شنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۷
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۶۰۵۵
گزارشگر : ۳۶۳۲
دنیای اقتصاد
سرویس سرویس عمومی

۶ قلم کالا در لیست طرح ویژه نظارتی

افزایش درخواست برای رصد بازار در ماه رمضان موجب شد تا در سال جاری نیز طبق روال هرساله کنترل و نظارت بر بازار کالاها و خدمات افزایش یابد که ماحصل این رصد از آغاز شروع ماه رمضان ۷۲۰ مورد بازرسی از واحدهای صنفی در طرح نظارتی ویژه رمضان بوده است.

در این خصوص معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت تعداد کل بازرسی‌های انجام گرفته از صنوف شهر تهران و کالاهای مرتبط با ایام ماه رمضان شامل مرغ، روغن، شکر، خرما، زولبیا بامیه و حبوبات را ۷۲۰ فقره برشمرد و بیان کرد: جمع ارزش ریالی کل پرونده‌های متشکله نزدیک به ۷۰۰ میلیون ریال بوده که برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است. به گزارش«شاتا» شهرام میرآخورلو با بیان این مطلب افزود: با فرا رسیدن ماه رمضان طرح بازرسی، نظارت و پایش بازار اقلام هدف و پرمصرف ماه رمضان که از دهم اردیبهشت در سراسر کشور شروع شده تشدید شد و این طرح همچنان ادامه دارد. وی تصریح کرد: کنترل و نظارت بر بازار کالاها و خدمات به‌عنوان یک ضرورت در حوزه بازرسی سازمان حمایت در طول سال مدنظر بوده و طبق روال هر ساله با توجه به افزایش تقاضای مردم در این ایام تشدید می‌شود.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اهداف اجرای این طرح در کشور را تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم، کنترل و نظارت بر وضعیت بازار کالاهای اساسی در مراحل تامین و توزیع، ایجاد بستر مناسب برای تامین و توزیع مایحتاج عمومی، جلوگیری از سوءاستفاده برخی عوامل سودجو از جو روانی بازار ناشی از افزایش تقاضا در این ایام توام با عدم تعادل عرضه و تقاضا در پاره‌ای موارد و رسیدگی فوری و دقیق و کارشناسی به شکایات و گزارش‌های مردمی عنوان کرد. میرآخورلو افزود: به منظور ایجاد هم‌افزایی و اجرای دقیق‌تر این طرح، با بهره‌گیری از ظرفیت بازرسی سازمان صمت، اتاق اصناف، اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط مسوول برنامه‌ریزی و تدابیر لازم برای نظارت و پایش موثر و بهنگام فرآیند تامین و توزیع کالا با قیمت مناسب به مردم اتخاذ شده است.

این مقام مسوول اضافه کرد: کارشناسان ویژه این سازمان در ایام مزبور با برگزاری گشت‌های مشترک بازرسی با سایر دستگاه‌ها و اتحادیه‌های مربوطه، علاوه بر استقرار اکیپ‌های بازرسی در قالب‌های سیار و ثابت در مراکز عمده عرضه کالا، نسبت به بازرسی میدانی از مبادی مختلف اعم از انبارها و مراکز نگهداری عمده کالا، بنکداران، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار و واحدهای صنفی اقدام می‌کنند. میرآخورلو درباره آمار بازرسی‌های انجام شده بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها نیز اعلام کرد: طی اردیبهشت‌ماه از تعداد ۱۱۴ هزار و ۲۳۶ بازرسی انجام شده درخصوص امتناع از عرضه و گرانفروشی در مجموع ۶۴۷۱ پرونده تخلف به ارزش بیش از ۳۹۲ میلیارد ریال تنظیم و به ادارات کل تعزیرات حکومتی استان‌ها برای رسیدگی ارسال شده است.

وی در ارتباط با بازرسی‌های انجام شده در حوزه واحدهای تولیدی، عمده و خرده فروشی بابت سایر تخلفات گفت: تعداد ۱۲۹ هزار و ۴۹۱ مورد بازرسی انجام گرفته که در مجموع ۸۵۹۳ پرونده  تنظیم شده است. معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت ضمن اعلام تداوم و تشدید اقدامات نظارتی و بازرسی درخصوص پیشگیری از هرگونه کمبود و افزایش غیر‌منطقی قیمت کالا و خدمات عنوان کرد: پایش مستمر بازار و تشدید اقدامات بازرسی و نظارتی بر واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی با اهداف تنظیم مطلوب بازار و رفع التهاب کالایی، ایجاد آرامش در فضای روانی جامعه و برخورد موثر با تخلفات احتمالی، بسیج همه امکانات و نیروهای تحت اختیار، استفاده از توان ناظران افتخاری و تسریع در رسیدگی به‌شکایات در دستور کار این سازمان و سازمان صمت استان‌ها و اتاق‌های اصناف سراسر کشور قرار دارد.

(شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸) ۱۰:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها