شنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۵
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۸۶۰۵۰
گزارشگر : ۳۶۳۲
دنیای اقتصاد
سرویس اقتصاد
حافظ کبریتچی/ مدیرعامل شرکت هانی

الزامات رونق تولید موادغذایی

رونق تولید در صنایع مختلف یکی از مهم‌ترین شعارهای اقتصادی سال جاری به شمار می‌رود. از این رو، لازم است بسترهای لازم برای افزایش رونق، در دستور کار تولیدکنندگان، همچنین دولت قرار گیرد. در این زمینه بخش خصوصی و دولت وظایف سنگینی به دوش دارند. با توجه به اینکه طی یک‌سال اخیر فشار تحریم‌های یک‌جانبه از سوی آمریکا، اقتصاد کشور را با بحران جدی مواجه کرده است، بسیاری از تولیدکنندگان نتوانستند به پیشبرد اهداف از قبل تعیین شده خود برسند.

برخی از تولیدکنندگان مواد غذایی که عمده مواد اولیه و بسته‌بندی خود را از خارج از کشور وارد می‌کنند، طی این مدت مشکلات زیادی در زمینه تبادلات بانکی و نوسان نرخ ارز در بازار داشتند. این موارد علاوه بر اینکه هزینه‌های گزافی را در صورت‌های مالی این شرکت‌ها ایجاد کرد، باعث شد کمبود مواد اولیه به یک چالش جدی بدل شود. همچنین بسیاری از شرکت‌های غذایی صادرات‌محور نیز در این مدت مشکلاتی از این قبیل را تجربه کردند که مهم‌ترین آنها معطوف به از دست دادن بازارهای هدف به دلیل تحریم‌های اقتصادی بود.

این روزها و با شرایط اقتصادی که در کشور حاکم است، بسیاری از تولیدکنندگان محصولات غذایی از جمله هانی، در حال جنگ برای بقا و نه جنگ برای توسعه و محصول جدیدتر هستند. این واحدها تمام انرژی خود را گذاشته‌اند تا مجموعه‌های خود را حفظ کنند و در عین حال تلاش روزافزونی صورت گرفته که بتوانیم شاهد توسعه واحدهای تولیدی باشیم که در این شرایط چندان آسان به نظر نمی‌رسد. با توجه به مشکلات متعددی که در این صنعت مهم کشور وجود دارد، لزوم همکاری دولت و بخش خصوصی بیش از گذشته احساس می‌شود. دولت می‌تواند با انعطاف‌‌پذیری بیشتر و تعامل، مسیری را ایجاد کند که تولیدکننده با امنیت بیشتری محصول خود را روانه بازار کند. وجود واسطه‌ها و دلال‌ها یکی از مهم‌ترین آفات صنعت غذای کشور به شمار می‌رود. در این زمینه تنها دولت است که می‌تواند با برنامه‌ریزی‌های مدون و نظارت دقیق‌تر فضایی را ایجاد کند تا دست این واسطه از بازار دور بماند. اگر دولت بتواند مکانیزمی ایجاد کند که طی آن قیمت مواد اولیه مشخص و با فرمول معینی تعیین شود، تولیدکنندگان می‌توانند با سهولت بیشتری برنامه‌ریزی کرده و مواد اولیه را تهیه کنند. همچنین این نوع قیمت‌گذاری سوء استفاده و رانت‌ها را از صنعت غذا دور می‌کند و باعث رونق بیشتر می‌شود.

در زمینه بسته‌بندی نیز به همین منوال است. اگر مشخص شود مقدار فویلی که وارد کشور می‌شود در کجا و چگونه مصرف می‌شود، هیچ زمانی واسطه‌ها نمی‌توانند با سودجویی و با قیمت‌های بیشتر این مواد را به تولیدکنندگان بفروشند. دولت اگر شناسایی کند که هر واحد تولیدی به چه اندازه مواد بسته‌بندی مصرف می‌کند، می‌تواند در زمینه واردات، گمرک و ارائه تسهیلات کمک شایانی داشته باشد. در شرکت هانی نوع و کیفیت بسته‌بندی محصولات منحصر به فرد است. از نظر نفوذپذیری، سالم باقی ماندن غذا و حفظ ویتامین و ارزش غذایی این نوع بسته‌بندی یکی از بهترین‌ها در دنیا محسوب می‌شود. مزیت دیگری که این بسته‌بندی دارد و محصول نهایی را با کیفیت بهتری ارائه می‌دهد، درخصوص زمان اتوکلاو است. این نوع بسته‌بندی از آلومینیوم تشکیل شده و انتقال حرارت در آلومینیوم نسبت به قوطی‌های فلزی سریع‌تر انجام می‌شود. از این رو محصولی تولید می‌شود که فرآیند حرارتی کمتری برای استریل شدن نیاز دارد و کیفیت بالاتری دارد. این نوع بسته‌بندی در رده بسته‌های نظامی قرار دارد. تنها نوع بسته‌بندی است که در زیر باران و آب زنگ نمی‌زند و اکسیده نمی‌شود.

اما در زمینه صادرات، شرکت‌های غذایی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور به شمار می‌روند. شرکت هانی از ۶ سال گذشته بحث صادرات را به‌صورت جدی دنبال کرده است. کشورهایی نظیر کانادا، هلند، سوئد، آلمان و انگلستان از مهم‌ترین بازارهای هدف هانی به شمار می‌روند. در تمام دنیا غذای ایرانی منحصر به فرد بوده و جزو غذاهایی است که تمام دنیا آن را می‌پسندند. این نوع غذاها به دلیل اینکه طعم طبیعی خود را حفظ می‌کند و مواد تشکیل‌دهنده مشخصی دارد، مشتریان خود را در سراسر دنیا دارد. با وجود این از بعد از تحریم‌ها دریافت پول در ازای فروش محصول با مشکلات بسیار زیادی همراه شده است. تولیدکنندگان غذایی مانع جدی در زمینه صادرات محصولات خود ندارند و تنها در بخش مبادلات بانکی است که این موضوع نیز از یک‌سال اخیر بسیار جدی‌تر شده است.

یکی دیگر از مهم‌ترین موضوعات حول محور صنعت غذا، در زمینه مالیات ارزش افزوده است. هدفمند نبودن کلیت ارزش افزوده یکی از مهم‌ترین مشکلات این مکانیزم است. بسیاری از شرکت‌ها حتی در زمینه تامین مواد اولیه چه در گمرک چه در کشور‌های خارجی با مشکلات بسیاری مواجه هستند و مطمئنا نمی‌توانند به موقع مالیات خود را به دولت پرداخت کنند. همچنین بسیاری از دلال‌ها و واسطه‌ها در این مسیر مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند و کارخانه‌های تولیدی موظف به پرداخت مالیات این گروه نیز هستند. در تمام دنیا نحوه پرداخت مالیات به گونه‌ای است که مصرف‌کننده نهایی موظف به پرداخت آن است، اما در ایران این مهم از مسیر اصلی خود منحرف شده و تولیدکننده قبل از وصول مطالبات خود موظف است مالیات ارزش افزوده را پرداخت کند.

(شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸) ۱۰:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها