شنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۰
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۶۰۵۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس اقتصاد

مقصد پول خارجی در صنعت غذا

مقاصد ورود سرمایه خارجی برای گروه صنایع غذایی معرفی شدند. آمار منتشر شده از روند جذب سرمایه خارجی تا پایان نیمه زمستان سال گذشته بیانگر آن است که در دوره زمانی مورد بررسی در مجموع ۱۰ مصوبه در گروه صنایع غذایی برای استان‌های «تهران، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و لرستان» از سوی هیات سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده است.

آمار اعلام شده بیانگر آن است که تا پایان بهمن سال گذشته، در مجموع ۶۵ طرح صنعتی، معدنی و تجاری موفق به اخذ مجوز از سوی هیات سرمایه‌‌گذاری خارجی شده‌اند که مجموع سرمایه‌‌گذاری خارجی مصوب از سوی این کمیته بیش از ۹۱۴ میلیون دلار ثبت شده است که سهم گروه صنایع غذایی از سرمایه‌گذاری مصوب تنها ۴۷ میلیون و ۶۴۵ هزار دلار بوده است. با بررسی آمار اعلام شده این نکته نمایان می‌شود که روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی تا پایان نیمه زمستان ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ افتی بیش از ۶۷ درصدی داشته است. افت سرمایه‌گذاری خارجی در مدت زمان مورد بررسی در حالی ثبت شده است که در این دوره زمانی به لحاظ تعداد طرح‌های مصوب برای سرمایه‌گذاری خارجی، رشدی نزدیک به ۵ درصد ثبت شده است که این امر بیانگر آن است که غالب طرح‌های مصوب تا پایان بهمن سال گذشته به طرح‌های کوچک و متوسط اختصاص داشته که در این میان می‌توان به مصوبات صادره برای گروه صنایع غذایی اشاره کرد.
 
افت جذب سرمایه‌‌گذاری خارجی در حالی ثبت شده است که براساس پیش‌بینی‌های صورت ‌گرفته برای بخش صنعت، معدن و تجارت در برنامه ششم توسعه رشد سالانه ۹ درصدی پیش‌بینی شده است؛ هدف‌‌گذاری‌ای ‌که تحقق آن، نیازمند جذب بیش از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه در سال است؛ رقمی که به‌ گفته تحلیلگران اقتصادی اجرای اهداف برنامه ششم توسعه را با تعلل و دیرکرد بسیار همراه خواهد کرد. فعالان اقتصادی معتقدند هنوز روند جذب پول خارجی در کشور با توجه به اعمال تحریم‌های جدید با دست‌‌اندازهایی مواجه است که باید برای رفع آنها راهکارهای اساسی و مدون در نظر گرفت. براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت در دوره زمانی مورد بررسی و از مجموع ۶۵ طرح صنعتی، معدنی و تجاری مصوب شده از سوی هیات سرمایه‌گذاری، ۱۰ طرح به گروه صنایع غذایی اختصاص داشته که با توجه به آمار اعلام‌شده این نکته نمایان می‌شود که نزدیک به یک‌ششم طرح‌های مصوب برای سرمایه‌گذاری خارجی در مدت زمان مورد بررسی به این گروه اختصاص داشته است.
 
براساس آمار اعلام شده در دوره زمانی مورد بررسی مجوزهای صادره از سوی کمیته سرمایه‌گذاری خارجی به طرح‌های «تولید انواع فرآورده‌های نوشیدنی (سه طرح)»، «تولید پخت انواع شیرینی»، «تولید مکمل‌های تغذیه‌ای»، «تولید انواع خمیر آماده پیتزا، کراکر، نان شیرینی، کیک و غذاهای آماده و آماده کنسروی»، «تولید کنسانتره انواع میوه»، «تولید انواع پودر شیرینی، نبات، نقل، بسته‌بندی کاکائو و بسته‌بندی قند و شکر»، «احداث واحد تولید غذای مسافر (کترینگ)» و «بسته‌بندی آب معدنی» اشاره کرد؛ داده‌های اعلام‌شده نشان‌دهنده آن است که بخشی از مصوبات صادره از سوی کمیته سرمایه‌گذاری خارجی به سرمایه‌گذاری جدید اختصاص داشته و بخشی در راستای افزایش سرمایه صورت گرفته است. از سوی دیگر داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان‌دهنده آن است که تا نیمه پایان زمستان سال گذشته در مجموع چهار استان «تهران، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و لرستان» توانسته‌اند مجوز سرمایه‌گذاری خارجی از هیات سرمایه‌گذاری خارجی کسب کنند.
مقاصد فرود سرمایه
 
براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی استان تهران با اخذ ۵ مصوبه از مجموع ۶۵ مصوبه تایید شده از سوی کمیته هیات سرمایه‌‌گذاری پیشتاز جذب سرمایه‌‌گذاری خارجی در گروه صنایع غذایی تا پایان بهمن سال گذشته بوده است؛ با توجه به مجموع طرح‌‌های مصوب در این استان می‌توان گفت تا پایان نیمه زمستان سال گذشته در مجموع نیمی از طرح‌های مصوب در این گروه به استان تهران اختصاص داشته است. ۵ طرح مصوب شده برای استان تهران به «دو طرح تولید انواع فرآورده‌های نوشیدنی»، «احداث واحد تولید غذای مسافر (کترینگ)»، «بسته‌بندی آب معدنی (افزایش سرمایه)» و «تولید انواع فرآورده‌های نوشیدنی (افزایش سرمایه)» اختصاص داشته است. براساس مصوبات صادره حجم سرمایه‌گذاری مصوب شده برای دو طرح تولید انواع فرآورده‌های نوشیدنی در این استان بیش از ۱۴ میلیون دلار بوده و برای احداث واحد تولید غذای مسافر (کترینگ) نیز سرمایه نزدیک به ۲ میلیون دلاری مصوب شده است. افزایش سرمایه مصوب شده برای بسته‌بندی آب معدنی نیز بیش از ۶ میلیون دلار ثبت شده و برای تولید انواع فرآورده‌های نوشیدنی نیز افزایش سرمایه ۵۷۳ هزار دلاری صورت گرفته است.
 
استان خراسان رضوی نیز در دوره زمانی مورد بررسی با اخذ دو طرح در گروه صنایع غذایی توانست در مدت زمان مورد بررسی در میان استان‌های جذاب برای سرمایه‌‌گذاران خارجی در این گروه قرار گیرد. با توجه به داده‌های اعلام شده طرح‌‌های مصوب برای صنایع غذایی در این استان شامل «تولید و پخت انواع شیرینی»، «تولید انواع پودر شیرینی، نبات، نقل، بسته‌بندی کاکائو و بسته‌بندی قند و شکر» می‌شود. سرمایه مصوب شده برای «تولید و پخت انواع شیرینی» در این استان نیز بیش از یک میلیون دلار ثبت شده و برای تولید انواع پودر شیرینی، نبات، نقل، بسته‌بندی کاکائو و بسته‌بندی قند و شکر نیز سرمایه ۶۰۰ هزار دلاری مصوب شده است.
 
با توجه به داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت، طرح مصوب در گروه صنایع غذایی برای آذربایجان غربی نیز شامل دو طرح «تولید انواع خمیر آماده پیتزا، ‌کراکر، ‌نان شیرینی، کیک و غذاهای آماده کنسروی» و «تولید کنسانتره انواع میوه» می‌شود. با توجه به آمار اعلام شده سرمایه‌گذاری مصوب شده برای تولید انواع خمیر آماده پیتزا، ‌کراکر، ‌نان شیرینی، کیک و غذاهای آماده کنسروی از سوی کمیته سرمایه‌گذاری خارجی برابر با ۸۰۰ هزار دلار بوده و سرمایه مصوب در کمیته سرمایه‌گذاری خارجی برای تولید کنسانتره انواع میوه نیز بیش از ۱۴ میلیون دلار ثبت شده است که با توجه به آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توان گفت طرح تولید کنسانتره انواع میوه بیشترین سهم سرمایه از مصوبات سرمایه‌گذاری خارجی در گروه صنایع غذایی را به خود اختصاص داده است. داده‌‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین نشان‌دهنده آن است که در دوره زمانی مورد بررسی از مجموع مصوبات هیات سرمایه‌‌گذاری یک طرح مرتبط با گروه صنایع نیز برای استان لرستان مصوب شده که این طرح به «تولید مکمل‌‌های تغذیه‌‌ای» مربوط می‌شود؛ برای تولید این طرح نیز بیش از ۵/ ۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مصوب شده است.
 
(شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸) ۱۰:۱۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها