چهارشنبه / ۱ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۳۹
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۸۵۸۲۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس تغذیه و سلامتی

توصیه های روزه داری به بیماران خاص/قهوه و چای را حذف کنید

عضو دفتر بهبود سلامت جامعه در توصیه به روزه داران مبتلا به بیماری های کلیوی، گفت: این افراد باید به مقدار زیادی از سبزیجات و میوه های پر آب از جمله هندوانه مصرف کنند.

پریسا ترابی در خصوص تغذیه سالم در ایام ماه مبارک رمضان، افزود: روزه داران باید در این ایام نسبت به وجود تنوع و تعادل در برنامه غذایی خود دقت کنند و از گروه میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات و در کنار آن غلات، گوشت و تخم مرغ استفاده کنند.
وی ادامه داد: توصیه می‌شود مصرف برخی مواد غذایی به ویژه در سحر محدود شود و غذاهای چرب، سرخ کرده و شور که موجب تشنگی می‌شوند، استفاده نشود. به علاوه مصرف نوشابه‌های گازدار که سبب سو هاضمه و کاهش اشتها می‌شوند نیز در افطار و سحر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
ترابی در توصیه به بیماران خاص نیز عنوان کرد: تمامی افرادی که دارای بیماری‌های خاص از جمله بیماری‌های قلبی، کلیوی، قند و فشار خون هستند ابتدا باید با نظر پزشک روز بگیرند و در صورت موافقت پزشک ابتدا باید ساعات مصرف داروهای خود را تنظیم کنند.
وی افزود: برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های کلیوی نیاز به مصرف زیاد دارند و به دلیل طولانی بودن ساعات روز به گرمای هوا این افراد حتماً باید با نظر پزشک روزه بگیرند.
ترابی تاکید کرد: افرادی که مبتلا به سنگ کلیه، نارسایی یا هر نوع بیماری کلیوی هستند، در صورت روزه داری باید نسبت به مصرف مایعات، میوه و سبزی‌های پر آب همچون هندوانه توجه زیادی داشته و در فاصله افطار تا سحر به مقدار زیاد از این مواد استفاده کنند.
عضو دفتر بهبود سلامت جامعه با بیان اینکه به طور کلی یک فرد بزرگسال نیاز به ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز دارد، اظهار داشت: این آب می‌توانند از آب خورشت، عرقیجات، شربت‌ها، میوه‌ها و سبزی‌ها تأمین شود و در ایام ماه مبارک رمضان نیز روزه داران به منظور پیشگیری از کاهش آب بدن باید نسبت به مصرف تمامی این مواد توجه کنند.
ترابی توصیه کرد: مصرف برخی نوشیدنی‌ها از جمله قهوه و چای چه در حالت عادی و چه در ایام ماه مبارک رمضان توصیه نمی‌شود زیرا این نوشیدنی‌ها به دلیل ادرارآور بودن موجب دفع آب از بدن می‌شوند.

(چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸) ۱۵:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها