان در حال انجام است، نادرست ، متخلفانه و تخریب گرانه محسوب می‌ شود.

سعید طاهری اظهار داشت: آتش زدن کاه و کلش شیوه‌ای نادرست است که این روزها برخی از کشاورزان مهرانی بعد از برداشت محصول خود در مزارع به کار می‌گیرند.
وی گفت: در بیشتر زمین‌های کشاورزی مهران روش نوین آبیاری به کار رفته است که این آتش سوزی به زیرساخت‌های این روش نوین هم آسیب فراوانی زده است.
وی افزود: این روش مرسوم اما اشتباه علاوه بر تهدیدات محیط زیست، حالا دیگر تهدیدی جدی برای خاک حاصلخیز هم شده است.
طاهری عنوان کرد: آتش زدن کاه و کلش بر سر مزارع به طور کلی موجب از بین رفتن ارگانیسم‌های موجود زنده خاک شامل قارچ‌ها، باکتری‌ها، کرم‌ها و دیگر تجزیه کننده‌های موجود در خاک می‌شود.
وی گفت: همچنین این کار باعث فرسایش خاک، کم بودن عناصر موجود در خاک را به دنبال دارد و علاوه بر آن به تأسیسات زیربخش کشاورزی شامل آبیاری نوین نیز آسیب وارد می‌کند.
طاهری عنوان کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت محصولات زراعی متأسفانه کشاورزان بر اساس باور غلط اقدام به آتش زدن کاه و کلش مزارع می‌کنند، این کار بر اساس قانون و ماده ۴۵ قانون حفاظت و حمایت از جنگل‌ها و مراتع تخلف محسوب می‌شود و با این افراد برخورد جدی و قانونی صورت خواهد گرفت.
وی گفت: با استفاده از روش‌های نوین در جمع آوری کاه و کلش در مزارع می‌توان از آلودگی محیط زیست و از بین بردن خاک حاصلخیز در مزارع جلوگیری کرد.

(یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸) ۱۴:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها