پنج شنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۴
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۸۶۰۱۵
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

خرید تضمینی گندم از ۲ میلیون تُن فراتر رفت

ایمانی گفت: از ابتدای فصل برداشت تا کنون بیش از ۲ میلیون تن گندم خریداری شده که تمامی وجه آن به محض درج در سامانه واریز شده است.

علیقلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران، وضعیت مزارع گندم را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی، امسال مزارع گندم از رشد رویشی مناسبی برخوردار است.
 
وی با اشاره به اینکه امسال برای چهارمین سال متوالی خودکفایی گندم ادامه خواهد داشت، افزود: با توجه به شرایط مساعد تولید و تامین نیاز کشور از تولید داخل نیازی به واردات نداریم.
 
ایمانی ادامه داد: شرایط مطلوب رشد گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۲۰ درصد رشد داشته  که این امر بیانگر آن است که افزایش عملکرد در مزارع دیم، خسارت سیل اخیر در برخی استان‌ها را جبران کرده است.
 
به گفته وی، براساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تا کنون بیش از ۲ میلیون تن گندم خریداری شده که تمامی وجه آن به محض درج در سامانه واریز شده است.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه برداشت گندم از مناطق گرمسیری در حال انجام است، بیان کرد: با استمرار شرایط مساعد برداشت از مناطق معتدل پیش بینی می‌شود که تولید امسال به بیش از ۱۴ میلیون تن برسد.
 
نرخ واقعی هر کیلو خرید تضمینی گندم ۱۸۵۰ تومان است/آینده تولیدگندم در معرض خطر است
 
وی با بیان اینکه بهای گندم خریداری شده به روز پرداخت می‌شود، گفت: از ابتدای فصل خرید تاکنون، بهای گندم پس از درج اطلاعات در سامانه به حساب کشاورزان واریز می‌شود که با افزایش میزان برداشت و خرید انتظار می‌رود که پرداخت‌ها همچنان به روز صورت گیرد.
 
نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران نرخ پایه هر کیلو خرید تضمینی گندم را ۱۷۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد، دولت تمهیداتی همچون پرداخت کرایه حمل و جایزه افت پاکی را به کشاورزان پرداخت می‌کند تا بخشی از هزینه تولید جبران شود.
 
وی پیرامون مباحث مطرح شده در باره خروج غیر قانونی گندم از مرز‌های کشور بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته، کشاورزان خود را مقید می‌دانند تا گندم تولیدی را به سیلو‌های خرید تحویل دهند. هر چند همانند سنوات گذشته برخی افراد گندم را به امید افزایش قیمت خریداری و در انبار‌ها نگه داری و یا پس از تبدیل گندم به آرد نسبت به قاچاق آن از مرز‌های کشور اقدام می‌کنند.
 
ایمانی روند خرید کنونی گندم را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به آنکه نان مردم در گرو گندم تولیدی است، از کشاورزان انتظار می‌رود همانند روند فعلی گندم تولیدی خود را تحویل مراکز دولتی دهند تا مردم در تامین نان مورد نیاز خود مشکلی نداشته باشند.
 
نایب رئیس بنیاد توانمندسازی گندمکاران در پایان با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی همانند بخش‌های صنعت و خدمات چالش‌های وجود دارد، تصریح کرد: برخی کشاورزان در فصل زمستان به سبب تامین هزینه ها با فروش  گندم ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان زیر قیمت خرید تضمینی مجبور به معامله با سلف خران شدند.
(پنج شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸) ۱۱:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها