چهارشنبه / ۱ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۴۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۵۸۳۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

پرورش بز شیری مورسیا اسپانیا در یزد آغاز شد

جانشین رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: با ورود اولین محموله بز شیری نژاد مورسیا اسپانیا به استان، طرح پرورش این حیوان با ظرفیت هزار و 200 راس آغاز شد.

سید حسین بخشایش اظهار داشت: بامداد امروز یک هزار و 140 راس بز ماده و 60 راس بز نر بالغ، مستقیما از اسپانیا به یزد انتقال و به سایت پرورش واقع در بخش فهرج یزد منتقل شدند.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی یزد درباره اهداف کلان طرح توجیهی پرورش این حیوان در راستای تحقق اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی یادآور شد: به دلیل مزیت ها و ویژگی های خاص این نژاد نسبت به سایر نژادها نظیر 210 روز دوره شیردهی با تولید بیش از 600 کیلوگرم شیر با چربی 5.7 درصد و پروتئین 3.4 درصد، مدت زمان کوتاه بلوغ، چند قلوزایی و سازگاری با اقلیم منطقه، پرورش آن در یزد آغاز شد.
بخشایش افزود: با ورود بز مورسیا، گام موثری در توسعه اقتصادی صنعت دامداری استان و به تبع آن کشور برداشته شده است.
مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: توسعه ، پرورش، تکثیر و اصلاح نژاد دام های پرتولید، افزایش بهره وری از نهاده های دامی، توسعه صنعت لبنیات حاصل از شیر بز، دستیابی به بازارهای برون مرزی، توسعه اشتغال پایدار روستایی و بهبود معیشت خانوارها با ترویج و توسعه دامداری های پرورش نژادهای اصلاح شده پر تولید روستایی از جمله اهداف کلان طرح پرورش بز مورسیاست.
بخشایش درباره ویژگی های اقتصادی طرح پرورش و تاثیرگذاری قابل توجه آن در بالابردن بهره وری و توسعه پایدار بخش کشاورزی و حفظ امنیت غذایی استان و کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از علوفه تولیدی در کشور به وسیله کشاورزان خرده پا تولید می شود ولی عملا وارد چرخه بازار نمی شود.
وی با بیان اینکه پرورش بز مورسیا می تواند این حجم زیاد علوفه را با ایجاد امکان استفاده بهینه از منابع خرد و پراکنده تبدیل به کالای قابل عرضه به بازار کند، ادامه داد: این موضوع در صورت تحقق ، بسیاری از معادله کلان اقتصادی را به گونه ای مثبت جابه جا می کند. بز مورسیا در مقایسه با سایر رکوردهای استاندارد نژادی نظیر هلشتاین، آلپاین و سانن در زمینه بهره وری تولید چربی، پروتیئن و لاکتوز با تفاوت معناداری عملکرد بسیار بالاتری دارد و شیر پرچرب این حیوان برای تولید پنیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

(چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸) ۱۵:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها