سه شنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۶:۲۹
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۸۵۸۰۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

4میلیون حشره در وزارت جهاد کشاورزی نگهداری می‌شود

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به بزرگترین بانک و موزه حشرات گیاهی در ایران گفت: در این بانک بالغ بر ۴ میلیون حشره در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد.

کاظم خاوازی رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی تنوع زیستی اظهار کرد: ایران یکی از کشورهایی است که تسلط کامل به فلور گیاهی خود دارد و در این راستا 149 اطلس فلور گیاهان جنگلی و مرتعی توسط وزارت جهاد کشاورزی چاپ شده است.
وی افزود: با چاپ آخرین نسخه اطلس فلور گیاهان جنگلی و مرتعی، بیش از 90 درصد گیاهانی که در کشور داریم، شناسایی می شود.
وی با بیان این که بزرگترین بانک بذر خاورمیانه موسوم به بانک ژن منابع زراعی و بزرگترین بذر گیاهان مرتعی و جنگلی توسط وزارت جهاد کشاورزی نگهداری می شود، اظهار داشت: طی دو سال گذشته 970 گونه گیاهان جنگلی و مرتعی به بانک موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع اضافه شده است.
خاوازی همچنین به بزرگترین بانک و موزه حشرات گیاهی در ایران اشاره و تصریح کرد: در این بانک بالغ بر 4 میلیون حشره در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد.
وی ادامه داد: بعضی از گونه های بومی دامی همچون گاو سیستانی یا نژادهای اصیل ایرانی مانند اسب های پرشین در مجموعه های وزارت جهاد کشاورزی نگهداری می شوند و بانک بسیار خوبی از خون آنها داریم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در عین حال بر مشارکت جدی همه وزارتخانه ها، دستگاه های نظارتی، تشکل های مردمی، قوه قضاییه و استفاده از همه امکانات برای حفاظت از تنوع زیستی کشور تاکید کرد و گفت: تنوع زیستی برای انتقال به نسل های آینده نیاز به حفاظت دارد و در این راستا برای نخسیتن بار دبیر خانه کنوانسیون تنوع زیستی کشور با تصویب هیات وزیران در وزارت جهاد کشاورزی مستقر شده است.
وی با بیان این که کنوانسیون تنوع زیستی در سال  1993 با عضویت اکثر کشورهای جهان تشکیل شده است، خاطر نشان کرد: ایران در سال 1375 با تصویب مجلس به این کنوانسیون پیوست.
خاوازی حفظ تنوع زیستی و بهره برداری عادلانه از منابع ذخایر ژنتیکی را از اهداف این کنوانسیون بین المللی عنوان کرد.
وی اذعان داشت: کنوانسیون تنوع زیستی در سال 2010 در ژاپن 20 هدف و پنج راهبرد را برای همه کشورها تعیین کرده که شامل تحلیل دقیق کشورها از علل کاهش کیفیت و کمیت تنوع زیستی شان، مشارکت مردمی برای کاهش فشار بر تنوع زیستی، ارتقای تنوع زیستی از طریق حفاظت ها مانند حفاظت از اکوسیستم های مختلف و منابع ژنتیکی همچنین راهبرد ارتقای خدمات رسانی اکوسیستم ها و تنوع زیستی به گروه های مختلف مخاطب و برنامه ریزی مشارکت در کشورها می شود.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در راستای اهداف و راهبردهای کنوانسیون تنوع زیستی برنامه هایی دارد و از جمله آن این است که ما یک دو گزارش از کنوانسیون تنوع زیستی عقب هستیم و از این رو دبیر خانه تنوع زیستی  باید این گزارش ها را جمع آوری و تدوین کند.
وی ادامه داد: دومین برنامه این است که تا سال 2010 بتوانیم تحلیلی از اهداف 20 گانه کنوانسیون تنوع زیستی داشته باشیم و موقعیت ایران را در این اهداف تبیین شده مشخص کنیم.
خاوازی گفت: ما پی گیر آن هستیم که مشارکت جدی در تدوین برنامه های کنوانسیون تنوع زیستی  برای سال های 2020 تا 2030 داشته باشیم و بتوانیم از پروتکل های کنوانسیون، آیین نامه ها و ظرفیت های جهانی به نفع کشورمان استفاده کنیم.

(سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۶:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها