پنج شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۶۰۲۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

رها سازی ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید در رودخانه های مازندران آغاز شد

رها سازی ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید در ۲۳ رودخانه شیلاتی منتهی به سواحل مازندرانی دریای خزر از امروز پنجشنبه آغاز شده است.

آئین نمادین رهاسازی بچه ماهی های سفید با حضور استاندار مازندران و رئیس شیلات ایران در مرکز تکثیر و پرورش بچه ماهی شهید رجایی ساری برگزار شد.
مدیرکل شیلاب مازندران در این مراسم گفت که پارسال حدود ۷۰ میلیون قطعه بچه بچه ماهی سفید به صورت مصنوعی تکثیر و در رودخانه های شیلاتی استان رها شده بود که امسال به ۸۰ میلیون قطعه افزایش یافت.
ولی الله محمدزاده با اعلام اینکه اگر ۱۰ درصد این بچه ماهی ها در تور صیادان استان مازندران قرار بگیرند، سرمایه گذاری تکثیر مصنوعی توجیه اقتصادی دارد، افزود: هدف از این کار علاوه بر باز سازی ذخایر دریای خزر، بالا بردن مقدار صید ماهیگیران عضو شرکت صیادی پره استان است.
پارسال حدود ۶ هزار تن انواع ماهی استخوانی توسط چهار هزار و ۲۰۰ صیاد در قالب ۵۴ شرکت تعاونی در سواحل مازندران صید شده است.
بر اساس تصمیم کمیته صید سازمان شیلات ایران هر ساله صید ماهیان استخوانی سواحل استان مازندران از بیستم مهر ماه آغاز می شود و تا پانزدهم فروردین سال بعد به پایان می رسد.
گونه های کفال، ماهی سفید و کپور عمده ترین ماهیان استخوانی دریای خزر هستند که توسط ماهیگران صید و در بازار عرضه می شود.
حدود ۸۰ درصد ماهیان دریای خزر رودکوچ هستند که برای تخم ریزی باید به رودخانه ها مهاجرت کنند، ولی به دلایل مختلف ازجمله برداشت بی رویه شن وماسه، ساخت وسازهای غیرمجازدرحاشیه رودخانه ها و از بین رفتن مسیر مهاجرت ماهیان، زیستگاه های طبیعی ماهیان تخریب شده که همین امرباعث شده تا تکثیر بچه ماهی درمراکزبازسازی برای کمک به توسعه پایدارصیدوصیادی یکی ازاولویتهای کاری شیلات شود.
ورود انواع آلاینده های شهری، صنعتی و کشاورزی به رودخانه ها، برداشت بی رویه و غیر مسئولانه از بستر و تجاوز به حریم رودخانه ها، احداث سد و پل بدون در نظر گرفتن مسیرهای ماهی بر روی رودخانه ها و همچنین وجود صیادان غیر مجاز در مصب و داخل رودخانه ها سبب شده تا زادآوری ماهیان سفید دچار اختلال شود و تکثیر و تولید مصنوعی بچه ماهیان و رهاسازی آنها در دستور کار قرار گیرد.
مرکز تکثیر، پرورش و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری که مسئولیت تکثیر بچه ماهیان را بر عهده دارد، لارو های ماهی را پس از پرورش به وزن یک تا سه گرمی با هماهنگی اتحادیه صیادی پره، یگان حفاظت آبزیان شیلات و حفاظت محیط زیست در رودخانه های استان رها می کند.
سابقه تکثیر و تولید مصنوعی بچه ماهیان گرم آبی در مازندران به سال ۱۳۵۲ بر می گردد.

(پنج شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸) ۱۴:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها