پنج شنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۰:۵۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۵۸۳۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

درآمدزایی صنعت بذر مورد غفلت قرار گرفته است

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: صنعت بذر در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته حال اینکه این صنعت سومین گردش مالی را در جهان دارد.

سیدباقر محمودی در آیین تودیع و معارفه رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی اظهار کرد: بذر از حوزه های بسیار پردرآمد کشاورزی است اما متاسفانه عمده نیاز کشور ما در این بخش از واردات تامین می شود.
وی بر تولید بذر در کشور تاکید کرد و افزود: این توانمندی و ظرفیت وجود دارد و مراکز تحقیقات کشاورزی باید به این حوزه، که دارای سودآوری بسیار بالایی است توجه ویژه ای داشته باشند.
محمودی اظهار کرد: تشکل های دانش بنیان باید به این حوزه وارد شوند چرا که اکنون با توجه به مسایل و مشکلاتی که از ناحیه تحریم ها ایجاد شده، ما نیازمند تولید بذر مصرفی خود در داخل هستیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: سالانه تنها معادل 160 میلیون دلار بذر صیفی و سبزی وارد کشور می شود.
* کارشناس کشاورزی در قامت وزیر
معاون آموزش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز با تاکید بر لزوم پهنه بندی عرصه های کشاورزی نیز گفت: هر کارشناس باید در قامت وزیر جهاد کشاورزی منطقه خود عمل کند.
علی اکبر مویدی افزود: کارشناسان باید اطلاعات و یافته های علمی و تحقیقاتی را وارد پهنه ها کنند و این امر باید اتفاق بیفتد و گرنه این سازمان به هدف غایی خود نرسیده است.
وی بر آموزش بهره برداران بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: در حوزه علمی و کاربردی بخش کشاورزی دیگر دانشجویی نخواهیم داشت و هدف اصلی ما آموزش بهره برداران و نیروها است.
*بارش 330 میلیمتر باران در خراسان شمالی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 330 میلیمتر باران در این استان باریده که میزان و پراکنش بارندگی ها بسیار مطلوب بوده است.
عبدالله یوسفی افزود: پیش بینی می شود امسال 310 تا 330 هزار تن گندم در استان برداشت و 250 تا 270 هزار تن گندم مازاد از کشاورزان خریداری شود که در مقایسه با سال گذشته رشدی چشمگیر خواهد داشت.
* لزوم ایجاد ایستگاه تحقیقات انگور در استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خواستار ایجاد ایستگاه تحقیقات انگور در این استان شد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی پیش تر قول این کار را داده بود که اکنون به مطالبه جدی کشاورزان تبدیل شده است.
در این آیین با قدردانی از خدمات علیرضا اسلامی، جلیل علوی به عنوان رئیس جدید مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی معرفی شد.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که افزون بر 82 هزار بهره برداری بخش کشاورزی در آن فعالیت دارند.

(پنج شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸) ۰۰:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها