سه شنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۳:۰۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۵۹۴۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تجار در تحویل نهاده‌های دامی بهانه تراشی می‌کنند/قیمت تمام شده هر کیلو شیر خام ۲ هزار و ۵۷۰ تومان

سلطانی گفت: واردکنندگان به بهانه نبود ماشین برای بارگیری، از توزیع نهاده با نرخ مصوب امتناع می‌کنند تا بامتشنج کردن بازار، قیمت‌ها را بالا ببرند.

 سعید سلطانی مدیر عامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه در واردات نهاده‌های دامی مشکلی وجود ندارد، اظهار کرد: مشکلات مربوط به حمل و نقل و تاخیر در تحویل بار موجب شده است تا نهاده با نرخ مصوب به دست تولیدکنندگان نرسد که در نتیجه قیمت نهاده‌های دامی با نوساناتی در بازار روبروست.
وی افزود: در حال حاضر واردکنندگان به بهانه نبود ماشین برای بارگیری از توزیع نهاده با نرخ مصوب امتناع می‌کنند تا با اختلال و متشنج کردن بازار، قیمت‌ها را بالا ببرند.
سلطانی درباره اینکه آیا توزیع نهاده‌های دامی طبق اظهارات معاون امور تولیدات دام در دست دولت است، گفت: اگرچه دولت توزیع نهاده‌ها را در اختیار گرفته است و پس از واریز پول به تولیدکنندگان حواله می‌دهند، اما وقتی برای بارگیری به تجار مراجعه می‌کنیم، آن‌ها بحث حمل و نقل را مطرح می‌کنند، در حالیکه ماشین برای بارگیری وجود دارد.
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه مرغدار و دامدار با موجود زنده سرو کار دارد و نمی‌تواند منتظر دریافت نهاده با نرخ مصوب بماند، از این رو واردکنندگان به بهانه‌های مختلف از توزیع نهاده با نرخ مصوب سرباز می‌زنند تا بتوانند با قیمت دلخواه کالای مانده در انبار‌ها را توزیع کنند.
به گفته وی، با توجه به آنکه هر گونه واردات نهاده‌های دامی با مجوز وزارت جهاد کشاورزی و ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت می‌گیرد، بنابراین قیمت این نهاده‌ها نباید خارج از قیمت مصوب شبکه توزیع در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد، در حالیکه واردکنندگان با بکارگیری برخی راهکار‌ها نهاده‌ها را با قیمت بالاتر در اختیار دامداران و مرغداران قرار می‌دهند و در فاکتور نرخ مصوب را درج می‌کنند.
سلطانی نرخ مصوب هر کیلو ذرت را یک هزار و ۳۵۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که کنجاله سویا بالای ۵ هزار تومان و ذرت یک هزار و ۹۰۰ تا ۲ هزار تومان عرضه می‌شود و توزیع کنندگان رقم اضافه را بدون درج در فاکتور نقدا از تولیدکننده دریافت می‌کنند.
مدیرعامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه ۷۰ درصد قیمت تمام شده شیرخام را خوراک دام تشکیل می‌دهد، افزود: با توجه به اختلاف ۵۰ درصدی قیمت مصوب نهاده‌های دامی با بازار آزاد، طبیعی است که به همین میزان این نوسان در قیمت تمام شده تولید تاثیر بگذارد.
وی در پایان قیمت تمام شده هر کیلو شیر خام را ۲ هزار و ۵۷۰ تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون هر کیلو شیرخام با نرخ ۲ هزار تومان از دامداران خریداری می‌شود، از این رو درخواست افزایش قیمت شیر خام را به ستاد تنظیم بازار داده ایم که هنوز نرخ جدید از سوی مسئولان دولتی اعلام نشده است.

(سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸) ۰۳:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها