جمعه / ۳ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۸
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۸۵۸۴۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس شیرینی و شکلات

ارزآوری ۸۰۰ میلیون دلاری شکلات به کشور/ نوسان ۲۰ درصدی قیمت شکلات در بازار

مغازه‌ای گفت: سال گذشته صادرات شکلات حدود ۸۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور در برداشت که با استمرار افزایش هزینه‌های تولید دیگر جایگاهی نخواهیم داشت.

بازارجمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات از افزایش قیمت شکلات خبر داد و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، امسال قیمت شکلات ۱۰ تا ۲۰ درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به اینکه شکر با نرخ مصوب به صورت قطره چکانی توزیع می‌شود، افزود: با وجود آنکه به طور متوسط ماهانه ۵۰ هزار تن شکر در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد، طبق رایزنی‌های صورت گرفته قرار شد ۴۰ هزار تن شکربا نرخ مصوب ۳ هزار و ۴۰۰ تومان در اختیار واحد‌ها قرار گیرد که این میزان ۲ سوم مصرف ماهانه است.
مغازه‌ای با بیان اینکه در زمینه روغن و واردات مواد اولیه مشکلاتی وجود دارد، گفت: اگرچه دولت کارخانه‌ها را موظف کرده تا روغن در اختیار واحد‌ها قرار دهند، اما تاکنون سهمیه‌ای دریافت نکردیم.
این مقام مسئول میزان مصرف روغن در سال را ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: براساس پیگیری‌های صورت گرفته قرار است ماهانه رقمی حدود ۴ تا ۵ هزار تن روغن از محل ذخایر استراتژیک یا محل‌هایی که شرکت بازرگانی دولتی در اختیار کارخانه‌های روغن کشی قرار می‌دهد، در اختیار واحد‌ها قرار گیرد.
وی ادامه داد: با توجه به آنکه بیشترین مصرف در روغن پالم است، از این رو تامین مابقی نیاز از بازار آزاد به سختی انجام می‌شود.
دبیر انجمن بیسکویت و شکلات از افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت آرد خبر داد و گفت: با حذف یارانه گندم از صنف و صنعت، قیمت هر کیلو گندم از ۹۰۰ به یک هزار و ۸۵۰ و آرد از یک هزار و ۳۰۰ به ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته که تمامی این عوامل افزایش هزینه تولید و قیمت تمام شده را به همراه داشته است.
مغازه‌ای با بیان اینکه سال گذشته صادرات شکلات حدود ۸۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور در برداشت، اظهار کرد: با توجه به آنکه شکلات کالای لوکس به شمار می‌رود، از این رو با استمرار افزایش هزینه‌های تولید امکان رقابت در بازار‌های هدف وجود ندارد.
وی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه انواع اسانس، نگه دارنده‌ها و رنگ‌های خوراکی از خارج تهیه می‌شود، از این رو واردات با ارز آزاد، افزایش هزینه‌های تولید را در بردارد که تولیدکنندگان برای جبران هزینه‌های چاره‌ای جز تغییر قیمت محصول ندارند که درنهایت کاهش قدرت خرید خانوار موجب شده تا شکلات به عنوان کالای لوکس از سبد مصرفی حذف شود.

(جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۸) ۱۱:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها