شنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۸:۳۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۶۰۴۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تولید محصولات کشاورزی با گذشته قابل قیاس نیست/ ضرورت رفع قوانین و مقررات یک شبه صادرات

نورانی گفت: با توجه به افزایش رحمت الهی در سال رونق تولید، تولید محصولات کشاورزی با مدت مشابه سال قبل قابل مقایسه نیست.

رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید اظهار کرد: اظهار کرد: با توجه به افزایش بارش و رحمت الهی در سال رونق تولید، تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات باغی با مدت مشابه سال قبل قابل مقایسه نیست.
وی با اشاره به اینکه وضعیت آب‌های زیر زمینی مناسب است، افزود: امسال بسیاری از چشمه‌هایی که در طول ۵۰ سال گذشته خشک شده بودند، پر آب شدند.
نورانی ادامه داد: با وجود شرایط مساعد تولید، انتظار می‌رود که صادرات مناسبی به بازار‌های هدف داشته باشیم. البته رونق صادرات مشروط به رفع موانع صادراتی و مقررات یک شبه است.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه استمرار مقررات فعلی به زیان صادرات تمام می‌شود، گفت: با وجود قوانین یک شبه صادرات، بسیاری از صادرکنندگان حرفه‌ای کنار گذاشته شدند چرا که اعطای مشوق و یارانه صادراتی در مواقعی که با مازاد کالا در داخل روبه‌رو می‌شویم، راهکار مناسبی نیست و از قبل باید بستر‌های صادرات فراهم شود.
به گفته وی، اگر امسال هم روند وضع مقررات یک شبه صادرات از سوی مسئولان کماکان پابرجا باشد، صادرات رونقی نخواهد گرفت که امیدواریم اظهارات صادرکنندگان به گوش مسئولان ذی ربط برسد.
نورانی با اشاره به اینکه صادرات میوه و تره بار از فساد پذیری بالایی برخوردار است، بیان کرد: نبود بیمه فساد پذیری محصولات در بحث حمل و نقل جاده‌ای و دریایی منجر به ریسک بالای صادرات شده است.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: ارزش صادرات محصولات میوه و تره بار نسبت به سایر کالا‌ها چندان نیست که صادرکننده تمام سرمایه خود را در یک کشور خارجی دپو کند تا منتظر بماند که ارزش صادرات را پس از تبدیل به ارز وارد کشور کند چرا که برای خرید تجهیزات نیاز به نقدینگی دارند که به همین خاطر صادرکنندگان میوه و تره بار و گل ناگریزند که ارز خود را به صرافان محلی بدهند تا ریال آن وارد سیستم بانکی شود.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی تحریم مقررات بانک مرکزی برای محصولات فساد پذیر قابل اجرا نیست، گفت: با پافشاری بانک مرکزی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما، صادرکنندگان به ناچار باید صادرات را رها کنند که در نتیجه با از دست دادن بازار‌های صادراتی، رقبا وارد بازار خواهند شد.
نورانی لغو مقررات یک شبه را تنها راهکار رونق صادرات برشمرد و افزود: اگر دولت مقررات یک شبه صادرات را بر ندارد، بدون تردید صادرات از ریل اصلی خارج می‌شود و تجار خارجی خود از عمده فروشی‌ها به طور مستقیم اقدام به خرید و خروج بار از مرز‌های کشور خارج می‌کند.
این مقام مسئول در پایان با انتقاد از تعطیلی کشتیرانی‌های داخلی در بندر بوشهر همزمان با کشتیرانی خارجی از سال ۹۲ تصریح کرد: با تعطیلی بندر بوشهر از سال ۹۲ به بعد به عنوان یکی از بندر‌های استراتژی که ما را به کشور‌های حوزه خلیج فارس متصل می‌کند، در شرایط فعلی تحریم چاره‌ای نداریم جز اینکه محصولات را از مسیر کشور‌های ثالث صادر کنیم که در نتیجه اگر یک لحظه کوتاهی در حمل و نقل صورت گیرد، محصولات کیفیت خود را از دست می‌دهند.

(شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸) ۰۸:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها